Mattias Ekström si splní další sen. V lednu se poprvé zúčastní Rally Dakar. Mistr světa v rallycrossu a dvojnásobný vítěz respektovaného okruhového šampionátu DTM usedne za volant jedné ze dvou bugin kategorie side-by-side, které ve spolupráci se společností Yamaha Motor Europe připravil renomovaný tým X-raid.
„Již několik let sledujeme vývoj na trhu side-by-side a já osobně jsem se podílel se na tvorbě předpisů pro tuto třídu. Zvažovali jsme několik různých scénářů, jak by X-raid mohl vstoupit do tohoto zajímavého segmentu. A nyní, díky spolupráci s Yamahou, přišel správný čas,“ vysvětluje zakladatel a ředitel týmu Sven Quandt. „Jsme přesvědčeni, že tato třída bude hrát v budoucnu v cross-country rally důležitou roli.“
Spolupráce všech tří v úvodu zmíněných stran je zajímavá hned z několika důvodů.
X-raid od svého založení v roce 2002 působil ve světě cross-country rally výhradně v kategorii automobilů. V nejprestižnější skupině T1 nasazoval vozy BMW a později Mini. Další aktivity specialistů kolem Svena Quandta však budou spojeny i se značkami mimo tento koncern.
Kromě spolupráce X-raidu s Yamahou v kategorii side-by-side (SSV) bude Quandtem nově založená společnost Q Motorsport v následujících letech participovat na dakarském projektu Audi. A právě barvy automobilky se čtyřmi spojenými kruhy ve znaku hájil Mattias Ekström v předchozích dvou dekádách jak v DTM, tak ve světovém šampionátu v rallycrossu (WRX).
„Během své kariéry jsem absolvoval spoustu různých závodů, ale o Dakaru jsem vždycky snil. Proto jsem se zeptal Svena, s nímž se známe snad dvacet let,“ říká Mattias Ekström. „Na Dakar 2021 se opravdu těším. Zároveň to bude dobrá příprava na úvodní podnik sezony Extreme E, který hostí také Saúdské Arábie. Konec konců, v písku a dunách jsem ještě nikdy s autem nezávodil.“
Čistokrevný speciál
Při dakarském debutu bude mít Ekström k dispozici jeden ze dvou vozů, které X-raid připravil na bázi Yamahy YXZ1000R. Jedná se o buginy skupiny T3, jež je vypsána pro speciálně vyvinutá závodní SSV, zatímco skupina T4 je určena buginám vycházejícím ze sériové produkce. Pro úplnost dodejme, že kamiony, jimž dříve označení T4 náleželo, dostaly nový kód T5.
Díky novému pevnějšímu trubkovému rámu, nižšímu těžišti, větší šířce a rozvoru mají prototypy od X-raidu v porovnání s originálem skupiny T4 lepší jízdní vlastnosti a jsou stabilnější. Němečtí inženýři se při vývoji soustředili také na zvýšení výkonu, zesílení zadní hnací hřídele, zvýšení odolnosti zavěšení a vylepšení brzdového systému. Vozy pohání řadový tříválec o objemu 998 ccm.
Premiéra ještě před Dakarem
Ekströmovým spolujezdcem bude jeho krajan Emil Bergkvist. Šestadvacetiletý Švéd má bohaté zkušenosti z klasických soutěží, a to jak na pozici navigátora, tak jezdce. Jako pilot se v roce 2018 radoval z vítězství v juniorském mistrovství světa v rally (JWRC).
První závod s Yamahou YXZ1000R absolvuje Ekström ještě před Dakarem. Na počátku příštího týdne (15. a 16. prosince) se zúčastní druhé ze dvou baj, které se v saúdskoarabském Háilu jedou bezprostředně po sobě jako závěrečné podniky letošní sezony Světového poháru FIA v cross-country bajách.
Druhou buginu bude pilotovat zkušená Camelia Liparoti. Dvanáctinásobnou dakarskou účastnici bude navigovat Quandtova partnerka Annett Fischer. Italsko-německá dvojice startovala na Dakaru ve stejném složení již letos a v rámci přípravy nastoupí do první háilské baji, která je na programu už tento pátek a sobotu (11. a 12. prosince).