Carlos Sainz s buginou Mini rozjel nejlépe druhou z baj, které se v saúdskoarabském Háilu konají bezprostředně po sobě. Španěl si po úvodní etapě vybudoval více než dvouminutový náskok před Nasserem Al-Attiyahem s tovární Toyotou.
[editováno 15.12.2020, 23:40]
Zatímco na konci minulého týdne zvládli Nasser Al-Attiyah a Mathieu Baumel první baju bez jediného defektu, na trati úterní speciálky (312 kilometrů) museli měnit hned dvě kola najednou.
„Jedna pneumatika byla prázdná, druhá se svlékla z ráfku. Výměnou jsme ztratili více než čtyři minuty, ale v cíli nás od Carlose dělily jen dvě minuty a dvacet sekund, takže celkově to je dobré,“ míní Nasser Al-Attiyah. „Dnes jsme zkoušeli nové pneumatiky pro Dakar. Potřebujeme s nimi získat více zkušeností.“
Carlos Sainz a Lucas Cruz obsadili při předchozím závodě druhé místo. Španělé touží po odvetě a dnes se chopili nabídnuté příležitosti.
„Změnili jsme pár věcí, teď je zkoušíme a vše je v pořádku,“ pochvaluje si Carlos Sainz. „Dnes jsme si užili jak písčitých tratí a malých dun, tak rychlejších úseků.“
Yazeed Al-Rajhi s Toyotou sice po 97 kilometrech vedl, ovšem další dvě třetiny etapy mu tolik nevyšly. Kromě Sainze s Al-Attiyahem se před domácího závodníka ve výsledcích prosadil ještě Stéphane Peterhansel s druhým Mini JCW Buggy.
„Dojel jsem Peterhansela, viděl jsem ho před sebou, jenže jedna z našich pneumatik byla prázdná. Kolo jsme vyměnili, znovu se do toho opřeli a opět jsme měli na dosah třetí pozici. Ovšem asi osmdesát kilometrů před cílem přišel druhý defekt. V závěru jsem byl opatrnější, protože další rezervu jsme neměli,“ popisuje příčiny porážky Yazeed Al-Rajhi. „Ale vím, že rychlost tam je. S tímto novým autem jedu poprvé a důležité je, že před Dakarem se v něm cítím dobře. Zítra zkusím trochu útočit a zabojovat o třetí místo.“
Pouhých sedm sekund dělí před druhou etapou Vladimira Vasiljeva (Mini), Kubu Przygońského a Bernharda ten Brinkeho (oba Toyota), kteří se seřadili na páté až sedmé pozici.
Yasir Seaidan v Háilu poprvé závodí s buginou Century týmu SRT a po prvním závodě byl zklamaný, když hned na začátku přišel kvůli poškozenému zavěšení o naději na dobrý výsledek. Do druhé baji vstoupil lépe a po prvním dnu je osmý.
Povzbuzení před Dakarem v podobě dobrého výsledku se minulý týden nedočkali ani Martin Prokop s Viktorem Chytkou. Posádka Benzina Orlen Teamu do úvodní etapy první baji vůbec neodstartovala, neboť její vůz nedorazil do bivaku včas. Druhou etapu pak absolvovala mezi účastníky domácího šampionátu, a proto neměla přímé srovnání s absolutní špičkou.
Se svými tradičními soupeři poměřil Prokop síly tedy až dnes, kdy byl s devatenáctiminutovým odstupem od nejrychlejšího Sainze devátý.
„Musím říct, že jsme do toho dali dost mladistvého elánu, ale je vidět, že ti zkušenější borci jsou ještě pořád o trošku rychlejší. Není to špatné, ale ještě tam kousíček na ty nejlepší byl,“ hodnotí Martin Prokop.
Vánočního klidu si nejspíš příliš neužijí mechanici MP-Sports, kteří vůz Benzina Orlen Teamu připravují.
„Do Dakaru budeme muset ještě zapracovat na tlumičích, protože se jede fakt hrozně rychle a do kompresí se jde strašně brutálně ve velké rychlosti. Auto musí být tvrdé, což jsme nikdy dřív nepotřebovali. O víkendu jsme to na testu zkusili a dál jít nemůžeme. Tady už jsme na maximu, ale doma s tím musíme ještě něco udělat a doladit to,“ přeje si Prokop.
Do souboje o umístění v první desítce tentokrát nezasáhli Miroslav Zapletal s Markem Sýkorou. Posádka týmu Offroadsport zažila nepříjemné okamžiky zhruba po čtvrtině testu, kdy v rychlosti okolo 150 km/h vypovědělo službu řízení jejího Fordu. Příčinou byl vypadlý čep a ulomené rameno. Dřevohostickému pilotovi se povedlo vůz nejen bezpečně zastavit, ale společně se svým slovenským navigátorem zvládl v polních podmínkách také improvizovanou opravu. Do cíle dorazil se ztrátou hodiny a 23 minut jako třiadvacátý.
Ve středu 16. prosince uzavře druhou háilskou baju a zároveň i celou letošní sezonu Světového poháru FIA v cross-country bajách kratší etapa, jejíž měřený úsek se pojede západně od centra soutěže a měří 180 kilometrů.