Už za pár dní se všichni sejdou v Džiddě, aby se společnými silami pokusili vylepšit páté místo z Dakaru 2020 a v nejrychlejším možném čase zdolali trať dlouhou přes 7000 km. Před tím si ale ještě užijí rodiny, pohádky, kapra i stromeček. Martin Macík a František Tomášek prozrazují, co vše je v nejbližších dnech čeká, a jak se podle jejich názoru a zkušeností bude další ročník Dakaru vyvíjet.
I když členové týmu Big Shock! Racing v rámci doporučených opatření před Dakarem 2021 omezili sociální kontakty na minimum, rozhodně se nenudí. V sedlčanských týmových dílnách se dál pracuje na bugině pro příští sezónu, šéf týmu Martin Macík starší připravuje plány pro logistiku a servis během závodu, navigátor František Tomášek dodělává práci před dovolenou, kterou si u svého zaměstnavatele v lednu pravidelně vybírá, a Martin Macík mladší řeší poslední předvídatelné organizační detaily k talk show Posedlí Dakarem.
Vánoce budou pro všechny časem odpočinku před dvěma pernými lednovými týdny. Do Džiddy čeští zástupci odlétají společně už v neděli 27. prosince. Před odletem ještě musejí projít předepsanými PCR testy a další kola testování na ně čekají i po příletu do Džiddy.
„Dakar je hlavně o připravenosti, ale svou roli pokaždé hraje i náhoda. A tentokrát díky bezpečnostním opatřením faktor náhody ještě mírně posílil. Ale jsme optimisti. Věříme, že všechny testy absolvujeme hladce. Už se neskutečně těšíme. Hned, jak se dostaneme do prvního bivaku, jdeme na věc a závodíme,“ říká Martin Macík.
Organizátoři Dakaru 2021 slibují, že ani jeden kilometr trati nebude stejný jako předchozí rok. Ohlášeny jsou dlouhé a technicky náročné etapy, které týmu Big Shock! Racing vyhovují. Na závodníky čeká 13 perných závodních dní, během nichž musejí ujet 7646 km (4767 km rychlostních zkoušek).
Rally Dakar odstartuje 2. ledna, kdy je na programu jedenáctikilomerový prolog. Ten určí startovní pořadí pro první etapu, což je jedna ze změn oproti předchozímu roku. Dakarská karavana tentokrát projede Saúdskou Arábii v protisměru. Dálkový závod bude začínat ve vnitrozemí náročnými písečnými etapami plnými dun.
„Takže hned v úvodu si pěkně otestujeme novou automatickou převodovku i elektronický roadbook,“ říká František Tomášek. Jako navigátor prioritní posádky, od které se očekává jízda v přední linii, totiž poprvé vymění sešitek s popisem trati za elektronický přístroj.
Zhruba po polovině závodu a dni volna se terén podle odhadů Macíka s Tomáškem změní v kamenité peklo, kde budou trpět hlavně vozidla. Navíc hned po dni volna bude následovat maratonská etapa, kdy závodníci přespí mimo bivak a všechny opravy musí zvládnout svépomocí. Bez zásahu mechaniků tak projedou přes 1400 km v tvrdém technickém terénu plném skal. Nejdelší pak bude 11. etapa, jejíž rychlostní zkouška měří 511 kilometrů.
„Bude to náročné. Každá etapa delší než 300 km už bolí. Chce se vám na záchod, máte hlad, jste unavení fyzicky i psychicky, ztrácíte koncentraci, začínáte dělat chyby. František se ztrácí, já se zahrabávám. Už se nemůžeme dočkat,“ říká Macík.
Zpět do Džiddy se pak závodníci budou vracet podél moře a po celou dobu se budou z bezpečnostních důvodů držet mimo civilizaci. Jezdci týmu Big Shock! Racing tipují, že závěr závodu organizátoři ještě natáhnou do vnitrozemí a těsně před koncem vyčerpaným závodníkům dopřejí pár závěrečných dunových terénů.
„Ani poslední etapa nebude ‚mávací‘, má přes dvě stě kilometrů. Auta už budou rozebraná. My budeme unavení. Bude to boj až do konce,“ odhaduje Tomášek.
Tisková zpráva týmu Big Shock! Racing [editováno]