Televizní záběry uvolněné týmem Tatra Buggyra Racing, na nichž Martin Šoltys z písku vyprošťuje zapadlý Kamaz Antona Šibalova, vypadají dobře. Český závodník udělal gesto fair play. Paradoxně tak v důsledku pomohl i Ajratu Mardějovovi, který po druhé etapě Dakaru 2021 samotného Šoltyse předstihl.
Anton Šibalov uvízl se svým Kamazem v dunovém poli, které začínalo jen několik kilometrů po startu rychlostní zkoušky pondělní etapy z Biši do Vadí ad-Davásiru. Závodní vozy tak na toto místo přijížděly s přibližně stejnými rozestupy, s jakými do speciálky startovaly.
Šibalovův Kamaz vyrážel v 9 hodin a 32 minut místního času jako třetí kamion za týmovým kolegou Dmitrijem Sotnikovem a Pragou Aleše Lopraise. O minutu později se do souboje s časomírou pustil Sergej Vjazovič s Mazem, v 9:38:30 Martin Macík s Ivecem, po další půlminutách následovali Ignacio Casale s Tatrou a Jaroslav Valtr s Ivecem, v 9:41 odstartoval také Martin van den Brink s Renaultem.
Ti všichni zahrabaný Kamaz v dunách minuli.
Pomocnou ruku podali až Martin Šoltys s Davidem Schovánkem a Tomášem Šikolou, kteří se na trať vydali v 9:41:30, tedy devět a půl minuty po Rusovi. Šibalov díky této asistenci ušetřil několik minut.
Minutu a půl za Tatrou #514 totiž startoval Ajrat Mardějev se třetím Kamazem, který by kolegovi stoprocentně pomohl. Díky Šoltysově intervenci však už měla Šibalovova posádka v době Mardějevova příjezdu sbalené výjezdové plechy i ostatní vybavení a oba ruské stroje mohly pokračovat bez dalšího zdržení.
Všichni za jednoho, jeden za všechny
V situaci, kdy má Kamaz ve hře stále všechny čtyři kamiony a závod je teprve na začátku, funguje totiž jeho taktika následovně:
Pilot startující jako první (aktuálně Sotnikov) má za úkol jet naprosto naplno a snažit se o upevnění své pozice dalším vynikajícím etapovým výsledkem.
Druhý vůz na trati (dnes Šibalov) má první posádku jistit a v případě potřeby poskytnout rychlou pomoc. Pokud by se však aktuální jednička dostala do vážnějších potíží, vyžadujících například časově náročnější opravu nebo složitější vyprošťování, uhání dvojka dál, okamžitě se posouvá do role jedničky a přebírá odpovědnost za výsledek týmu.
O kamion v nesnázích by se postarala trojka (Mardějev), a to minimálně do příjezdu čtyřky. Čtvrtý pilot, jímž se po technických problémech v úvodní etapě stal loňský vítěz Karginov, plní de facto roli rychlé asistence, veze více náhradních dílů i vybavení a je připraven zůstat s každým z týmových kolegů až do úplného vyřešení jeho problému.
Po příjezdu čtyřky k nyní již někdejší jedničce by se trojka vydala na trať, aby kryla záda dvojce bojující nyní o výsledek.
Obdobný model funguje v případě, kdy komplikace postihnou dvojku. Rychlou pomoc poskytne trojka, která však po pár minutách pokračuje dál a začíná krýt záda jedničce místo dosavadní dvojky, jež čeká na asistenci čtyřky.
Právě podle schématu „trojka poskytuje několikaminutovou pomoc dvojce“ by se o Šibalova postaral Mardějev.
Voda na ruský mlýn
Posádka Martina Šoltyse tak neusnadnila závodnický život jen Šibalovovi, ale také Mardějevovi, jenž nemusel zastavovat a díky druhému místu v etapě poskočil z desáté na šestou pozici průběžné klasifikace. Paradoxně před pilota Tatra Buggyra Teamu, jenž sám ztratil přibližně minutu úkonem, o který se měl postarat jeho soupeř.
Kromě toho ušetřené minuty udržely Šibalova na třetím místě celkového hodnocení, dvě a půl minuty před čtvrtým Macíkem. I tohle je Dakar…
Poznámka autora: Výše uvedený text v žádném případě není kritikou počínání posádky Martin Šoltys, David Schovánek, Tomáš Šikola. Sám patřím celoživotně k přesvědčeným vyznavačům fair play a jakékoliv gesto v „dakarském duchu“ mě jako fanouška maratonských rally upřímně těší. Prostřednictvím tohoto článku jsem se pouze snažil přiblížit jeden ze zajímavých aspektů Rally Dakar, k nimž strategie továrního týmu Kamaz nepochybně patří.