Průběžně aktualizované zpravodajství z Rally Dakar 2021 o dění v kategorii lehkých vozidel.
DAKAR 2021 – LIGHTWEIGHT VEHICLES konečné výsledky |
|||
1. | Francisco López/Juan Pablo Latrach | Can-Am XRS | 53:41:02 |
2. | Austin Jones/Gustavo Gugelmin | Can-Am XRS | +17:23 |
3. | Aron Domżała/Maciej Marton | Can-Am XRS | +51:53 |
12. | Josef Macháček/Pavel Vyoral | Buggyra Can-Am DV 21 | +5:57:59 |
34. | Tomáš Enge/Vlastimil Tošenovský | Buggyra Can-Am DV 21 | +17:46:50 |
Chaleco po roce zpátky na trůn
[15.1.2021, 14:31]
Francisco López Contardo se sedmkrát pokusil dobýt dakarskou slávu za řídítky motocyklů. Dvakrát se prosadil na stupně vítězů, ale na ten nejvyšší nedosáhl. Ovšem od přestupu do kategorie side-by-side se mu to podařilo již podruhé.
S navigátorem Juanem Pablem Latrachem a Can-Amem z dílen South Racingu letos vedli už v průběhu prvního týdne. Po problémech v šesté etapě sice klesli na čtvrtou příčku, ale série tří etapových vítězství je znovu vrátila do čela. Na cílovou rampu v Džiddě dorazili s více než sedmnáctiminutovým náskokem před Austinem Jonesem hájícím barvy oficiálního týmu Monster Energy Can-Am, pro který připravuje buginy také South Racing.
Chaleco López absolvoval se side-by-side svůj třetí Dakar. Hned při premiéře v roce 2019 zvítězil, loni byl třetí.
Mezinárodní automobilová federace (FIA) loni rozdělila kategorii na dvě skupiny. Skupina T3 je nově určena pro prototypy, které týmy staví jako jednotlivé kusy přímo pro závody, zatímco do T4 spadají buginy vycházející ze sériové produkce (minimálně 500 vyrobených kusů). Už z podstaty věci by logicky měly být lepší prototypy skupiny T3. Ovšem zatím slaví úspěchy spíše zkušenost těch, kteří se kategorii věnují delší dobu, a tak prvních jedenáct míst v cíli obsadily vozy skupiny T4.
„Té-trojek“ bylo mezi 61 vozy startujícími v kategorii „lehkých vozidel“ celkem devatenáct. Jednalo se o prototypy renomovaných společností jako jsou PH Sport, Overdrive nebo X-raid, které doplňovala řada přestavěných Can-Amů v barvách různých týmů, včetně Buggyry. Prakticky všechny vozy skupiny T3 však stíhaly technické problémy a jejich čas nejspíš přijde až na základě následujícího vývoje.
Nejlepší z prototypů skupiny T3 figuruje v konečných výsledcích s téměř šestihodinovou ztrátou na vítězného Lópeze na dvanáctém místě. Jedná se o Can-Am DV21 týmu Buggyra, jehož kokpit sdíleli Josef Macháček a Pavel Vyoral. Macháček přesto splnil, co před soutěží slíbil, a dvanáctým místem skutečně výrazně posunul laťku pro další české posádky, které se případně v následujících letech Dakaru zúčastní právě v této kategorii. Dosavadním českým maximem bylo dvacáté místo Olgy Roučkové a Daniela Zelenky z roku 2019.
Přes technické problémy, které se nevyhnuly ani jemu, zdolal Dakar napoprvé Tomáš Enge. S dřívějším Macháčkovým navigátorem Vlastimilem Tošenovským skončili v kategorii čtyřiatřicátí.
„Je to neuvěřitelné. Loni mi odešel táta, pak ale přišlo štěstí v podobě narození dvou holčiček. Příprava na Dakar byla krátká, pořádně jsem nevěděl, do čeho jdu. Díky Vlastovi a celému týmu jsem si tím dokázal projít poměrně bez újmy na těle a duchu a dojel do cíle. Klidně bych jel dalších čtrnáct dnů,“ tvrdí Tomáš Enge.
Quintero podruhé
[14.1.2021, 23:52]
V předposlední etapě Rally Dakar 2021 na sebe znovu upozornil Seth Quintero. Američan se stal jediným závodníkem kromě vedoucího Chaleca Lópeze, který v průběhu závodu dokázal vyhrát více než jednu etapu. Patří tak k největším objevům letošního ročníku dakarské rally. Po dvou třetinách závodu figuroval s buginou OT3 dokonce a druhém místě absolutně, ale o dobrý výsledek v celkové klasifikaci jej následně připravily technické problémy.
Jako leader průběžného pořadí jde do závěrečné etapy Chilan López s téměř devatenáctiminutovým náskokem před Quinterovým krajanem Austinem Jonesem. Josef Macháček a Tomáš Enge figurují s upravenými Can-Amy týmu Buggyra v celkovém hodnocení kategorie „lehkých vozů“ na dvanáctém, respektive čtyřiatřicátém místě.
11. etapa | čtvrtek 14. ledna | Úla – Janbu
Celkem 600 km | RZ 464 km
ZKRÁCENA
Předposlední etapa Rally Dakar 2021 zavede účastníky z Úly do Janbu a její součástí měla být nejdelší rychlostní zkouška celého závodu. Kvůli dešťům, které oblast postihly v předchozích dnech, a rozvodněným řekám však byla zkrácena o necelých 50 kilometrů. Nejnáročnější úseky ale zůstaly, včetně přibližně osmdesátikilometrové pasáže v poušti s dunami druhé a třetí obtížnosti. Ovšem ani tentokrát nebudou chybět i kamenité a šotolinové úseky. Sám ředitel závodu David Castera několikrát upozornil, že právě jedenáctá etapa bude tou vůbec nejtvrdší…
Jones umazal z Lópezova náskoku
[13.1.2021, 22:25]
Vítěz Dakaru v kategorii čtyřkolek z roku 2017 Sergej Karjakin loni obsadil v side-by-side druhé místo, ale letos se mu zdaleka tolik nedaří. Na první dílčí vítězství si musel ruský závodník počkat až do desáté etapy a v průběžné klasifikaci figuruje s více než desetihodinovou ztrátou na šestadvacáté pozici.
Vedoucí Chaleco López byl ve středu šestý. S Austinem Jonesem, jenž obsadil druhou příčku, prohrál o více než dvě minuty. Do dvou závěrečných etap tak Chilan půjde pouze s desetiminutovým náskokem před svým americkým soupeřem.
Z jezdců týmu Buggyra byl znovu úspěšnější třiadvacátý Tomáš Enge. Josef Macháček dojel do cíle sedmadvacátý. Tým však již neusiluje o celkové umístění v kategorii, ale soustředí se na pořadí ve skupině T3, v níž Macháček vede. Enge mu proto na trati kryje záda a obě buginy absolvovaly většinu etapy společně.
10. etapa | středa 13. ledna | Naúm – Úla
Celkem 583 km | RZ 342 km
Ve středu 13. ledna míří dakarská rally z Naúmu do Úly. Desátá etapa měří celkem 583 kilometrů, z nichž se 342 jede jako rychlostní zkouška. Téměř rovným dílem se budou posádky potýkat jak s pískem, tak s kamenitými tratěmi. Opět se bude několikrát měnit tempo jízdy, neboť úzké horské cesty budou střídat rozlehlé písčité kaňony lemované malebnými skalními útvary. Ani tentokrát si rozhodně neodpočinou navigátoři.
Chaleco López zpátky do čela
[12.1.2021, 20:15]
Devátá etapa důkladně zamíchala pořadím na čele průběžného hodnocení kategorie „lehkých vozidel“. Američan Austin Jones s továrním Can-Amem ztratil více než půl hodiny a z prvního místa klesl na druhé s dvanáctiminutovým odstupem od staronového leadera Chaleca Lópeze, jenž vyhrál třetí etapu v řadě.
Ještě hůře dopadl Jonesův krajan Seth Quintero. Junior Red Bullu dnes odstoupil ze druhého místa.
Z jezdců Buggyry si lépe počínal Tomáš Enge, jehož ztráta na sedmnáctém místě činila necelých 47 minut. Josef Macháček byl v etapě třiadvacátý (+ 1:03:33 hod), přesto si o dvě příčky polepšil a průběžně je třináctý. Od první desítky dělí Macháčka 32 minut.
9. etapa | úterý 12. ledna | Naúm – Naúm
Celkem 580 km | RZ 465 km
V úterý 12. ledna pokračuje Rally Dakar 2021 v okolí Naúmu druhou okružní etapou tohoto ročníku. Na posádky čeká 465 kilometrů rychlostní zkoušky dalších 115 na spojovacích úsecích. Podle organizátorů by se mělo jednat o jednu z nejobtížnějších speciálek za celé dva týdny. Bude se závodit na tvrdém i v měkkém písku, na šotolinových horských cestách, chybět nebudou ani záludné kamenité úseky a řada sekcí bud znovu vyžadovat maximální koncentraci také od navigátorů.
Technické problémy připravily Domżału o vedení
[11.1.2021, 23:35]
Chaleco López ovládl druhou část maratonské etapy mezi Sakakou a Naúmem a připsal si už čtvrtý dílčí úspěch na Dakaru 2021. V celkovém hodnocení si Chilan polepšil o jedno místo a je třetí (+ 20:51 min).
Vedení se po dvou třetinách závodu ujal Austin Jones s továrním Can-Amem. Američan na první pozici vystřídal týmového kolegu Arona Domżału z Polska, který po technických problémech ztratil více než půl hodiny a klesl na čtvrté místo. Na druhou příčku (+ 10:31) postoupil Jonesův krajan Seth Quintero se speciálem OT3 v barvách offroadové juniorky Red Bullu.
Dařilo se Josefu Macháčkovi s Pavlem Vyoralem. Posádka týmu Buggyra Zero Mileage se poprvé prosadila do první desítky a díky osmému času postoupila v průběžném pořadí ze sedmnáctého na patnácté místo. Na vedoucího Jonese však ztrácí už více než čtyři a čtvrt hodiny.
„Nechtěli jsme dělat gumu a bloudit. Musím pochválit Pavla, který podal skvělý výkon. Plno aut jelo proti nám a bloudilo. Bylo to zase náročné a jsem rád, že jsme úspěšně v cíli,“ říká Josef Macháček.
Tomáš Enge se potýkal s technickými problémy a do cíle dorazil s dvouhodinovou ztrátou.
8. etapa | pondělí 11. ledna | Sakaka – Naúm
Celkem 709 km | RZ 375 km
Osmá etapa zavede závodníky z vnitrozemí k pobřeží Rudého moře. Posádky čekají písčité i kamenité tratě a pořadatelé varují před celou řadou velmi nebezpečných a záludných míst. Ovšem fotografové a televizní štáby se mohou těšit na mimořádné záběry. Právě pondělní rychlostní zkouška totiž protíná jednu z nejmalebnějších oblastí celé Saúdské Arábie.
Mladíček Quintero nepolevuje
[10.1.2021, 23:36]
Po odečtu času, který Chaleco López věnoval na trati nedělní speciálky zraněnému motocyklistovi, se Chilan stal oficiálním vítězem sedmé etapy. V průběžném hodnocení ovšem zůstává čtvrtý s více než půlhodinovou ztrátou na vedoucího Arona Domżału z týmu Monster Energy Can-Am. Polák absolvoval velkou část rychlostní zkoušky pouze s pohonem jedné nápravy, a tak měl v maratonském bivaku, kde se musel obejít bez pomoci týmových mechaniků, o zábavu postaráno.
Junior Red Bullu Seth Quintero dál stoupá pořadím. Osmnáctiletý americký nováček je už druhý (+ 8:41 min), když za svá záda odsunul krajana a Domżałova týmového kolegu Austina Jonese (+ 9:31 min).
O dvě místa si polepšili Josef Macháček s Pavlem Vyoralem a buginou Can-Am DV21 týmu Buggyra Zero Mileage Racing. Do Sakaky přijeli jako sedmnáctí celkově.
„Bylo to dlouhé a těžké. Střídaly se velké kameny, rolety a duny. Jsme moc rádi, že jsme v cíli, protože jsme na trati potkali Tomáše Engeho, který zrovna opravoval defekt. Problémů měli všichni dost. Neudělali jsme ani jednu gumu a můžeme zítra zase pokračovat,“ rekapituluje Josef Macháček.
Tomáš Enge sbírá další dakarské zkušenosti po boku bývalého Macháčkova navigátora Vlastimila Tošenovského. Dnes ztratili hodinu a půl a zatím figurují na 38. pozici.
„Dnes nám štěstí nepřálo. Odnesly to tři pneumatiky, které jsme prorazili o kameny, a pro změnu jedna poloosa. Takže špatný den. Ale jsme v cíli, a to je důležité. Snad dáme techniku do zítřka dohromady,“ doufá Tomáš Enge.
7. etapa | neděle 10. ledna | Háil – Sakaka
Celkem 742 km | RZ 453 km
Účastníci Rally Dakar 2021 za sebou mají sedm dnů závodění, během nichž absolvovali 2288 kilometrů rychlostních zkoušek. Přesto na ně drsnější část pravděpodobně teprve čeká. Po dni volna se znovu do tempa dostávají rovnou v maratonské etapě, v jejímž cíli se musejí obejít bez pomoci ostatních členů svých týmů. Celkem organizátoři na druhý týden naplánovali ještě přibližně o sto kilometrů speciálek víc než na první polovinu rally.
Start rychlostní zkoušky nedělní etapy posunuli pořadatelé o necelých 18 km. Měřený úsek je tedy nepatrně kratší (453 km), což však nic neubírá z jeho náročnosti. Speciálku otevírá osmdesátikilometrový úsek v písečných kopcích porostlých vegetací. Následně se bude závodit na planinách, kde si závodníci užijí rychlých i technických úseků a pozor si musí dát i na nebezpečné kameny. Ve druhé polovině testu je potřeba překonat několik dunových hřebenů.
Zelenáč Quintero dakarským rekordmanem
[8.1.2021, 23:31]
Seth Quintero se stal členem offroadové juniorky Red Bullu hned při jejím zformování ve druhé polovině roku 2019. Na rozdíl od svých nových kolegů, kteří hned v lednu vyrazili do Saúdské Arábie, však musel svůj debut na Dakaru odložit, neboť mu ještě nebylo osmnáct let. Dočkal se až letos a těsně před dnem volna si premiéru příjemně okořenil.
V etapě do Háilu byl Quintero nejrychlejší v kategorii side-by-side a ve věku osmnácti let a 118 dnů se stal historicky nejmladším vítězem dakarské etapy. Američan porazil o 23 sekund Khalifu Al-Attiyaha, jenž je bratrem mnohem známějšího Nassera.
Technické problémy přibrzdily dosud vedoucího Chaleca Lópeze. Chilan ztratil 53 minut a v průběžné klasifikaci musel přenechat vedení Aronu Domżałovi. Polák nyní vede se čtyřicetisekundovým náskokem před svým kolegou z týmu Monster Energy Can-Am Austinem Jonesem. Quintero postoupil na třetí příčku (+ 8:26 min), López je čtvrtý (+ 35:51).
Unikátní kousek se povedl také posádkám týmu Buggyra Zero Mileage Racing. Josef Macháček s Pavlem Vyoralem a Tomáš Enge s Vlastimilem Tošenovským totiž na rychlostní zkoušce zaznamenali na sekundu shodný čas. Enge však následně inkasoval pětiminutovou penalizaci za překročení maximální povolené rychlosti v zóně s jejím omezením.
Macháček si dnes o několik míst polepšil a je šestnáctý, Enge je v polovině závodu klasifikován na 39. pozici.
Páteční speciálka zkrácena
[7.1.2021, 23:21]
Čtvrteční pátá etapa dala účastníků Rally Dakar 2021 pořádně zabrat. Řada z nich dojížděla do cíle speciálky za tmy. Přitom před sebou měli ještě 268 km spojovacího úseku do bivaku, kam mnozí dorazili až pozdě večer.
Proto pořadatelé o hodinu a půl odložili start páteční etapy. Zároveň rozhodli o zkrácení rychlostní zkoušky z původně plánovaných 448 km na 347 km.
6. etapa | pátek 8. ledna | Kajsuma – Háil
Celkem 795 km | RZ 347 km
První polovinu Dakaru 2021 uzavře v pátek 8. ledna šestá etapa do Háilu, kde týmy v sobotu stráví den odpočinku. Ještě předtím však musí posádky zdolat další rychlostní zkoušku, jejíž trať byla zkrácena na 347 kilometrů. Na nich si závodníci znovu užijí písku i dun a opět by mělo velmi záležet také na umění navigátorů.
Dakar 2021: Enge těsně za první desítkou
[7.1.2021, 23:20]
V kategorii side-by-side svedli v náročné páté etapě duel o vítězství Chaleco López a Aron Domżała (oba Can-Am). Etapové vavříny získal letos už podruhé Chilan. Svého polského rivala předčil po 456 kilometrech o pouhých jedenáct sekund. Necelých deset minut pak dělí stejnou dvojici i v průběžném pořadí.
Tomáš Enge s Vlastimilem Tošenovským prožili druhý bezproblémový den v řadě a liberecký jezdec tak při svém debutu mohl znovu vylepšit své dosavadní dakarské etapové maximum. Díky jedenáctému času se o několik příček posunul i v průběžné klasifikaci, kde se drží ve čtvrté desítce.
„Dnes to bylo hodně pěkné. Mělo to opravdu všechno, co má Dakar mít. Jeli jsme bez jediného problému. Posledních asi sto padesát kilometrů jsme lehce zvolnili a asi ztratili i nějaký čas, protože jsme chtěli hlavně dojet,“ vysvětluje Tomáš Enge. „Dnes naprostá spokojenost.“
Josef Macháček s Pavlem Vyoralem byli s druhým speciálem Can-Am DV21 týmu Buggyra Zero Mileage Racing jednadvacátí a v celkovém součtu si polepšili o jeden stupínek na 22. místo.
„Tak konečně to byla pravá dakarská etapa. Bylo to náročné navigačně, písek, kameny, opravdu moc pěkné. Udělali jsme jednu pneumatiku, ale jinak to bylo vše v pohodě,“ pochvaluje si Josef Macháček.
Před dnem volna na jezdce čeká další obtížná etapa. Z celkových 618 kilometrů bude 348 měřených. Pořadatelé slibují pouze písečný povrch s dunovými pláněmi.
5. etapa | čtvrtek 7. ledna | Rijád – Kajsuma
Celkem 618 km | RZ 347 km
Etapa měří 795 kilometrů a závodníci jich tudíž ujedou jen nepatrně méně než ve středu. Cestou přitom absolvují rychlostní zkoušku, která by se mohla stát jedním z prubířských kamenů Dakaru 2021. Na čas se pojede 456 kilometrů a organizátoři slibují hned od startu obtížnou navigaci a kolem poloviny testu náročnou pasáž v dunách.
Tomáš Enge už to ví: Dakar je super
[6.1.2021, 23:59]
Čtvrtá etapa z Vadí ad-Davásiru do Rijádu se stala kořistí Arona Domżała s továrním Can-Amem. Polák byl o dvě minuty a padesát sekund rychlejší než Chaleco López a díky tomu na druhé pozici průběžného hodnocení snížil svůj odstup od vedoucího Chilana na 3:18 min.
Rychlá a méně technická trať sedla Tomáši Engemu, který v konkurenci více než šesti desítek SSV zajel patnáctý čas.
„Pohoda, jen jednou jsem zastavil a koukal se na zadní nápravu. Jelo se totiž v tak měkkém písku, že auto klouzalo ze strany na stranu a nějak se mi to nezdálo. V technice ale problém nebyl. I když jsme včera zajeli dobře, pořadatel nás dnes nepustil do časovky ve stanovený čas, startovali jsme o patnáct minut později a předjelo nás mnoho aut. Dakar je ale super,“ říká debutant Tomáš Enge.
Do problémů se naopak dostal Josef Macháček, který musel druhý Can-Am týmu Buggyra servisovat ještě před startem etapy. Do cíle dorazil se ztrátou čtyřiceti minut a průběžně je třiadvacátý.
4. etapa | středa 6. ledna | Vadí ad-Davásir – Rijád
Celkem 813 km | RZ 337 km
Všechny účastníky čeká dlouhý den, neboť celá etapa měří 813 kilometrů a je nejdelší z celého závodu. V rámci rychlostní zkoušky se pojede 337 km převážně v písku a chybět nebude ani další, byť tentokrát menší porce dun.
Chaleco López zopakoval etapové vítězství
[5.1.2021, 23:23]
Francisco Chaleco López (Can-Am) naskočil na vítěznou vlnu. Bývalý úspěšný motocyklista a vítěz Dakaru 2019 v kategorii side-by-side vyhrál druhou etapu v řadě a upevnil si vedení v průběžném pořadí SSV. Svůj náskok před druhým Polákem Domzalou, pilotujícím Can-Am továrního týmu, navýšil Chilan navýšil na více než šest minut.
Jednadvacátý čas dne posunul Josefa Macháčka z devatenácté na osmnáctou příčku celkově. Na vedoucího Lópeze ztrácí pilot týmu Buggyra přes hodinu a půl.
„Hned na začátku jsme museli dělat pneumatiku, a tak nás hodně strojů předjelo. Museli jsme se pak prokousávat dopředu a ztratili drahocenný čas. Na konci jsme se dostali mezi rychlejší jezdce, nikdo nám už neprášil a jelo se pěkně. Ale s časem spokojený nejsem,“ připouští Josef Macháček.
Tomáš Enge dorazil do cíle třetí etapy konečně za světla, ale bez problémů se to opět neobešlo: „V rychlé zatáčce jsme o kámen udělali gumu, ale takových šutrů tam bylo dnes tisíce. Pak jsme měnili řemen na variátoru, který se nám roztrhnul. Jinak dobré. Jeli jsme mezi úplně posledními a hodně jsme tedy předjížděli. Chtěli jsme to dnes hlavně dojet. Vypadá to, že jsme se začali ubírat správným směrem.“
3. etapa | úterý 5. ledna | Vadí ad-Davásir – Vadí ad-Davásir
Celkem 629 km | RZ 403 km
V úterý 5. ledna pokračuje soutěž okružní etapou se startem i cílem ve Vadí ad-Davásiru. Personál týmů tak čeká klidnější den bez přesunu, neboť bivak zůstane po dvě noci na stejném místě. Závodníci však rozhodně odpočívat nebudou. Před sebou mají další rychlostní zkoušku s převážně písčitým povrchem, na které by se měly střídat techničtější úseky s rychlejšími. A chybět nebudou ani duny, byť tentokrát nikoliv v podobě rozlehlého pole nýbrž několika roztroušených hřebenů.
Novým leaderem Chaleco López
[4.1.2021, 23:50]
Saúdská Arábie má druhého jezdce, který dokázal vyhrát etapu Rally Dakar. V pondělí se jím stal Saleh Alsaif, jenž se svým Can-Amem nenašel přemožitele v kategorii side-by-side. Navázal tak na mnohem známějšího krajana Yazeeda Al-Rajhiho, který byl v roce 2015 s Toyotou nejrychlejší na trati mezi bolivijským Uyuni a chilským Iquique.
Třetí časy v první i druhé etapě stačily bývalému úspěšnému motocyklistovi Chalecu Lópezovi k postupu do čela průběžného hodnocení, kde vystřídal nedělní vítězku Cristinu Gutiérrez. Španělka byla tentokrát jedenáctá a v celkovém součtu klesla na čtvrtou příčku. Od vedoucího Lópeze ji však dělí jen minuta a tři čtvrtě.
Podle představ se pondělní speciálka nevydařila posádkám Buggyra Zero Mileage. Josef Macháček s Pavlem Vyoralem měli technické problémy, na trati strávili o hodinu více než Alsaif a v průběžné klasifikaci klesli ze 14. na 19. místo.
„Asi na stém kilometru jsme v tankovací zóně zjistili, že máme prasklou manžetu na poloose. Rozhodl jsem se ji neměnit a jen jsem doplnil vazelínu. Asi dvě stě kilometrů před cílem jsme přišli úplně o brzdy a zjistil jsem, že jsou suché obě poloosy. Takže jsme dál zvolili jen volné tempo, protože dnes šlo už jen o přežití,“ popisuje Josef Macháček.
Tomáš Enge a Vlastimil Tošenovský ztratili dalších pět hodin a na trati zůstali až do tmy.
„Ze začátku jsme jeli velice svižně. Pak ale přišly technické problémy a museli jsme zastavit. Bohužel jsme nechali zapnutá světla, a tak se nám vybila baterka,“ líčí Tomáš Enge. „Naštěstí u nás byl domorodec, s jehož pomocí jsme auto natočili. Ztráta byla veliká, a tak jsme se do dun dostali v noci, což je pro mě další zážitek. Už jsem myslel, že tam budeme spát, protože jsme zůstali v jednom korytu a přehříval se nám motor. Zchladili jsme ho, podívali se, kam vedou stopy a zkusili to. Bylo to další dobrodružství, ale doufám, že už začneme závodit.“
2. etapa | pondělí 4. ledna | Biša – Vadí ad-Davásir
Celkem 685 km | RZ 457 km
Speciálka druhé etapy se jede ze čtyř pětin v písku. V první třetině testu projde trať také přibližně třicetikilometrovým dunovým polem.
Vítězka první etapy Cristina Gutiérrez (OT3) odstartuje do RZ v 7:40 SEČ.
Cristina Gutiérrez jde do čela
[3.1.2021, 15:00]
Cristina Gutiérrez v úvodní etapě zastínila své mužské kolegy a rivaly. Do cíle 277kilometrové speciálky dorazila s téměř dvouminutovým náskokem před Reinaldem Varelou s továrním Can-Amem. Vítěze Dakaru v kategorii SSV z roku 2018 však následná minutová penalizace odsunula na pátou příčku.
Španělka, kterou juniorský tým Red Bullu povolal do své sestavy teprve v polovině prosince, se od počátku držela v čelní skupině a o svém triumfu rozhodla skvěle zvládnutou druhou polovinou testu. Díky tomu se devětadvacetiletá závodnice stala první ženou od roku 2005, jež dokázala vyhrát dakarskou etapu, a ujala se vedení v průběžné klasifikaci. Před druhým Austinem Jonesem s dalším továrním Can-Amem má k dobru šest a tři čtvrtě minuty.
Josef Macháček s Pavlem Vyoralem (Can-Am) byli o jednadvacet minut pomalejší než Španělka. Posádka týmu Buggyra Zero Mileage Racing navíc inkasovala čtyřminutovou penalizaci, která ji připravila o umístění v první desítce.
„Ráno jsme měli trochu naspěch, protože ještě na přejezdu jsme museli řešit problém s manžetou. Pak přišly trable s tankováním, a tak jsme odstartovali do speciálky o něco později,“ popisuje průběžně čtrnáctý Josef Macháček. „Jelo se hodně v kamení a v prachu. Jsem ale rád, že jsem se
dostal mezi rychlé jezdce a zítra se nám pojede dobře. Výsledky nestíhám sledovat, ale stojíme si dobře.“
Dakarský nováček Tomáš Enge se potýkal s technickými problémy, ztratil více než pět hodin a v hodnocení SSV klesl na poslední místo.
„Tak jsem si to konečně vychutnal. Stalo se to, před čím mě všichni varovali. Dakar je prostě dlouhý a nevyzpytatelný. Ještě nevíme, kde je přesně problém. Auto jelo od začátku jen na zadní pohon a zřejmě kvůli tomu se přehřívaly zadní poloosy. Nejdřív praskla jedna, pak i druhá. Třicet kilometrů před cílem jsme museli udělat provizorní opravu, abychom dojeli. Pokračujeme dál sice s velkou ztrátou, ale o to větší zábava to bude,“ věří Tomáš Enge.
1. etapa | neděle 3. ledna | Džidda – Biša
Celkem 623 km | RZ 277 km
Trať speciálky první etapy vede výhradně po pistách, místy velmi kamenitých. Při průjezdu řadou údolí s mnoha odbočkami bude hrát důležitou roli také um navigátorů.
Vítězové prologu Kris Meeke a Wouter Rosegaar (PH Sport Zephyr) odstartují do RZ v 10:19 SEČ.
Nováčci byli v prologu hodně vidět
[2.1.2021, 15:24]
Z rychlosti, kterou v nedávné minulosti prokazoval na podnicích mistrovství světa v rally, stále nic neztrácí Kris Meeke. Britskému závodníkovi nahrál do karet i tvrdý povrch jedenáctikilometrové trati sobotního prologu, jenž svým charakterem nebyl úplně daleko od některých šotolinových soutěží WRC. I díky tomu si Meeke se speciálem Zephyr francouzského týmu PH Sport připsal nejrychlejší čas.
Jen o dvě sekundy pomalejší byl další debutant, teprve osmnáctiletý Američan Seth Quinteiro se speciálem OT3 v barvách Red Bullu. Třetí příčku obsadil Quinteirův krajan Austin Jones s továrním Can-Amem (+ 3 s).
První dakarské kilometry úspěšně zdolal také Tomáš Enge. S navigátorem Vlastimilem Tošenovským jsou po prologu třináctí (+ 20 s). Josef Macháček s Pavlem Vyoralem obsadili s druhým Can-Amem týmu Buggyra 28. příčku.
Engeho čekají první ostré kilometry
[2.1.2021, 09:27]
O co nejvýhodnější startovní pozici pro první etapu zabojuje při sobotním prologu dvojice posádek týmu Buggyra Zero Mileage Racing. Ve 14:05 SEČ začne psát novou kapitolu své závodnické kariéry dakarský nováček Tomáš Enge navigovaný Vlastimilem Tošenovským a o dvě minuty později se na jedenáctikilometrovou trať vydají Josef Macháček s Pavlem Vyoralem.
Vozy týmu Buggyra patří do skupiny T3, jež je určena pro prototypy kategorie side-by-side postavené pouze v omezeném počtu kusů. Do stejné skupiny patří například PH-Sport Zephyr, s nímž na Dakaru debutuje Kris Meeke, X-raidem upravená Yamaha YXZ1000R dalšího hvězdného nováčka Mattiase Ekströma či speciály OT3, které pro juniorku Red Bullu připravuje belgický Overdrive.
Ve skupině T4 startují buginy, jichž bylo během po sobě jdoucích 12 měsíců vyrobeno více než 500 kusů. Toto pravidlo splňují například stroje továrních týmů Can-Am nebo Polaris.
Celkem je ve startovní listině 59 bugin (18 T3 a 41 T4), což je jen o sedm méně než v nejprestižnější kategorii automobilů.