Dnešní odpověď společnosti Amaury Sport Organisation (ASO) na e-mail, který organizátorům Rally Dakar zaslala minulý týden redakce DAKARMANIA.cz, potvrdila správnost našeho výkladu rozdělení kategorií a skupin na slavné soutěži.
Josef Macháček a Pavel Vyoral na Dakaru 2021 nezvítězili v žádné kategorii, jak v médiích a na sociálních sítích opakovaně tvrdil sám jezdec i zástupci týmu, jehož barvy v Saúdské Arábii hájil. Macháček s Vyoralem byli klasifikováni na prvním místě pouze v jedné ze dvou skupin (T3 a T4), které byly součástí této kategorie (Lightweight Vehicle). V kategorii obsadila posádka Macháček/Vyoral dvanácté místo s téměř šestihodinovou ztrátou na vítěze.
Kategorie vs. skupiny
V současné době se mohou Rally Dakar účastnit vozidla pěti KATEGORIÍ (francouzsky catégorie, anglicky category):
motocykly
čtyřkolky
automobily
„lehká vozidla“ (anglicky označovaná jako lightweight vehicle, do loňska jako side-by-side)
kamiony
Právě side-by-side (dnes „lightweight vehicle“) je na Dakaru definována jako samostatná kategorie nejkratší dobu, konkrétně od roku 2017. Do roku 2016 spadaly tyto stroje do kategorie automobilů.
Vozidla jednotlivých kategorií se na základě technických předpisů pořádající ASO, Mezinárodní automobilové federace (FIA) a Mezinárodní motocyklové federace (FIM) dělí dále na SKUPINY (fr. groupe, an. group).
Kategorie lightweight vehicle byla na Dakaru 2021 rozdělena do dvou skupin:
Skupina T3
- v předpisech ASO anglicky označována jako Group T3 Lightweight Prototype Cross-Country Vehicles, francouzsky jako Groupe T3 Véhicules Tout-Terrain Prototypes légers
- v předpisech FIA an. jako Lightweight Prototype Cross-Country Vehicles (Group T3), fr. jako Véhicules Tout-Terrain Prototypes légers (Groupe T3)
- jedná se o lehké prototypy, které závodní týmy (nebo s nimi spolupracující společnosti) staví jako kusově konstruované speciály určené k závodění
Skupina T4
- v předpisech ASO an. jako Group T4 SSV, fr. jako Groupe T4 SSV
- v předpisech FIA an. jako Lightweight Series Production Cross-Country Side-by-Side Vehicles (Group T4), fr. jako Véhicules „Side-by-Side“ Tout-Terrain de Série légers (Groupe T4)
- jedná se o sériově produkované vozy kategorie SSV (pro zařazení do skupiny T4 je potřeba minimálně 500 vyrobených kusů), které jsou pro závodění upraveny
Správnost výše uvedeného potvrdil v úvodu zmíněný e-mail, který nám jako zástupcům médií za ASO odeslala Marie Bonnet z oddělení médií – tiskové služby (Département Médias – Service de Presse). V e-mailu se uvádí:
„Následující informace je správná: Chaleco López a jeho spolujezdec jsou vítězi KATEGORIE Lightweight Vehicle a jejich vítězství má stejnou hodnotu jako vítězství Kevina Benavidese v kategorii motorek, [posádky] Péterhansel/Boulanger v kategorii automobilů atd.“
„Chaleco je zároveň vítězem SKUPINY T4 a [posádka] Macháček/Vyoral vítězem SKUPINY T3. Opravdu se ale jedná o skupiny, které společně tvoří kategorii.“
Ani jako Peterhansel, ani lepší než Macík
Autor článku proto nadále považuje za nepravdivá některá tvrzení opakovaně prezentovaná v médiích a na sociálních sítích samotným jezdcem a jeho týmem. Na základě výše uvedených informací nesouhlasí například s tvrzeními, že…
…Josef Macháček na Rally Dakar dokázal vyhrát dvě kategorie podobně jako Stéphane Peterhansel.
S Peterhanselem se Macháček srovnávat nemůže, protože na Dakaru dosud vyhrál jedinou kategorii (čtyřkolky), v kategorii LWV je jeho zatím nejlepším výsledkem 12. místo z roku 2021.
…že Josef Macháček jako první na světě vyhrál na Dakaru kategorii čtyřkolek a lehkých vozidel, případně „lehkých prototypů“.
Macháček kategorii lehkých vozidel dosud nevyhrál. Startoval v ní dvakrát, v roce 2020 (označována ještě jako SSV) byl 27., o rok později 12. Za stejně nepravdivé považuje autor tvrzení, že Macháček na Dakaru 2021 vyhrál kategorii „lehkých prototypů“, neboť taková kategorie vypsána nebyla. Pro lehké prototypy byla vypsána pouze skupina, jež je podřazenou součástí nadřazené kategorie. Macháček tak na Dakaru dosud vyhrál pouze jedinou kategorii (quad).
…že jsou Josef Macháček s Pavlem Vyoralem nejúspěšnějšími českými účastníky Dakaru 2021 napříč všemi kategoriemi.
Nejsou, neboť ve své kategorii skončili dvanáctí. Lepšího výsledku z tohoto pohledu dosáhlo čtrnáct českých účastníků Dakaru 2021:
Martin Macík, František Tomášek a David Švanda čtvrtým místem v kategorii kamionů;
Tomáš Kubiena pátým místem v kategorii čtyřkolek;
Aleš Loprais a Petr Pokora pátým místem v kategorii kamionů;
Daniel Kozlovský jako palubní mechanik posádky, která se v kategorii kamionů umístila na osmém místě;
David Hoffmann jako palubní mechanik posádky, která se v kategorii kamionů umístila na devátém místě;
Martin Prokop a Viktor Chytka devátým místem v kategorii automobilů;
Martin Michek desátým místem v kategorii motocyklů;
a Martin Šoltys, David Schovánek s Tomášem Šikolou desátým místem v kategorii kamionů.