„Séb mi v úterý krátce před polednem zavolal, aby mi oznámil, že ve své kariéře bude pokračovat s jiným spolujezdcem,“ popisuje Daniel Elena pro francouzský L’Équipe. „Řekl mi, že to byl požadavek Prodrivu. Podle jejich názoru byla má motivace nedostatečná a na posledním Dakaru jsem prý udělal příliš mnoho navigačních chyb.“
Během dne se Elena k rozhodnutí Prodrivu vyjádřil prostřednictvím videa, které zveřejnil na sociálních sítích. Kromě jiného připomněl úspěchy, jichž společně s Loebem dosáhli na Rally Dakar v letech 2016 až 2019.
„Podívejme se na údaje z Dakarů, které jsme společně absolvovali. V roce 2016 jsme vyhráli čtyři etapy, zatímco Peterhansel tehdy vyhrál tři, Sainz dvě a Nasser [Al-Attiyah] také dvě. Vyhráli jsme nejvíc etap ze všech,“ rekapituluje Elena. „Neumím navigovat? Vždyť to byl můj první Dakar! V následujících letech jsme byli dvakrát na stupních vítězů a v průběhu prvních čtyř Dakarů, kterých jsme se zúčastnili, jsme možná byli posádkou, která vyhrála nejvíc etap.“
Ovšem pátý Dakar, který pro Loeba s Elenou zároveň znamenal úplnou premiéru v barvách týmu Bahrain Raid Xtreme, resp. Prodrive, nebyl pro francouzsko-monackou dvojici jednoduchý. Stejně jako ostatní elitní posádky kategorie automobilů si v úvodních etapách zvykali na nový elektronický roadbook a také oni bloudili. Nesrovnatelně více času však ztratili kvůli technickým problémům s novým speciálem Hunter a v jejich důsledku také na počátku druhé poloviny závodu odstoupili.
„Fajn, v první etapě jsem se trochu ztratil, protože jsem si zvykal na nový digitální tablet a jeho fungování, ale nemyslím si, že bychom udělali víc chyb než ostatní. Teď říkáte, že Elena neumí navigovat, že Elena je špatný a Loeb kvůli němu ztratil příliš mnoho času. Jenže ještě před tím, než jste něco takového řekli, jste měli Elenu poslouchat. Vaše auto není postaveno tak, aby vyhrávalo. Vašemu týmu naprosto chybí struktura,“ kontruje osmačtyřicetiletý navigátor. „Nikdy jste mi nenaslouchali, přestože jsem strávil hodiny tím, že jsem svému inženýrovi říkal, co je třeba udělat a co se naopak dělat nemá, abychom měli šanci bojovat o vítězství na Dakaru a postavili spolehlivé auto.“
„Neposlouchali jste rady ani ode mě, ani od Naniho Romy nebo Séba. Dělali jste jen to, co vyhovovalo vám samotným. Vaše filozofie je jednoduchá: my jsme Prodrive, jsme nejlepší tým na světě, všechno jsme vyhráli. Ale v mistrovství světa v rally jste naposledy vyhráli v roce 2003 se Solbergem. Pak se na scéně objevili Loeb s Elenou,“ připomíná Monačan úspěšné působení mimořádného páru, který v letech 2001 až 2020 ve WRC vyhrál 79 soutěží a na stupně vítězů se prosadil i na dalších 40 podnicích světového šampionátu.
Na sociálních sítích a pro francouzská média komentoval situaci také Sébastien Loeb.
„Nebyl to příjemný telefonát, protože jsme společně strávili třiadvacet let a Daniel je můj přítel,“ říká Sébastien Loeb. „S Prodrivem jsme dlouze debatovali a analyzovali jsme naše výkony na posledním Dakaru. Nakonec jsme dospěli k závěru, že by mohlo být dobré, pokud bychom zkusili něco jiného. Je mi sedmačtyřicet a na to, abych vyhrál Dakar, mám už jen pár let. Čas ukáže, jestli to bylo správné rozhodnutí. Nic to však nemění na mém vztahu k Danielovi, s nímž jsme dosáhli mimořádných úspěchů.“
Nepříjemná situace neohrozila přátelství obou závodníků ani podle Eleny: „Sébe, proti tobě nemám vůbec nic, vždycky tě budu podporovat a zůstaneme přátelé. V roce 2013, když jsme odešli z WRC, jsi mi napsal: ‚Měl jsem štěstí, že jsem tě poznal‘. I já měl štěstí, že jsem potkal tebe, a přeji ti hodně štěstí s novým navigátorem.“
Do bivaku Prodrivu však za Loebem nejspíš na návštěvu nezajde. Britskému týmu totiž vzkazuje: „Pořád jste nic nepochopili. V roce 2005 váš šéf prosadil, aby z boků soutěžních aut zmizela jména spolujezdců. Roky jsem bojoval, aby se tam vrátila. Válka ještě neskončila. Angličané vyhráli stoletou válku proti Francouzům, ale pozor, já jsem Monačan a pro mě tahle válka pořád pokračuje.“
O tom, kdo Elenu po Loebově boku nahradí, zatím rozhodnuto není.