Zoloto Kagana: Bitva do posledních kilometrů

Tovární týmy Kamazu a Mazu svedly při desátém ročníku rally Zoloto Kagana mimořádně vyrovnanou bitvu. Tempo nejlepších posádek obou táborů bylo tak vysoké, že je v cíli vyneslo na první dvě příčky i ve společném hodnocení s osobními automobily.

Dmitrij Sotnikov, Zoloto Kagana 2021
Dmitrij Sotnikov/Ruslan Achmadějev/Iskander Romanov, Kamaz 43509, Kamaz-Master. Zoloto Kagana 2021. © Kamaz-Master

Rally Zoloto Kagana se v Astrachaňské oblasti konala už podesáté. Organizátoři soutěže, jež je pověstná svou náročností, tentokrát připravili trať dlouhou 1237 kilometrů, z nichž se 851 jelo v rámci rychlostních zkoušek. Závodní stroje i posádky se musely vypořádat s písčitým terénem nejrůznějšího charakteru.

Pro Kamaz i Maz byl závod již tradičně především příležitostí k otestování technických novinek aplikovaných na soutěžní kamiony během „zimní přestávky“ mezi Dakarem a astrachaňským podnikem, ale také k vyzkoušení nových členů týmu. Proti sedmi továrním Kamazům se poprvé postavila trojice kapotových Mazů 6440RR. A je pochopitelné, že navzdory všem deklarovaným úkolům v rámci přípravy na letní Silk Way Rally a Dakar 2022, šlo oběma továrním sestavám také o prestiž a výsledek. Kamaz dosud na Zoloto Kagana neprohrál, zatímco Maz chtěl sérii svých rivalů konečně utnout…

Do vzájemného souboje se oba týmy naplno pustili už od sobotního prologu, na jehož patnáctikilometrové trati byl mezi kamiony nejrychlejší Eduard Nikolajev s Kamazem, za nímž se s více než půlminutovým odstupem seřadily Mazy pilotované Alexejem Višněvským a Sergejem Vjazovičem.

Kliknutím na obrázek přejdete do našeho e-shopu.

Hned první dlouhá etapa (RZ 274 km) však rozdanými kartami znovu zamíchala. Nejrychlejší kamiony za sebou nechaly kompletní špičku osobních automobilů a usadily se v čele absolutní klasifikace. Suverénně si počínal zejména Vjazovič, který druhému Nikolajevovi ujel o více než tři minuty a ujal se vedení. Radost Mazu však kalilo odstoupení dalšího vozu.

„Startovali jsme za Alexejem Višněvským, ale už na stém kilometru jsme ho bohužel dohnali a podle modrého dýmu vycházejícího z jeho výfuku bylo zřejmé, že má problémy s motorem,“ popsal v cíli nedělní speciálky Sergej Vjazovič.

Svou daň si však obtížné tratě vybraly i v řadách „modré armády“. Andrej Karginov ztratil téměř tři čtvrtě hodiny kvůli problémům s řízením a ještě hůře dopadl Sergej Kuprijanov. Kamaz s motorem spalujícím směs nafty a zemního plynu přibrzdila porucha reduktoru zadní nápravy, proto do cíle dojížděl pouze s pohonem předních kol. Ke zdolání speciálky potřeboval o hodinu víc než její vítěz.

Po dvou dnech vedl Vjazovič před Nikolajevem (+2:27 min), ze čtvrté na třetí příčku se po problémech Višněvského posunul Dmitrij Sotnikov s dalším Kamazem (+3:21 min).

Eduard Nikolajev/Jevgenij Jakovlev/Vladimir Rybakov, Kamaz 43509, Kamaz-Master. Zoloto Kagana 2021. © Kamaz-Master

O den později však bylo všechno opět jinak. Už po čtrnácti kilometrech pondělní speciálky (315 km) musel z etapy odstoupit Nikolajev, jehož zastavil naprosto identický problém s motorem jako na Dakaru 2020. Kvůli poruše převodovky etapu nedokončil ani Bogdan Karimov, jenž v Astrachani debutoval za volantem dalšího z Kamazů.

Svými výkony Kamaz naopak potěšily posádky Dmitrije Sotnikova a Ajrata Mardějeva. Etapový double vynesl vítěze letošního Dakaru do čela průběžné klasifikace před Vjazoviče (+3:36 min), který měl problémy s pružinami zadní nápravy i navigací, a Mardějev postoupil na třetí příčku (+5:39 min). Čtvrtý Anton Šibalov (Kamaz) zaostával už o více než 23 minut.

„Asi po padesáti kilometrech jsme dojeli Vjazoviče, jehož posádka se evidentně trápila s navigací, zatímco náš navigátor Ruslan Achmadějev byl perfektní a díky tomu jsme tímto místem projeli bez zaváhání a zpomalení,“ chválil Dmitrij Sotnikov. „Pokračovali jsme společně a po zóně s povoleným servisem se k nám připojil ještě Vladimir Vasiljev. Takto ve třech jsme dojeli prakticky až do cíle. Dnešní etapa nebyla z naší strany vůbec špatná a zítra nás čeká napínavá bitva.“

Sergej Vjazovič/Pavel Haranin/Anton Zaporoščenko, MAZ 6440RR, MAZ-Sportauto. Zoloto Kagana 2021. © Kamaz-Master

A Sotnikov měl pravdu. Díky minimálním rozestupům vedoucí trojice byla rally Zoloto Kagana 2021 dramatická až do posledních kilometrů závěrečné etapy (RZ 247 km).

Sergej Vjazovič dělal, co mohl, a speciálku vyhrál. Pilot Mazu byl o minutu a 48 sekund rychlejší než Vladimir Vasiljev s nejlepším z osobních vozů, ovšem na Sotnikova najel „jen“ 2:27 min a v konečném hodnocení soutěže se musel smířit s druhým místem. Po více než jedenácti hodinách závodění uhájil Sotnikov celkové vítězství s náskokem jedné minuty a devíti sekund.

Třetí příčku v hodnocení kamionů neudržel Mardějev. Posádka, jejímiž členy byli kromě zkušeného pilota nováčci Albert Arslanov a Vadim Achmetov, měla problémy s odpružením kabiny, opravou prohospodařila tři čtvrtě hodiny a v konečném účtování musela bronz přenechat Šibalovovi. Pátý skončil Vitalij Muryljov, který při třetím startu s Mazem (a prvním s „kapotnikem“) v Astrachani zopakoval svůj loňský výsledek.

Sotnikov a Vjazovič obsadili první dvě místa také v absolutní klasifikaci soutěže. Celkově třetího Denise Krotova (Mini) dělilo od vítěze 9:45 min.

ZOLOTO KAGANA 2021 – KAMIONY
konečné výsledky
1. Sotnikov/Achmadějev/Romanov Kamaz 43509 11:06:09
2. Vjazovič/Haranin/Zaporoščenko MAZ 6440RR +1:09
3. Šibalov/Nikitin/Tatarinov Kamaz 43509 +29:57
4. Mardějev/Arslanov/Achmetov Kamaz 43509 +48:53
5. Muryljov/Šved/Kragelskij MAZ 6440RR +2:00:00
6. Kuprijanov/Kuprijanov/Kreněv Kamaz 4326 +2:06:21
7. Karginov/Mokjejev/Malkov Kamaz 43509 +2:10:23
8. Chlebov/Filjakin GAZ Sadko Next +5:31:19
9. Škljajev/Mojsejev GAZ Sadko Next +6:22:32
10. Nikolajev/Jakovlev/Rybakov Kamaz 43509 +36:31:57
DNF Višněvskij/Novikov/Sačuk MAZ 6440RR
DNF Karimov/Svistunov/Leonov Kamaz 43269
DNF Laguta/Guščin GAZ Sadko Next
Exit mobile version