Rally Dakar se i v roce 2022 pojede výhradně v Saúdské Arábii. Přesto pořadatelé slibují z osmdesáti procent novou trať. Soutěžící by si konečně měli dosyta užít náročných a rozmanitých dun v oblasti Pusté končiny.
Přestože je trať 44. ročníku dakarské rally opět definována třemi městy, jejichž jména se za poslední dva roky vryla do paměti účastníků i fanoušků, neměl by třetí Dakar na Arabském poloostrově nijak zásadně kopírovat své dva předchůdce.
Poušť volá
Podle organizátorů se v porovnání se dvěma předchozími ročníky bude na Dakaru 2022 podstatně více závodit v písku a dunách. Záležet by tak mělo především na dovednostech řidičů při zdolávání písečných kopců a citu jejich spolujezdců pro navigaci v otevřeném terénu. Daleko menší vliv na konečné výsledky by naopak měly mít časové ztráty v důsledku opakovaných defektů, které na kamenitých tratích potrápily posádky letos.
Dakar 2022 odstartuje z Háilu, kde na Silvestra a Nový rok proběhnou technické a administrativní přejímky. V okolí města se 1. ledna pojede také prolog, který určí startovní pořadí pro první etapu, na jejíž trať se soutěžící vydají o den později.
Z Háilu se dakarská karavana vydá podél pobřeží Perského zálivu a hranic s Katarem a Spojenými arabskými emiráty do oblasti Pusté končiny, kde by mělo být vytyčeno několik náročných etap. Podle představ ředitele soutěže Davida Castery by se například tři z nich měly jet výhradně v dunách.
Ke dni odpočinku (8. ledna) sice účastnící zamíří severněji do Rijádu, ale se čtvrtou největší pouští naší planety se zatím úplně loučit nebudou. V průběhu druhého týdne trať protne její západní cíp v okolí Vadí ad-Davásiru, kde se v dunách závodilo i letos.
Odtud se trasa rally stočí na severozápad do Džiddy, kde populární maraton 14. ledna skončí.
Dvě etapy se pojedou jako okružní. Závodníci se po jejich absolvování vrátí do stejného bivaku, z něhož ráno vyrazí. Takové etapy jsou příjemné především pro ostatní členy týmů, kteří se nemusejí přesouvat do další destinace a mají prostor na odpočinek.
Důležitá data RALLY DAKAR 2022 | |
17. května 2021 | Zahájení příjmu přihlášek |
Konec října 2021 | Ukončení příjmu přihlášek |
Konec listopadu 2021 | Představení tratě Dakaru 2022 |
Prosinec 2021 (druhý týden) |
Nalodění v Marseille |
26. až 28. prosince 2021 | Vyzvednutí techniky v Džiddě |
31. prosince 2021 a 1. ledna 2022 |
Přejímky v Háilu |
1. ledna 2022 | Prolog |
2. ledna 2022 | Start 1. etapy z Háilu |
8. ledna 2022 | Den odpočinku v Rijádu |
14. ledna 2022 | Cíl rally v Džiddě |
Elektronický roadbook téměř pro všechny
Novinka, jež má navigátorům dopřát více času na odpočinek a bohatým týmům zabránit ve využívání služeb odborníků schopných během noci nalézt optimalizovanou trať, se osvědčila a jednoznačně má v cross-country rally budoucnost. Proto podle elektronického roadbooku pojedou na Dakaru 2022 nejen prioritní jezdci, ale všechny posádky s osobními vozy, kamiony a side-by-side. Nově se budou elektronickým roadbookem řídit také elitní motocyklisté a čtyřkolkáři. Roadbook v papírové podobě budou mít naposledy k dispozici pouze ostatní motorkáři a quadisté.
Nové podkategorie
Buginy s jednou poháněnou nápravou přijdou o výhody, na které si dosud stěžovaly konkurenční týmy závodící s vozy s oběma poháněnými nápravami. Podle pravidel pro nově vypsanou podskupinu T1+ mohou být i vozy 4×4 od Dakaru 2022 širší (2300 mm), lze je osadit většími sedmnáctipalcovými koly i zavěšením s větším zdvihem (350 mm). Za lepší podvozky však tyto „čtyřkolky“ zaplatí omezením výkonu motorů.
Úplnou novinkou je vypsání podkategorie T1-E pro vozy využívající k pohonu alternativních energií.
Mírné technické úpravy se dotknou také lehkých prototypů skupiny T3, u nichž navíc dochází ke zvýšení maximální povolené rychlosti ze 130 na 140 km/h. V kategorii side-by-side tak získají další výhodu nad sériovými SSV skupiny T4, jejichž povolená maximálka zůstává na 130 km/h.
Ve spolupráci s Mezinárodní automobilovou federací (FIA) již delší dobu vznikají také nové technické předpisy pro kategorii kamionů. Také ony mají platit od Dakaru 2022, byť oficiálně ještě prezentovány nebyly.
Dakar Classic nejen o pravidelnosti
Premiérový ročník soutěže pravidelnosti určené především automobilům a kamionům, které se na Rally Dakar a dalších cross-country rally objevovaly v 80. a 90. letech minulého století, zaujal nejen fanoušky a média, ale především závodníky a dobrodruhy. Díky tomu by se měl počet účastníků přibližně zdvojnásobit. Zatímco letos bylo ve startovním poli 24 vozidel, zájem o účast na Dakar Classic 2022 podle ASO již nyní projevilo na šest desítek posádek.
Soutěžní stroje budou nově rozděleny do tří skupin (letos byly jen dvě) podle toho, jak vysokých rychlostních průměrů se jejich posádky chtějí držet. Na výběr jsou nízké, střední a vyšší stanovené rychlostní průměry. Při dělení do těchto skupin záleží jen na účastnících samotných, jakou si vyberou, na co se cítí a jak obtížný chtějí závod sami sobě udělat.
V soutěži navíc nebude tentokrát záležet pouze na pravidelnosti. Větší důraz bude kladen také na navigaci, která bude rozhodujícím faktorem až na pětině speciálních zkoušek. Na těchto úsecích vůbec nepůjde o dosažené průměry, ale o co nejpřesnější průjezd tratě podle itineráře. Každý kilometr ujetý navíc bude znamenat trestné body.
Na rozdíl od letošního ročníku si navíc i historici užijí jízdu v dunách.