Pořadatelé Dakaru protežují Audi, míní soupeři

Rubrika: Auto, Rally Dakar  
/ Aktualizováno:

Nový „elektrický“ prototyp Audi pro Rally Dakar ještě ani nevyjel a už budí emoce svých budoucích soupeřů.

Audi, Dakar
Tovární tým Audi pojede Dakar 2022. © Audi Motorsport

Sportovní autority se v posledních měsících snaží mírnit napětí mezi „velkými hráči“. Svou nespokojenost daly najevo především Toyota a Prodrive, podle nichž má Audi při stavbě svého speciálu příliš velkou volnost a tudíž výhodu. Amaury Sport Organisation (ASO), jež je pořadatelem Dakaru, a Mezinárodní automobilovou federace (FIA) proto přistoupily k širší změně technických předpisů pro vozy nejprestižnější skupiny T1.

Průkopník spolutvůrcem pravidel

Ingolstadtská automobilka už koncem minulého roku oznámila, že po aktuální sezoně (2020/21) opustí formuli E a místo toho bude své moderní technologie promovat na nejpopulárnější maratonské rally světa. Tento krok zdůvodňovali představitelé společnosti a jejího sportovního oddělení při prezentaci projektu především relativní volností dakarských technických předpisů, které umožňují bojovat o absolutní vítězství vozům různých koncepcí.

V průběhu lednového Dakaru následně ASO představilo vlastní plán, podle nějž by ve střednědobém horizontu měly všechny velké týmy v kategorii automobilů a kamionů začít závodit se stroji vybavenými pohonnými jednotkami, využívajícími energii z obnovitelných zdrojů.

Problém tkví v tom, že Audi s ASO a FIA svůj vstup s „elektrickými“ vozy sice předjednalo, ale v prosinci ani v lednu ještě neexistovala jasně daná pravidla pro novou kategorii, do níž by měla tato auta patřit. Na novém reglementu se začalo intenzivně pracovat až po Dakaru 2021.

ASO a FIA chtějí jít s dobou a nikterak nezastírají, že o „zelenou“ kategorii opravdu stojí. A je naprosto legitimní, že Sven Quandt a jeho nově zformovaná společnost Q Motorsport, která se na projektu Audi podílí, se aktuální situace snaží maximálně využít. Pro své vozy poháněné výhradně elektrikou, kterou však bude generovat spalovací motor TFSI, se snaží získat několik výhod.

Q Motorsport požadoval možnost využití systému dohušťování pneumatik ovládaného z kokpitu a zároveň chtěl, aby jeho speciály byly širší, měly větší pneumatiky i zdvih zavěšení, než mají současné vozy skupiny T1 s oběma poháněnými nápravami.

Jak bylo oznámeno počátkem tohoto týdne při prezentaci Rally Dakar 2022, elektrické a hybridní vozy budou zařazeny do nové podskupiny T1-E. Ovšem její detailní pravidla budou zveřejněna později. Proto i u Audi počítají s variantou, že svůj koncept budou muset v některých oblastech ještě modifikovat, což může vést i k odkladu prvních testů původně plánovaných na počátek léta.

T1+: Skutečné řešení nebo jen úlitba?

Požadavky Audi vzbudily nevoli na straně Prodrivu, který na Dakaru debutoval letos, i Toyoty. Oba subjekty navíc při jednání s tvůrci předpisů podpořil také Ford (!). Zmíněné značky totiž logicky usilují o férové podmínky, neboť Audi pochopitelně nepojede „vlastní závod“ jen o vítězství v podskupině T1-E, ale bude usilovat o marketingově a mediálně zajímavý úspěch v celkovém hodnocení kategorie automobilů.

Proto se ASO a FIA už v průběhu jara rozhodly pro vypsání nové podskupiny T1+, podle jejíhož reglementu mohou být upraveny současné vozy skupiny T1 s pohonem obou náprav. Nejzásadnější změny se týkají maximální povolené šířky strojů a jejich podvozků.

Auta podskupiny T1+ mohou být široká 2,3 metru, což je o 30 centimetrů více než dosud a dokonce o 10 cm více než v případě současných bugin s jednou poháněnou nápravou, jako jsou Mini JCW Buggy nebo jihoafrické Century.

Povolený zdvih zavěšení může u T1+ činit 350 mm (v případě T1 4×4 dosud 280 mm) a vozy mohou být osazeny pneumatikami o průměru 37 palců (dosud 32 palců) a šířce 17 palců (dosud 16 palců), které byly zatím určeny pouze pro buginy s jedinou poháněnou nápravou.

T1+ však na rozdíl od bugin a hybridních nebo elektrických vozů nemohou používat systém dohušťování pneumatik ovládaný z kokpitu a výkon jejich motorů omezí menší restriktory, jejichž průměr dosud nebyl stanoven.

Na start poprvé na podzim

Toyota dlouhodobě usilovala především o možnost osadit vozy 4×4 širšími pneumatiky s větším průměrem, které jsou odolnější zejména v kamenitém terénu. Proto je takřka jisté, že Toyota Gazoo Racing využije možností podskupiny T1+ a své speciály přestaví.

Podstatně složitější úkol musí řešit Prodrive, neboť jeho speciály Hunter jsou velice kompaktní a jejich úprava podle reglementu pro T1+ bude vyžadovat zásadnější konstrukční změny. Nové vozy z britských dílen by měly podstoupit první testy koncem léta.

Zatím není jasné, zda se cestou podobných úprav svých „čtyřkolek“ vydá také Quandtův X-raid, či zda současná Mini JCW Rally 4×4 nabídne klientům v nezměněné podobě, zatímco se treburští inženýři budou pod hlavičkou „sesterského“ Q Motorsportu soustředit spíše na projekt Audi.

Pro všechny týmy, které se cestou T1+ vydají, bude důležitá také možnost prověřit novou techniku v závodních podmínkách. Na soutěžích pod záštitou FIA však zatím startovat nemohou. Změnu přinese až ratifikace konečné podoby technických předpisů, k níž by podle předpokladů mělo dojít na letním zasedání Světové rady motoristického sportu. Díky tomu by se speciály T1+ mohly na start postavit na podzim, kdy by se měla jet jak Marocká rally, tradičně využívaná týmy jako generálka na Dakar, ale také Abu Dhabi Desert Challenge a další soutěže na Arabském poloostrově.

Mohlo by vás zajímat

Aleš Loprais, testování v Maroku, 2024

Aleš Loprais po testech odřekl účast na Marocké rally

Počátkem října absolvoval Aleš Loprais v Africe testování nově postaveného kamionu Iveco Powerstar, s nímž se měl následně zúčastnit Rallye du Maroc. Na jejím startu však bude posádka InstaTrade Loprais Teamu De Rooy FPT chybět.

Více...
InstaTrade Loprais Teamu De Rooy FPT, Dakar 2025

Aleš Loprais na Dakaru 2025 s novým vozem i posádkou

Aleš Loprais otevírá novou kapitolu svého působení na dakarské rally. Frenštátský závodník opouští kabinu Pragy V4S DKR a přesedá za volant vozu Iveco Powerstar.

Více...
Aleš Loprais, Dakar 2024

Dakar 2024: Aleš Loprais, Jaroslav Valtr ml., Jiří Stross a Instaforex Loprais Praga Team slaví stříbro

Dlouhé čekání je u konce. Aleš Loprais se na Rally Dakar vrací na stupně vítězů v konečném hodnocení

Více...

Napište komentář:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Mobile Sliding Menu