Nový „elektrický“ prototyp Audi pro Rally Dakar ještě ani nevyjel a už budí emoce svých budoucích soupeřů.
Sportovní autority se v posledních měsících snaží mírnit napětí mezi „velkými hráči“. Svou nespokojenost daly najevo především Toyota a Prodrive, podle nichž má Audi při stavbě svého speciálu příliš velkou volnost a tudíž výhodu. Amaury Sport Organisation (ASO), jež je pořadatelem Dakaru, a Mezinárodní automobilovou federace (FIA) proto přistoupily k širší změně technických předpisů pro vozy nejprestižnější skupiny T1.
Průkopník spolutvůrcem pravidel
Ingolstadtská automobilka už koncem minulého roku oznámila, že po aktuální sezoně (2020/21) opustí formuli E a místo toho bude své moderní technologie promovat na nejpopulárnější maratonské rally světa. Tento krok zdůvodňovali představitelé společnosti a jejího sportovního oddělení při prezentaci projektu především relativní volností dakarských technických předpisů, které umožňují bojovat o absolutní vítězství vozům různých koncepcí.
V průběhu lednového Dakaru následně ASO představilo vlastní plán, podle nějž by ve střednědobém horizontu měly všechny velké týmy v kategorii automobilů a kamionů začít závodit se stroji vybavenými pohonnými jednotkami, využívajícími energii z obnovitelných zdrojů.
Problém tkví v tom, že Audi s ASO a FIA svůj vstup s „elektrickými“ vozy sice předjednalo, ale v prosinci ani v lednu ještě neexistovala jasně daná pravidla pro novou kategorii, do níž by měla tato auta patřit. Na novém reglementu se začalo intenzivně pracovat až po Dakaru 2021.
ASO a FIA chtějí jít s dobou a nikterak nezastírají, že o „zelenou“ kategorii opravdu stojí. A je naprosto legitimní, že Sven Quandt a jeho nově zformovaná společnost Q Motorsport, která se na projektu Audi podílí, se aktuální situace snaží maximálně využít. Pro své vozy poháněné výhradně elektrikou, kterou však bude generovat spalovací motor TFSI, se snaží získat několik výhod.
Q Motorsport požadoval možnost využití systému dohušťování pneumatik ovládaného z kokpitu a zároveň chtěl, aby jeho speciály byly širší, měly větší pneumatiky i zdvih zavěšení, než mají současné vozy skupiny T1 s oběma poháněnými nápravami.
Jak bylo oznámeno počátkem tohoto týdne při prezentaci Rally Dakar 2022, elektrické a hybridní vozy budou zařazeny do nové podskupiny T1-E. Ovšem její detailní pravidla budou zveřejněna později. Proto i u Audi počítají s variantou, že svůj koncept budou muset v některých oblastech ještě modifikovat, což může vést i k odkladu prvních testů původně plánovaných na počátek léta.
T1+: Skutečné řešení nebo jen úlitba?
Požadavky Audi vzbudily nevoli na straně Prodrivu, který na Dakaru debutoval letos, i Toyoty. Oba subjekty navíc při jednání s tvůrci předpisů podpořil také Ford (!). Zmíněné značky totiž logicky usilují o férové podmínky, neboť Audi pochopitelně nepojede „vlastní závod“ jen o vítězství v podskupině T1-E, ale bude usilovat o marketingově a mediálně zajímavý úspěch v celkovém hodnocení kategorie automobilů.
Proto se ASO a FIA už v průběhu jara rozhodly pro vypsání nové podskupiny T1+, podle jejíhož reglementu mohou být upraveny současné vozy skupiny T1 s pohonem obou náprav. Nejzásadnější změny se týkají maximální povolené šířky strojů a jejich podvozků.
Auta podskupiny T1+ mohou být široká 2,3 metru, což je o 30 centimetrů více než dosud a dokonce o 10 cm více než v případě současných bugin s jednou poháněnou nápravou, jako jsou Mini JCW Buggy nebo jihoafrické Century.
Povolený zdvih zavěšení může u T1+ činit 350 mm (v případě T1 4×4 dosud 280 mm) a vozy mohou být osazeny pneumatikami o průměru 37 palců (dosud 32 palců) a šířce 17 palců (dosud 16 palců), které byly zatím určeny pouze pro buginy s jedinou poháněnou nápravou.
T1+ však na rozdíl od bugin a hybridních nebo elektrických vozů nemohou používat systém dohušťování pneumatik ovládaný z kokpitu a výkon jejich motorů omezí menší restriktory, jejichž průměr dosud nebyl stanoven.
Na start poprvé na podzim
Toyota dlouhodobě usilovala především o možnost osadit vozy 4×4 širšími pneumatiky s větším průměrem, které jsou odolnější zejména v kamenitém terénu. Proto je takřka jisté, že Toyota Gazoo Racing využije možností podskupiny T1+ a své speciály přestaví.
Podstatně složitější úkol musí řešit Prodrive, neboť jeho speciály Hunter jsou velice kompaktní a jejich úprava podle reglementu pro T1+ bude vyžadovat zásadnější konstrukční změny. Nové vozy z britských dílen by měly podstoupit první testy koncem léta.
Zatím není jasné, zda se cestou podobných úprav svých „čtyřkolek“ vydá také Quandtův X-raid, či zda současná Mini JCW Rally 4×4 nabídne klientům v nezměněné podobě, zatímco se treburští inženýři budou pod hlavičkou „sesterského“ Q Motorsportu soustředit spíše na projekt Audi.
Pro všechny týmy, které se cestou T1+ vydají, bude důležitá také možnost prověřit novou techniku v závodních podmínkách. Na soutěžích pod záštitou FIA však zatím startovat nemohou. Změnu přinese až ratifikace konečné podoby technických předpisů, k níž by podle předpokladů mělo dojít na letním zasedání Světové rady motoristického sportu. Díky tomu by se speciály T1+ mohly na start postavit na podzim, kdy by se měla jet jak Marocká rally, tradičně využívaná týmy jako generálka na Dakar, ale také Abu Dhabi Desert Challenge a další soutěže na Arabském poloostrově.