Sainz po Andalusii káral Al-Attiyaha. Katařan kontroval

Rubrika: Andalucía Rally, Auto, FIA SP CCR  
/ Aktualizováno:

Den po skončení Andaluské rally kritizoval Carlos Sainz na sociálních sítích vítězného Nassera Al-Attiyaha za jeho počínání na závěrečné rychlostní zkoušce. Domácí jezdec nebyl spokojen ani s penalizací, kterou jeho rival za prohřešek proti pravidlům inkasoval. Podle Španělova názoru byl trest příliš mírný. Al-Attiyah nenechal výtky svého soupeře bez reakce…

Nasser Al-Attiyah & Carlos Sainz, Andalucía Rally 2021
Nasser Al-Attiyah a Carlos Sainz po dojezdu do cíle poslední etapy Andalucía Rally 2021. © Red Bull Content Pool

Při Andaluské rally, která minulý týden zahájila letošní sezonu Světového poháru FIA v cross-country rally, splnili Nasser Al-Attiyah (Toyota Hilux) a Carlos Sainz (Mini JCW Rally) roli hlavních favoritů a svedli mezi sebou duel o vítězství, přestože jejich výchozí pozice byly velmi odlišné.

Zatímco Al-Attiyah jel s Toyotou Hilux, kterou dokonale zná, neboť s jejími evolucemi závodí už od roku 2016, Sainz se za volant vozu s oběma poháněnými nápravami vrátil poprvé po deseti letech. Proto si v úvodu soutěže na Mini 4×4 zvykal a společně s inženýry a mechaniky týmu X-raid chvíli hledal optimální nastavení, které by vyhovovalo jeho jezdeckému stylu.

Díky tomu se Al-Attiyah v úvodu usadil v čele a vybudoval si mírný náskok, který Sainz o den později snížil téměř na polovinu. Do třetí ze čtyř etap ovšem startoval jako první, při otevírání trati pár minut ztratil, kdežto Katařan nezaváhal, vedoucí pozici si upevnil a před závěrečnou, relativně krátkou speciálkou (185 km) měl k dobru čtyři minuty a 43 sekund.

Zbytečná zkratka

A protože tuto rychlostní zkoušku projel bez defektu, technických potíží nebo bloudění, jednalo se o náskok velmi komfortní. Přesto těsně před koncem testu provedl diskutabilní manévr, který nezůstal bez povšimnutí ze strany soupeřů ani sportovních komisařů. Přibližně 600 metrů před cílem speciálky opustil předepsanou a – jak vyplývá z později zveřejněných záběrů – dobře patrnou trať, kterou si zkrátil o několik stovek metrů, čímž ušetřil čtyři až pět sekund. Při slyšení před sportovními komisaři se Al-Attiyah a jeho navigátor Mathieu Baumel hájili tím, že se nejednalo o úmysl.

Komisaři vysvětlení posádky přijali, což ale nic neměnilo na skutečnosti, že se jednalo o porušení pravidel o nerespektování vytyčené trati. Proto Al-Attiyahovi udělili dvouminutovou penalizaci, která však celkovým pořadím nezamíchala. V konečných výsledcích měl před druhým Sainzem stále k dobru 43 sekund.

Sainz: Je to nesportovní a nemá to zapotřebí

Jak se ukázalo o den později, Španěl se s těsnou porážkou na domácí půdě nesmířil úplně snadno. Na svých účtech na Twitteru a Instagramu zveřejnil video pořízené jedním z diváků, na němž je Al-Attiyahův prohřešek zachycen.

„Jezdec Nasserova kalibru nemá zapotřebí využívat v souboji o vítězství takových zkratek. Loni udělal něco podobného. Před tímto podnikem dali pořadatelé jasně najevo, že nerespektování roadbooku a vytyčené trasy bude přísně trestáno,“ uvádí Carlos Sainz v komentáři k videu. „Komisaři bohužel tento incident uzavřeli jen dvouminutovou penalizací, což je v rozporu se vším, o čem jsme se bavili na brífincích s organizátory.“

„Trať Andaluské rally vede zemědělskou krajinou, mezi soukromými pozemky a chráněnou oblastí. Zkracování trati je nesportovní a ohrožuje nejen další ročníky krásné soutěže, ale – a to je ještě horší – také diváky a další účastníky. Podobné jednání není dobrou ukázkou našeho sportu. Doufejme, že se to nebude opakovat,“ uzavírá 59letý Madriďan.

Hoď kamenem, kdož jsi bez viny

Sainzovy příspěvky vyvolaly vlnu reakcí, z nichž zdaleka ne všechny byly souhlasné. Za Al-Attiyaha se postavila i řada španělských fanoušků. Na sociálních sítích upozorňují, že v místě, kde si pilot Toyoty zkrátil trať, byly vyjeté stopy od motocyklistů i automobilů, neboť tentýž úsek byl součástí jedné z předchozích etap a stejnou zkratku využili mnozí další. Kromě toho se jednalo o svah mezi dvěma cestami, který nebyl hospodářsky nijak využívaný. Krajanům se také nelíbí, že Sainz Al-Attiyahovi vyčítá chování, jež je velmi běžné i při dalším významném španělském podniku cross-country rally, jímž je letní Baja Aragón. Při ní si na místech, která to umožňují, občas krátí trať nejen motocyklisté a automobily, ale i kamiony.

Al-Attiyah na soupeřovy výroky zareagoval také na sociálních sítích umístěním videa, na němž je zachycen Sainz s továrním Peugeotem, jak si při Baje Aragón 2016 výrazně krátí vytyčenou trať průjezdem přes pole…

Pro úplnost dodejme, že Sainz manévr provádí ve chvíli, kdy s Al-Attiyahem bojuje o vítězství. V cíli oba dělilo 19 sekund. Úspěšnější byl i v tomto případě pilot Toyoty.

Mohlo by vás zajímat

Aleš Loprais, testování v Maroku, 2024

Aleš Loprais po testech odřekl účast na Marocké rally

Počátkem října absolvoval Aleš Loprais v Africe testování nově postaveného kamionu Iveco Powerstar, s nímž se měl následně zúčastnit Rallye du Maroc. Na jejím startu však bude posádka InstaTrade Loprais Teamu De Rooy FPT chybět.

Více...
InstaTrade Loprais Teamu De Rooy FPT, Dakar 2025

Aleš Loprais na Dakaru 2025 s novým vozem i posádkou

Aleš Loprais otevírá novou kapitolu svého působení na dakarské rally. Frenštátský závodník opouští kabinu Pragy V4S DKR a přesedá za volant vozu Iveco Powerstar.

Více...
Aleš Loprais, Dakar 2024

Dakar 2024: Aleš Loprais, Jaroslav Valtr ml., Jiří Stross a Instaforex Loprais Praga Team slaví stříbro

Dlouhé čekání je u konce. Aleš Loprais se na Rally Dakar vrací na stupně vítězů v konečném hodnocení

Více...

Napište komentář:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Mobile Sliding Menu