Výroční zpráva Mitsubishi Motors za rok 2020 je zajímavým čtením nejen pro ekonomy, ale také pro příznivce motoristického sportu. Japonská společnost oživuje slavný Ralliart, pod jehož hlavičkou v minulosti sklízela úspěchy na Dakaru a v mistrovství světa v rally.
Opětovné nastartování Ralliartu považuje za jednu z hlavních současných priorit výkonný ředitel společnosti Takao Kato. Návrat na scénu světového motorsportu má podpořit především prodeje na trzích v Asii a Austrálii, kde se Mitsubishi prosazuje především se svými SUV. I proto je podle dobře informovaných zdrojů návrat na Dakar z hlediska návratnosti investic „dost dobře možný a pravděpodobnější“ než comeback do WRC, kde Ralliart v devadesátých letech minulého století slavil s Tommim Mäkinenem čtyřikrát v řadě zisk titulu mistra světa v rally.
Na Dakaru se Mitsubishi začalo angažovat v roce 1983 a mezi lety 1985 až 2007 nasbíralo v kategorii automobilů rekordních dvanáct vítězství. Své aktivity v cross-country rally ukončilo během ekonomické krize v roce 2009. Ralliart se z motoristického sportu stáhl o rok později s odvoláním na malou a stále klesající poptávku po náhradních dílech na dříve prodané závodní vozy.
Jednotlivé indicie nasvědčují tomu, že by k návratu Mitsubishi na Dakar mohlo dojít už v horizontu následujících dvou let. Navázat na někdejší slávu Pajera se Ralliart pravděpodobně pokusí s modelem Triton, případně s nějakým novým (?) modelem kategorie SUV či crossover. S ohledem na obrovské investice, jež Mitsubishi vynakládá na vývoj plug-in hybridů a elektrických pohonných jednotek, i pořadateli avizovaný postupný odklon Rally Dakar od spalovacích motorů, lze očekávat, že by také nové speciály se třemi diamanty ve znaku měly být elektrické.
Toby Price s Tritonem už příští měsíc
Dvojnásobný vítěz Rally Dakar v kategorii motocyklů Toby Price tento týden představil Mitsubishi Triton Trophy Truck, s nímž se zúčastní letošního ročníku slavného australského Finke Desert Race (11. až 14. června), který v minulosti šestkrát vyhrál.
Vůz postavil americký TCSO Racing, ale na jeho přípravě se intenzivně podílela také společnost Mitsubishi Motors Australia a designeři mateřské Mitsubishi Motors Corporation. Na unikátním speciálu se pracovalo od počátku roku 2020.
Aktuální spojení Mitsubishi a Tobyho Price může leccos naznačovat také o blízké budoucnosti. Australský trh je pro japonskou značku velmi důležitý a 33letý závodník by pro ni mohl být velmi zajímavým ambasadorem. S ohledem na zkušenosti, které již dnes má i s dvoustopými závodními vozidly, lze předpokládat, že by se za několik let mohl s automobilem objevit i na Dakaru. A proč ne právě s Mitsubishi?