Nebylo to nijak přísně střežené tajemství, proto se nejedná o žádné velké překvapení. Přesto je nač se těšit. Do světa cross-country rally vstoupí Audi se špičkovými posádkami.
Ingolstadtská automobilka nasadí do Rally Dakar 2022 trojici zbrusu nových speciálů poháněných elektromotory, jejichž kokpity obsadí Stéphane Peterhansel s Edouardem Boulangerem, Carlos Sainz s Lucasem Cruzem a Mattias Ekström s Emilem Bergkvistem.
„Nejedná se o žádné přehánění, pokud mluvíme o ‚hvězdném týmu,“ říká Julius Seebach, výkonný ředitel společnosti Audi Sport. „Stéphane je nejúspěšnějším dakarským jezdcem všech dob. Carlos je několikanásobným vítězem Dakaru a mistrem světa v rally. S Mattiasem slavilo Audi již v minulosti několik úspěchů a jedná se o jednoho z nejuniverzálnějších jezdců na světě. Všichni s sebou do týmu přinášejí kromě rychlosti také spoustu zkušeností a motivace. To samé platí i o spolujezdcích, kteří hrají na Dakaru důležitou roli, jejíž význam navíc neustále roste.“
„Na Rally Dakar nakonec rozhodují jezdci a spolujezdci,“ dodává Andreas Roos, jenž je u Audi Sport zodpovědný za tovární program v motoristickém sportu. „Skutečnost, že máme špičkovou tříčlennou jezdeckou sestavu, je uklidňující. Tento bod si můžeme odškrtnout. Teď je na nás, abychom dokončili vývoj našeho inovativního vozu a v lednu zahájili revoluci v cross-country rally.“
„Při Rally Dakar je zásadní týmová práce a spolehlivost,“ připomíná Sven Quandt, jehož nově zformovaná společnost Q Motorsport se bude starat o celkový chod týmu. „Potřebujete dobře zajištěný tým, mimořádně spolehlivé auto a spolehlivou jezdeckou sestavu. Na Dakaru nemůžete jet neustále na limitu. Klíčová je správná strategie. Jsem velice rád, že za nás budou závodit tři renomované a silné posádky. Dobře víme, jak kvalitní jsou.“
Dvaačtyřicetiletý Mattias Ekström strávil většinu své kariéry za volanty vozů Audi. V letech 2004 a 2007 zvítězil v německém mistrovství cestovních vozů (DTM), před pěti lety se stal světovým šampionem v rallycrossu. Na Dakaru debutoval letos v lednu se side-by-side skupiny T3, který připravil Quandtův X-raid.
„Je fantastické, že se mohu tohoto vzrušujícího projektu zúčastnit společně s týmem, s nímž jsem slavil největší úspěchy. Přestože mi letos bude třiačtyřicet, vedle Carlose a Stéphana si připadám jako junior. V této disciplíně potřebujete ve všech ohledech spoustu zkušeností. Pořád se toho musím hodně naučit, ale moc se na to těším,“ říká Mattias Ekström, který si začíná zvykat na vozy nejprestižnější kategorie T1. S Mini JCW Buggy absolvoval v květnu Andaluskou rally a příští týden odstartuje do dalšího podniku Světového poháru FIA v cross-country rally v Kazachstánu.
Pětapadesátiletý Stéphane Peterhansel v lednu vyhrál Dakar už počtrnácté, když k šesti triumfům na motocyklu přidal dalších osm za volantem.
„Dakar je jedním z posledních dobrodružství na světě a nyní jej čekají radikální změny: budoucnost patří elektrice. Za deset let pojedou všichni s elektromobily. Dakar je pro tuto technologii extrémním testem. Chceme být prvním týmem, který vyhraje Dakar s elektrickou pohonnou jednotkou,“ prezentuje logické ambice týmu Stéphane Peterhansel.
Nestárnoucí Carlos Sainz přichází do týmu jako dvojnásobný mistr světa v rally (1990, 1992) a trojnásobný dakarský vítěz (2010, 2018, 2020), přesto prahne po dalších trofejích.
„Pořád jsem hladový po úspěchu, i když je mi devětapadesát. Jinak bych tuto novou výzvu nepřijal. Audi quattro navždy změnilo mistrovství světa v rally a my se teď pokoušíme o něco podobného na Rally Dakar,“ srovnává Carlos Sainz. „Inženýrům Audi naprosto důvěřuji a při vývoji rychlého a úspěšného vozu se jim pokusím pomoct svými zkušenostmi. Pro elektrické pohonné jednotky je Dakar obrovskou výzvou. Je to fantastický, extrémní projekt. Nemohu se dočkat, až auto poprvé otestuji.“