Přestože pojedou Dakar Classic poprvé a jejich technika bude v nabitém startovním poli patřit k nejstarším exemplářům, mohly by se ujmout role černých koní. Posádky Vintage Racing Teamu totiž oplývají zkušenostmi, které se staly trumfovým esem francouzské dvojice Marc Douton, Emilien Etienne, jež s buginou Sunhill ovládla letos v lednu premiérový ročník.
Řeč je o zkušenostech ze setinových rally historických vozů, neboť regule Dakar Classic jsou do značné míry postaveny na obdobném principu. Tři ze čtyř posádek Vintage Dakar Teamu se ve světě veteránských soutěží pravidelnosti pohybují jako ryby ve vodě. Závodnické zkušenosti však má i zbývající duo.
Hlavními osobnostmi celého projektu jsou pětinásobný účastník Rally Dakar Dušan Randýsek a jeho dlouholetý přítel Petr Fiala.
„Dakar Classic pro mě představuje krásné splynutí třech zálib: závodění, cestování a prožitku jízdy veteránem. Proto jsem začal přemlouvat kamarády ze závodně-veteránské scény. Petr Fiala byl první na ráně, protože společně jsme absolvovali mnoho soutěží. Když mi týden po mém návrhu napsal, že už má ‚závodničku‘, tak nebylo cesty zpět,“ říká Dušan Randýsek.
Na Dakar Classic 2022 se Dušan Randýsek a Petr Fiala vydají se svými syny a vozy Land Rover Series II ze šedesátých let minulého století.
„Na Land Rover druhé série padla volba velmi spontánně, protože jsem ho měl už leta doma. Všichni víme, že nejde o optimální závodní techniku, ale vášeň je vášeň. Pojedeme s bezkonkurenčně nejstaršími vozy. Myslím, že kluci si vůbec neuvědomují, co je čeká. Tahle auta totiž koncepčně nedávají na Dakaru vůbec smysl. Proto očekáváme spoustu parádních překvapení,“ usmívá se čerstvý padesátník Randýsek, jehož bude navigovat osmnáctiletý syn František.
„Máme zkušenosti ze soutěží, jako jsou Silvretta Classic, Sachsen Classic, Arlberg Classic a další, ale bude hodně záležet na technice a kvalitě asistence. Proto chceme být výborně připraveni, mechanicky i navigačně, abychom mohli pomýšlet na dobré umístění ve své kategorii.“
„Zároveň však do jisté míry počítáme i s tím, že si můžeme bohatě užít toho, čemu říkám Dakar po Dakaru. To je pro mě ta část, kdy posádka zůstane někde v pustině stovky kilometrů od civilizace s nepojízdným autem a musí se o něj nějak postarat. Ale i to k tomu patří,“ míní duchovní otec projektu startu „českých“ Land Roverů na Dakar Classic 2022.
Zatímco Randýsek se již dlouho každoročně vydává na Dakar v nejrůznějších rolích, pro Petra Fialu byla nejslavnější maratonská rally zatím jen nesplněným snem.
„Po každém Dušanově návratu ze soutěže jsme začali spřádat plány na další ročník. Ale až díky Dakar Classic se pro mě tento sen zhmotnil. Rozpočet je mnohem snesitelnější, navíc jsme z veteránského světa, kde se měří setiny a průměry, takže umíme něco, co je na tomto závodě potřeba,“ vysvětluje šestapadesátiletý Petr Fiala, který se do Saúdské Arábie vydá společně s devětadvacetiletým synem Tomášem. „Nevíme, co nás čeká, ale těšíme se. Očekáváme životní zážitky.“
Se stejným vozem jako Randýskovi a Fialovi pojedou se stejným vozem také bratři Albert a Štěpán Panceovi.
„Dakar sleduji odmala a setinové rally mě baví, proto jsme chytili tuto příležitost za pačesy. Jedeme si to užít, ať se bude dít cokoliv. Bereme to jako výzvu, na kterou se moc těšíme,“ tvrdí osmatřicetiletý Albert Pance.
„U starých aut problémy přicházejí, ale právě dny, kdy je potřeba něco takového řešit, si člověk víc zapamatuje a pak na ně dlouho rád vzpomíná. Jsem si jistý, že zážitků si přivezeme spoustu. Každopádně chceme dojet co nejdál,“ připojuje o jedenáct let mladší navigátor Štěpán Pance.
Zdeněk Ondráček a Vlastimil Forejt jsou v sestavě Vintage Racing Teamu jedinou posádkou, jejíž členy nepojí žádné rodinné vazby, jako jediní pojedou s Land Roverem Series III a své závodnické zkušenosti zatím získávali hlavně na soutěžích typu africké Intercontinental Rally nebo v domácích offroad maratonech.
„Ve dvanácti letech jsem si vysnil, že pojedu Dakar s kamionem, ale tento sen pro mě zůstal nerealizovatelný. Ať už kvůli fyzičce nebo financím. Teď se mu díky Dakar Classic mohu aspoň velmi přiblížit,“ říká Zdeněk Ondráček. „Myslím, že jet s takovým autem je svým způsobem odvaha, přesto bychom chtěli v ideálním případě vyjet na obě rampy, to znamená jak na tu startovní, tak na cílovou.“
Přípravu všech čtyř Land Roverů svěřil tým do rukou vyhlášeného znalce britské značky Aleše Kautského, ale o dokončení jednotlivých strojů se postará každá z posádek ve vlastní dílně. Auta by měla být hotova do konce prázdnin. Na podzim je na programu testování, během něhož by měl každý vůz ujet 1500 až 2000 kilometrů.
Na Dakar Classic 2022 by měl tým doprovázet asistenční kamion, vůz lehké asistence a novinářské auto. V bivaku by každá z posádek měla mít k dispozici po jednom mechanikovi.
Závod pravidelnosti historických vozů, které se před rokem 2000 účastnily Rally Dakar, dalších mezinárodních cross-country rally nebo klasických rally, startuje stejně jako hlavní dakarská rally 2. ledna v Háilu. Na účastníky Dakar Classic čeká přibližně 4000 kilometrů, z nichž se asi polovina pojede v rámci měřených úseků. Soutěž skončí 14. ledna v Džiddě. Zájem o druhý ročník je obrovský. Podle informací, která v uplynulých dnech od pořadatelů obdržely týmy ucházející se o účast, je již nyní do závodu předběžně registrováno více než 130 posádek.