S novým Hunterem T1+ pomýšlí BRX na dakarské vítězství

Rubrika: Auto, Dakar 2022  
/ Aktualizováno:

Tým Bahrain Raid Xtreme představil podobu dakarského speciálu Prodrive Hunter stavěného podle regulí nové podskupiny T1+.

Prodrive Hunter T1+
Prodrive Hunter T1+, Bahrain Raid Xtreme. © BRX

Po opakovaných stížnostech ze strany předních týmů, které se cross-country rally v uplynulých letech účastnily s vozy skupiny T1 s oběma poháněnými nápravami, učinily Mezinárodní automobilová federace (FIA) a společnost Amaury Sport Organisation (ASO), jež je pořadatelem Rally Dakar a od roku 2022 se stane promotérem Mistrovství světa FIA v cross-country rally, důležitý krok.

Při prezentaci základní podoby Dakaru 2022 informovala ASO o vypsání podkategorie T1+. Podle nových regulí je při stavbě soutěžních vozů 4×4 možno využít některých prvků, které byly dosud výsadou bugin s jedinou poháněnou nápravou a do jisté míry je zvýhodňovaly.

Vzhled svého speciálu podskupiny T1+ odhalil jako první tým Bahrain Raid Xtreme, jehož vozy vyvíjí a připravuje britský Prodrive.

Prodrive Hunter T1+
Porovnání Hunteru T1+ (vpravo) s původním Hunterem, který letos absolvoval Dakar a Baju Aragón. © BRX

Díky novým technickým předpisům se Hunter T1+ od svého předchůdce liší již na první pohled. Stejně jako buginy s jednou poháněnou nápravou je osazen většími pneumatikami (37 místo dřívějších 32 palců) na sedmnáctipalcových discích (dříve 16“). V návaznosti na použití větších kol regule dále povolují větší maximální zdvih jejich zavěšení (z 280 na 350 mm) a dochází také ke zvětšení maximální povolené šířky karoserie ze 2 na 2,3 metru.

„Jsme velice rádi, že pořadatelé vyřešili disproporci mezi vozy skupiny T1 s pohonem všech kol a buginami, které měly díky větším pneumatikám výhodu v těžkém kamenitém terénu,“ oceňuje ředitel týmu BRX Gus Beteli. „Letos jsme se při svém debutu hodně naučili a na základě těchto poznatků jsme vylepšili svůj vůz. Věříme, že nový Hunter T1+ je významným krokem vpřed. Těšíme se na lednový návrat do Saúdské Arábie, kde budeme usilovat o vítězství.“

Povolené změny si však vyžádaly rozsáhlejší zásahy v oblasti pohonu, zavěšení i karosérie vozu. Využití delších příčných ramen a tlumičů vedly k markantnímu přepracování geometrie zavěšení. Sedmnáctipalcové disky umožňují instalaci větších brzd, ovšem větší průměr pneumatik zároveň znamená výraznější zatížení hnacího ústrojí, proto bylo potřeba upravit hnací a kloubové hřídele i diferenciály. Kvůli velkým kolům a většímu rozchodu byla téměř z poloviny přepracována i karosérie.

Prodrive Hunter T1+
Porovnání Hunteru T1+ (vpravo) s původním Hunterem, který letos absolvoval Dakar a Baju Aragón. © BRX

Zkušenosti, které Prodrive získal při své první účasti na dakarské rally, se při stavbě nového vozu projevily i jinde. Hunter T1+ má větší čelní sklo a výhled posádky z vozu má zlepšit také nový programovatelný motor pohánějící stěrače. Svou pozornost ale inženýři věnovali například i zabudovaným hydraulickým heverům, které jsou lehčí, silnější, měly by vůz zvednout rychleji a díky nové vlastní elektrické pumpě by měly být i spolehlivější.

První exemplář Hunteru T1+ se již staví. Dílny Prodrivu v anglickém Banbury by měl opustit v průběhu září. Nové speciály nejsou určeny výhradně pro tým BRX, ale objednat si je mohou i případní další zájemci.

Za volanty Hunterů v barvách BRX by měli na Dakaru 2022 usednout Francouz Sébastien Loeb, Španěl Nani Roma a Argentinec Orlando Terranova.

Mohlo by vás zajímat

Aleš Loprais, testování v Maroku, 2024

Aleš Loprais po testech odřekl účast na Marocké rally

Počátkem října absolvoval Aleš Loprais v Africe testování nově postaveného kamionu Iveco Powerstar, s nímž se měl následně zúčastnit Rallye du Maroc. Na jejím startu však bude posádka InstaTrade Loprais Teamu De Rooy FPT chybět.

Více...
InstaTrade Loprais Teamu De Rooy FPT, Dakar 2025

Aleš Loprais na Dakaru 2025 s novým vozem i posádkou

Aleš Loprais otevírá novou kapitolu svého působení na dakarské rally. Frenštátský závodník opouští kabinu Pragy V4S DKR a přesedá za volant vozu Iveco Powerstar.

Více...
Aleš Loprais, Dakar 2024

Dakar 2024: Aleš Loprais, Jaroslav Valtr ml., Jiří Stross a Instaforex Loprais Praga Team slaví stříbro

Dlouhé čekání je u konce. Aleš Loprais se na Rally Dakar vrací na stupně vítězů v konečném hodnocení

Více...

Mobile Sliding Menu