Po opakovaných stížnostech ze strany předních týmů, které se cross-country rally v uplynulých letech účastnily s vozy skupiny T1 s oběma poháněnými nápravami, učinily Mezinárodní automobilová federace (FIA) a společnost Amaury Sport Organisation (ASO), jež je pořadatelem Rally Dakar a od roku 2022 se stane promotérem Mistrovství světa FIA v cross-country rally, důležitý krok.
Při prezentaci základní podoby Dakaru 2022 informovala ASO o vypsání podkategorie T1+. Podle nových regulí je při stavbě soutěžních vozů 4×4 možno využít některých prvků, které byly dosud výsadou bugin s jedinou poháněnou nápravou a do jisté míry je zvýhodňovaly.
Vzhled svého speciálu podskupiny T1+ odhalil jako první tým Bahrain Raid Xtreme, jehož vozy vyvíjí a připravuje britský Prodrive.
Díky novým technickým předpisům se Hunter T1+ od svého předchůdce liší již na první pohled. Stejně jako buginy s jednou poháněnou nápravou je osazen většími pneumatikami (37 místo dřívějších 32 palců) na sedmnáctipalcových discích (dříve 16“). V návaznosti na použití větších kol regule dále povolují větší maximální zdvih jejich zavěšení (z 280 na 350 mm) a dochází také ke zvětšení maximální povolené šířky karoserie ze 2 na 2,3 metru.
„Jsme velice rádi, že pořadatelé vyřešili disproporci mezi vozy skupiny T1 s pohonem všech kol a buginami, které měly díky větším pneumatikám výhodu v těžkém kamenitém terénu,“ oceňuje ředitel týmu BRX Gus Beteli. „Letos jsme se při svém debutu hodně naučili a na základě těchto poznatků jsme vylepšili svůj vůz. Věříme, že nový Hunter T1+ je významným krokem vpřed. Těšíme se na lednový návrat do Saúdské Arábie, kde budeme usilovat o vítězství.“
Povolené změny si však vyžádaly rozsáhlejší zásahy v oblasti pohonu, zavěšení i karosérie vozu. Využití delších příčných ramen a tlumičů vedly k markantnímu přepracování geometrie zavěšení. Sedmnáctipalcové disky umožňují instalaci větších brzd, ovšem větší průměr pneumatik zároveň znamená výraznější zatížení hnacího ústrojí, proto bylo potřeba upravit hnací a kloubové hřídele i diferenciály. Kvůli velkým kolům a většímu rozchodu byla téměř z poloviny přepracována i karosérie.
Zkušenosti, které Prodrive získal při své první účasti na dakarské rally, se při stavbě nového vozu projevily i jinde. Hunter T1+ má větší čelní sklo a výhled posádky z vozu má zlepšit také nový programovatelný motor pohánějící stěrače. Svou pozornost ale inženýři věnovali například i zabudovaným hydraulickým heverům, které jsou lehčí, silnější, měly by vůz zvednout rychleji a díky nové vlastní elektrické pumpě by měly být i spolehlivější.
První exemplář Hunteru T1+ se již staví. Dílny Prodrivu v anglickém Banbury by měl opustit v průběhu září. Nové speciály nejsou určeny výhradně pro tým BRX, ale objednat si je mohou i případní další zájemci.
Za volanty Hunterů v barvách BRX by měli na Dakaru 2022 usednout Francouz Sébastien Loeb, Španěl Nani Roma a Argentinec Orlando Terranova.