Elektromotory poháněné Audi RS Q e-tron absolvovalo první testy v pouštních podmínkách. Tovární tým Audi strávil necelé dva týdny v Maroku. V kokpitu se počátkem září postupně vystřídaly všechny tři posádky, které budou barvy ingolstadtského týmu hájit na Dakaru 2022.
Stéphane Peterhansel s Edouardem Boulangerem, Carlos Sainz s Lucasem Cruzem a Mattias Ekström s Emilem Bergkvistem prověřovali úpravy, které Audi provedlo na základě poznatků získaných v průběhu předchozích zkušebních jízd v Německu a ve Španělsku.
„Před testováním v Maroku jsme udělali některé úpravy, aby jezdci a spolujezdci měli v kokpitu více místa a lépe se jim vzájemně komunikovalo. Zpětná vazba byla pozitivní,“ tvrdí Andreas Roos, jenž je ve společnosti Audi Sport zodpovědný za tovární program v oblasti motoristického sportu.
Posádky se musely v Maroku popasovat nejen s teplotami stoupajícími často výrazně nad čtyřicet stupňů Celsia, ale i s písečnými bouřemi a společně s inženýry a techniky řešily také celou škálu menších i větších problémů, které testy odhalily.
„Při vysokých teplotách se podle očekávání objevily některé další problémy, které opakovaně přerušily testování a bylo nutné je vyřešit, než mohly testy pokračovat,“ připouští Svend Quandt, šéf týmu Q Motorsport, jehož prostřednictvím Audi své speciály nasadí do cross-country rally.
„Při Rally Dakar očekáváme mnohem nižší teploty, přesto jsme záměrně odjeli do Maroka, abychom svůj koncept vyzkoušeli v nejextrémnějších podmínkách,“ pokračuje Roos. „Některé komponenty, jako je například motorgenerátor, zkrátka nebyly vyvinuty pro použití za tak vysokých teplot okolního vzduchu, ale k hranici svých možností – nebo dokonce až za ni – se ve vedru dostalo i hnací ústrojí a další součásti. Poznatky, které jsme v Maroku získali, jsou neocenitelné, ale díky nim také víme, že nás před Rally Dakar čeká ještě spousta práce, i když času moc nezbývá.“
Součástí hnacího ústrojí speciálu RS Q e-tron jsou dva motorgenerátory (každý pro jednu nápravu), které získávají energii z vysokonapěťové baterie, jejíž dobíjení během jízdy zajišťuje přeplňovaný zážehový motor a další motorgenerátor. Zatímco motorgenerátory pocházejí z formule E a motor z okruhových speciálů pro DTM, vysokonapěťové baterie byly u Audi Sport vyvinuty speciálně pro Dakar, respektive cross-country rally.
„Celé to je o udržování optimální teploty a schopnosti maximálně využít výkon baterie. V této oblasti se učíme při každém dalším testu. A to je důvod, proč se vydáváme do pouště s elektrifikovaným hnacím ústrojím. Získáváme totiž neskutečné množství zkušeností, o které se můžeme podělit s kolegy z oddělení vývoje sériových aut,“ vysvětluje Roos.
Souběžně s testy prototypu se v neuburgském sídle Audi Sport začal stavět také první z vozů, které pojedou Dakar 2022. Jedná se o šasi s číslem 104.