Nový kamion by se v budoucnu měl stát nejrychlejším, nejobratnějším a nejodolnějším vozem týmu. Teď je ale hlavním úkolem pořádně Arnošta zničit a odhalit tak jeho slabá místa. Říjnová Rallye du Maroc bude mít pro tuto misi ideální podmínky. A posádka Macík, Tomášek, Švanda je připravena dát Arnoštovi pořádně do těla.
Po úspěchu z letošního Dakaru bylo v sedlčanských dílnách MM Technology opravdu rušno, přišli noví mechanici, ozývali se zahraniční partneři s nabídkami spolupráce a vývoj závodních kamionů se tak mohl posunout zase o kus dál. Přípravy na vznik nového týmového vozu probíhaly přes dva roky. Teď Iveco Powerstar poprvé vyjíždí z garáže a týmoví mechanici mají pocit dobře odvedené práce. Nikdo z týmu Big Shock! Racing už novému kamionu neřekne jinak než Arnošt.
„Desátého ledna, během Dakaru 2020, jsem dostal zprávu od fanynky Evy. Psala mi, že její tchýně má tři syny a všichni sledují Dakar. Nejstarší se jmenuje František, prostřední Karel a nejmladší, její manžel, je Arnošt. A zajímala se, jestli už máme jméno pro náš další kamion, a zda bychom třeba neuvažovali o Arnoštovi,“ popisuje pilot Martin Macík. „Následně se ukázalo, že tátův úplně první ‚fichtl‘, se taky jmenoval Arnošt. A o jménu pro nový kamion bylo rozhodnuto.“
Základ nového kamionu je stejný jako u jeho úspěšného předchůdce Karla, v němž Martin Macík se svou posádkou na Dakaru 2021 vybojoval celkově čtvrtou pozici a vyhrál tři etapy. Všechny osvědčené části auta zůstávají: automatická převodovka, kabina, kola, nápravy i motor.
„Nově jsme ale pracovali s rozložením váhy. Uložení náhradních dílů, které s sebou vezeme, je jinde než doposud. Nemáme už čtyři oddělené nádrže, ale jednu hlavní. Část nových úprav koresponduje s bezpečnostními protokoly a homologacemi světového poháru FIA, který příští rok odstartuje Dakarem 2022. Nově je proto řešen i hasicí systém v kabině, úprava volantu, ventily na nádržích, uložení náhradních kol a další detaily,“ popisuje Martin Macík starší hlavní rozdíly oproti předchozím verzím speciálu.
Členové týmu Big Shock! Racing si hlídají, aby nezaspali technický vývoj, který je pro úspěch na Dakaru nezbytný. Konstrukce nových vozů v rámci MM Technology je proto důležitou součástí plánů pro nadcházející sezóny.
„Už v tuto chvíli mám v hlavě rozmyšleno, jak by měl vypadat model auta, který přijde po Arnoštovi,“ říká Martin Macík starší.
Poznatky z absolvovaných závodů se průběžně promítají do nových staveb. Když padne rozhodnutí sestrojit nový kamion, nejdříve je třeba vytvořit 3D model vozu a všech jeho součástí v počítači. Tak vznikne zadání pro jednotlivé díly, které jsou na základě testů a získaných zkušeností, průběžně zdokonalovány.
„Kompletně celý kamion vyrábíme doma. Ze sériových částí vychází kvůli homologacím jen kabina, nápravy, převodovka a motor, ale i ty dále upravujeme a vyvíjíme. Zhruba devadesát procent dílů si sami vyrábíme, bavíme se o více než dvou tisících součástech, přibližně šestnáct firem s námi na výrobě jednotlivých dílů kooperuje. Minimálně dvanáct lidí sedm měsíců od rána do večera tráví čas nad jednotlivými komponenty a pak je skládá dohromady. Bočnice, brzdy, pera, to vše si děláme sami – ručně. David Švanda připravuje kompletně elektriku, já dělám celou vzduchařinu,“ popisuje Martin Macík starší.
Nový vůz se nejprve rozjede po silnici, následně ho posádka prověřuje v terénu. Nakonec přijdou na řadu závody. Arnošta proto od 7. do 13. října čeká zátěžový test na Rallye du Maroc. Pilot Martin Macík s navigátorem Františkem Tomáškem a mechanikem Davidem Švandou tu poprvé prověří nový kamion v ostrém tempu.
„Je to úplně nové auto, potřebujeme ho kompletně otestovat. Rallye du Maroc bereme jako trénink na Dakar. Ale počítáme, že se může stát cokoliv. Arnošt v Maroku projde největší možnou zátěžovou zkouškou. Těšíme se na další závod, ale současně potřebujeme odhalit Arnoštovy případné slabiny. To je hlavní důvod letošní účasti,“ říká pilot Martin Macík.
Tým Big Shock! Racing dlouhodobě usiluje o to, aby se na start některého z příštích Dakarů postavily dva žlutočerné kamiony a mohly se během závodu vzájemně podporovat. Poté, co Arnoštův motor poprvé zaburácel před sedlčanskou dílnou, nabírá plán stále reálnější podobu.
IVECO POWERSTAR „ARNOŠT“ technická specifikace |
|
Motor: | Iveco Cursor 13 |
Objem: | 12 998 cm3 |
Výkon: | 745+ kW (1000+ k) |
Toč. moment: | 5000+ Nm |
Max. rychlost: | 140 km/h (el. omezeno) |
Převodovka: | automatická zn. Allison |
Nápravy: | Rába |
Tlumiče: | FRT |
Objem nádrže: | 900 l |
Hmotnost: | 8 500 kg |
Rozměry: | 7000 mm x 2550 mm x 3300 mm |
Tisková zpráva týmu Big Shock! Racing [editováno]