Čeští závodníci na Marocké rally neuspěli. Motocyklista Milan Engel i čtyřkolkář Tomáš Kubiena se v průběhu soutěže zranili a Macíkově posádce vystavila stopku prasklá nádrž.
Pro všechny české účastníky, stejně jako pro jejich soupeře, měla být Rallye du Maroc důležitým vykročením do závěrečné části přípravy na Rally Dakar 2022. Orion – Moto Racing Group však prožívá náročné týdny a s letošním ročníkem Marocké rally nebude mít spojené právě příjemné vzpomínky.
Jakub Hroneš potřeboval soutěž dokončit, aby se na lednový Dakar kvalifikoval, jenže kvůli zranění ramene, které utrpěl při endurových závodech, se na start vůbec nepostavil. Svou premiéru na nejslavnější maratonské rally světa tudíž musí odložit.
Proto se Krajčovičův tým vydal do Maroka pouze s Milanem Engelem, jenž byl jedním ze třiceti motocyklistů startujících v elitní skupině RallyGP. Po dvou z pěti etap figuroval jablonecký závodník s hodinovou ztrátou na dvaadvacáté pozici, ale o den později pro něj soutěž předčasně skončila. V rychlosti okolo sedmdesáti kilometrů ošklivě upadl a se zlomeninami klíční kosti, tří žeber a pánve byl vrtulníkem transportován do nemocnice.
„Z ničeho nic mě nakopnul kámen, motorka se roztancovala a v mžiku jsem byl na zemi. Pak už jsem jen cítil, jak mi spadlo rameno dolů a křupe v klíční kosti,” popisuje Milan Engel, o jehož osmém dakarském startu rozhodnou až další vyšetření v Česku, kam se vrátil ve středu.
Do rukou odborníků se musí dva měsíce před startem Rally Dakar svěřit také čtyřkolkář Tomáš Kubiena. Jezdec týmu Story Racing byl nejrychlejší na úvodní superspeciálce, ale o den později musel odstoupit.
„Zakoukal jsem se do navigace, přehlédl jsem jednu větší díru a pochroumal jsem si záda. Chtěl jsem jet dál, ale po dvaceti kilometrech jsem to vzdal, protože v těžkém terénu se s těmi zády nedalo vůbec pohybovat,“ říká Tomáš Kubiena.
Souboj o vítězství v kategorii motocyklů svedli tovární jezdci Hondy a Matthias Walkner na KTM. Ricky Brabec vedl po třech etapách s více než desetiminutovým náskokem, ale předposlední den otevíral trať, dvakrát bloudil, ztratil dvacet minut a klesl mimo medailové příčky.
Závěr soutěže se naopak vydařil Američanovu týmovému kolegovi Pablu Quintanillovi. Chilan dokázal v poslední etapě smazat Walknerův 37sekundový náskok a připsal si první vítězství od svého jarního přestupu k Hondě.
Důvod k oslavě však měli i další. Walkner se díky bodům za druhé místo stal podruhé v kariéře mistrem světa v cross-country rally a nikdo z konkurentů již nemůže předstihnout ani KTM v hodnocení značek, přestože do konce pětidílného šampionátu stále zbývá soutěž v Abu Dhabi.
Hodně vidět byl opět také Daniel Sanders. Australský jezdec týmu GasGas dokázal vyhrát jednu etapu a celkově obsadil třetí místo, přestože v Maroku závodil úplně poprvé.
V kategorii automobilů předvedli spanilou jízdu Nasser Al-Attiyah a Mathieu Baumel. Katarsko-francouzská posádka byla nejrychlejší v prologu i čtyřech z pěti následujících etap a v celkovém součtu zvítězila téměř o šestnáct minut před Yazeedem Al-Rajhim. Díky třetímu místu Lucia Alvareze opanovaly vozy Toyota Hilux kompletní stupně vítězů.
Do Marocké rally 2021 nakonec odstartovaly čtyři ze šesti původně přihlášených kamionů. Po prvních dvou etapách vedl Gert Huzink s Renaultem z dílen severočeského týmu MKR Technology vedeného Mariem Kressem. Nizozemce však od úvodu trápily opakující se problémy s tlumiči předního zavěšení, které jej donutily odstoupit ze třetí etapy.
Do čela tak postoupili Martin Macík, František Tomášek a David Švanda se zbrusu novým Ivecem, které tým Big Shock! Racing přijel do Maroka hlavně otestovat. V drsných podmínkách žluto-černý Powerstar držel až do čtvrté etapy, na jejímž začátku praskla palivová nádrž. Po opravě za pomoci mechaniků Riwald Dakar Teamu se Macík vydal do poslední etapy, ovšem po natankování začala nafta unikat na jiném místě a česká posádka tudíž závod nedokončila.
Zvítězil Nizozemec Gerrit Zuurmond s kamionem MAN týmu Rainbow, druhé místo obsadil s pětihodinovou ztrátou Huzink.