Na soupeře, s nimiž v těchto dnech bojuje o nejvyšší příčky průběžného hodnocení, najela posádka Aleše Lopraise ve čtvrté etapě důležité minuty a znovu mezi kamiony vede.
4. ledna pokračovala Rally Dakar 2023 okružní etapou (574 km), která začínala i končila v Háilu. Další více než čtyřistakilometrová speciálka byla nejen dlouhá, ale také velmi drsná. Posádky si užily dun, včerejším deštěm promočeného těžkého písku i kličkování v pasážích s velbloudí trávou.
Aleš Loprais s Jaroslavem Valtrem ml. a Petrem Pokorou si navzdory defektu připsali třetí čas a díky tomu se mezi kamiony po jediném dni vrátili na první místo. Před nyní druhým Nizozemcem Martinem van den Brinkem, který dnes předstihl dvojici soupeřů, mají k dobru přes 27 minut.
„S ohledem na včerejší penalizaci jsme startovali vzadu, proto jsme se v prvním dunovém poli a ve velbloudí trávě probojovávali dopředu. Předjeli jsme několik kamionů a bugin a jelo se nám dobře, i když přetížení bylo chvílemi obrovské, jak jsme pořád jeli nahoru a dolů. Místy jsme byli víc ve vzduchu než na zemi, ale první půli jsme zvládli perfektně,“ těší Aleše Lopraise.
„Za mě zatím nejhezčí etapa. Jede se nám dobře, jen jsme dnes udělali gumu, když jsme po skoku dopadli zadním kolem na kámen,“ vysvětluje palubní mechanik Petr Pokora devítiminutový odstup, který posádku Instaforex Loprais Teamu dělil po 425 ostrých kilometrech a více než pěti hodinách závodění od vítěze etapy.
„Bylo to v místě, kde jsme jeli maximální povolenou rychlostí 140 km/h a už se s tím nedalo nic dělal. Už jsme byli ve vzduchu a přistáli za takovým horizontem,“ doplňuje Aleš Loprais. „Asi to chtělo jet tam pomaleji, ale my jsme dnes chtěli stáhnout co nejvíc, což se nám povedlo v poslední pasáži, kde jsme znovu předjeli van Kasterena a další. Celkově to byla výživná etapa, která dost bolela, ale přinesla své ovoce.“
Defekt nebyl jedinou komplikací, s níž se musela posádka vypořádat. Hned dvakrát ji potrápila také navigace. Nešlo však o samotné určování správného směru jízdy, při kterém si Jaroslav Valtr ml. počínal bezchybně, ale o stávkující technické vybavení.
„Už na třetím kilometru mi upadl tablet, takže jsem ho musel za jízdy přidělat, protože Aleš mi nechtěl zastavit,“ popisuje s nadsázkou a širokým úsměvem Jaroslav Valtr ml. „Ve druhé polovině etapy mi pak přestal fungovat ovladač od tabletu, takže Aleš musel jet pár kilometrů podle stop a já si musel tablety přenastavit.“
Účastníci Dakaru 2023 mají po čtyřech ze čtrnácti etap na svém kontě již přes 2 400 zdolaných kilometrů, z nichž více než 1 600 odjeli v rámci rychlostních zkoušek. Soutěžní technika proto samozřejmě v bivaku vyžaduje důkladnou péči, díky níž zůstává černo-červená Praga V4S DKR se startovním číslem 508 ve skvělé kondici.
„I když je letošní Dakar v porovnání s předchozími ročníky delší a auto dostává docela hodně zabrat, zatím jedeme ve standardním režimu a velký servis je klasicky naplánovaný až na den odpočinku. Zatím měníme jen to, co se mi nezdá. Třeba dnes to budou zadní tlumiče. Dříve než v půlce poprvé vyměníme také brzdy,“ nechává nahlédnout pod pokličku Petr Pokora.
„Pokud jde o techniku a péči o auto, to je standard, ale vyzdvihnout musím jinou věc, a to je atmosféra v kabině, která je každým rokem lepší, a nebojím se říct, že je zatím nejlepší, co pamatuju. Mám z toho velkou radost, protože si právě na tomhle zakládám. Nejen na závodech a v bivaku, ale i doma ve svém servisu, protože v takové atmosféře se dobře jede i dělá,“ pochvaluje si třiačtyřicetiletý Plzeňan.
I když mechaniky Instaforex Loprais Teamu čeká další noční směna, zítra si během dne alespoň trochu odpočinou. Nemusí se totiž přesouvat do dalšího bivaku, neboť i po čtvrteční etapě se posádky znovu vrátí do Háilu. Dakar 2023 má totiž na programu další smyčku (649 km). Rychlostní zkouška dlouhá 374 kilometrů se pojede výhradně v dunách a písku severně od Háilu.
Tisková zpráva Instaforex Loprais Teamu