Dakarské střípky: FIA přidala Audi jedenáct koní. Al-Attiyah zuřil

Rubrika: Auto, Dakar 2023  

Před pátou etapou Rally Dakar 2023 povolily sportovní autority okamžité zvýšení výkonu elektrických motorů továrních vozů Audi o 8 kW (necelých 11 koňských sil). Tovární jezdec Toyoty Nasser Al-Attiyah přijal změnu v technických předpisech velmi nelibě.

Stéphane Peterhansel, Dakar 2023
Stéphane Peterhansel / Edouard Boulanger, Audi RS Q e-tron E2, Team Audi Sport. Dakar 2023. © ASO

Mezinárodní automobilová federace (FIA) a Amaury Sport Organisation (ASO) jednaly na základě analýzy dat získaných z vozů tříd T1.U a T1+ v průběhu prvních tří etap letošního ročníku dakarské rally. Rozhodnutí bylo zveřejněno krátce po dojezdu středeční čtvrté etapy, v platnost vstoupilo okamžitě a německý tým tudíž mohl zvýšit výkon motorů svých speciálů na 266 kW hned od následující páté etapy.

V rámci světového šampionátu v rally-raidech (W2RC), jehož součástí je i Rally Dakar, je pro automobily s alternativním pohonem vypsána samostatná třída T1.U, zatímco speciály ostatních špičkových týmů s pohonem všech kol a s klasickými spalovacími motory spadají podle technických předpisů do třídy T1+. FIA a ASO zároveň usilují o zajištění rovnocennosti různých technologií právě prostřednictvím specifických technických předpisů pro jednotlivé třídy.

Ve snaze o zajištění této rovnocennosti došlo před letošní sezonou například ke zvýšení minimální povolené hmotnosti vozů třídy T1.U o sto kilogramů, naopak vozy T1+ s přeplňovanými motory přišly zhruba o 40 koní a jejich výkon navíc klesá s nadmořskou výškou. Například při jízdě v dunách tak dochází k jeho kolísání, zatímco na výkon elektromotorů nemá nadmořská výška vliv.

Magazín DAKARMANIA - výprodejZajištění rovnocennosti technologií je pro tvůrce technických předpisů nepochybně nesnadný úkol a ne vždy se setkávají pouze s pochopením. Aktuální rozhodnutí okamžitě veřejně kritizoval například Nasser Al-Attiyah, který na Dakaru obhajuje loňské vítězství s Toyotou třídy T1+ a po čtvrté etapě, kdy byl oficiální dokument zveřejněn, vedl s osmnáctiminutovým náskokem před Yazeedem Al-Rajhim s dalším Hiluxem a Stéphanem Peterhanselem s nejlepším z vozů Audi.

„To je ale překvapení, že jste našim hlavním soupeřům přidali jedenáct koní! Díky, že jste závod předčasně zabili,“ napsal Nasser Al-Attiyah v postu, který publikoval na svém profilu na sociálních sítích.

Nasser Al-Attiyah, Dakar 2023
Nasser Al-Attiyah, Toyota Gazoo Racing. Dakar 2023. © ASO/DPPI

S chladnější hlavou k celé problematice přistupuje šéf továrního týmu Toyoty Glyn Hall, který už před soutěží ke změnám v technických předpisech uvedl: „Musíme věřit FIA, kde je spousta chytrých lidí. Ve spolupráci s FIA jsme během roku udělali spoustu práce při testech akcelerace a absolvovali jsme také spoustu meetingů, na kterých jsme diskutovali o řadě parametrů a fungování motorů. Ale až po třech nebo čtyřech dnech letošního Dakaru skutečně zjistíme, jak na tom jednotlivé technologie při vzájemném porovnání skutečně jsou.“

Spíše smířlivě Hall reagoval i bezprostředně po zveřejnění dokumentu: „Rovnocennost technologií se začala řešit kvůli Audi, jehož pohonné ústrojí se skládá z tolika prvků. Pokud by tu Audi nebylo, vůbec bychom to nepotřebovali, o tom není pochyb. Změnou jsme samozřejmě trochu překvapeni, protože jsme viděli výkony Audi v průběhu prvních tří dnů, ale zatím jsme od FIA nedostali k dispozici veškerá data. Až si je prostudujeme, určitě dokážeme lépe porozumět tomu, proč k této úpravě předpisů došlo. Obecně ale platí, že mechanismu rovnocennosti technologií věříme.“

Na trati páté etapy svedl Al-Attiyah s Carlosem Sainzem a Stéphanem Peterhanselem (oba Audi) další velmi vyrovnaný souboj. Navzdory změně předpisů měl znovu navrch Katařan, který letos podruhé vyhrál etapu, když druhého Sainze porazil skoro o dvě minuty a na třetího Peterhansela najel ještě o minutu a tři čtvrtě víc. V průběžné klasifikaci se Peterhansel posunul na druhou příčku, ale na vedoucího Al-Attiyaha už ztrácí více než 22 minut.

Mohlo by vás zajímat

Aleš Loprais, testování v Maroku, 2024

Aleš Loprais po testech odřekl účast na Marocké rally

Počátkem října absolvoval Aleš Loprais v Africe testování nově postaveného kamionu Iveco Powerstar, s nímž se měl následně zúčastnit Rallye du Maroc. Na jejím startu však bude posádka InstaTrade Loprais Teamu De Rooy FPT chybět.

Více...
InstaTrade Loprais Teamu De Rooy FPT, Dakar 2025

Aleš Loprais na Dakaru 2025 s novým vozem i posádkou

Aleš Loprais otevírá novou kapitolu svého působení na dakarské rally. Frenštátský závodník opouští kabinu Pragy V4S DKR a přesedá za volant vozu Iveco Powerstar.

Více...
Aleš Loprais, Dakar 2024

Dakar 2024: Aleš Loprais, Jaroslav Valtr ml., Jiří Stross a Instaforex Loprais Praga Team slaví stříbro

Dlouhé čekání je u konce. Aleš Loprais se na Rally Dakar vrací na stupně vítězů v konečném hodnocení

Více...

Mobile Sliding Menu