Před pátou etapou Rally Dakar 2023 povolily sportovní autority okamžité zvýšení výkonu elektrických motorů továrních vozů Audi o 8 kW (necelých 11 koňských sil). Tovární jezdec Toyoty Nasser Al-Attiyah přijal změnu v technických předpisech velmi nelibě.
Mezinárodní automobilová federace (FIA) a Amaury Sport Organisation (ASO) jednaly na základě analýzy dat získaných z vozů tříd T1.U a T1+ v průběhu prvních tří etap letošního ročníku dakarské rally. Rozhodnutí bylo zveřejněno krátce po dojezdu středeční čtvrté etapy, v platnost vstoupilo okamžitě a německý tým tudíž mohl zvýšit výkon motorů svých speciálů na 266 kW hned od následující páté etapy.
V rámci světového šampionátu v rally-raidech (W2RC), jehož součástí je i Rally Dakar, je pro automobily s alternativním pohonem vypsána samostatná třída T1.U, zatímco speciály ostatních špičkových týmů s pohonem všech kol a s klasickými spalovacími motory spadají podle technických předpisů do třídy T1+. FIA a ASO zároveň usilují o zajištění rovnocennosti různých technologií právě prostřednictvím specifických technických předpisů pro jednotlivé třídy.
Ve snaze o zajištění této rovnocennosti došlo před letošní sezonou například ke zvýšení minimální povolené hmotnosti vozů třídy T1.U o sto kilogramů, naopak vozy T1+ s přeplňovanými motory přišly zhruba o 40 koní a jejich výkon navíc klesá s nadmořskou výškou. Například při jízdě v dunách tak dochází k jeho kolísání, zatímco na výkon elektromotorů nemá nadmořská výška vliv.
Zajištění rovnocennosti technologií je pro tvůrce technických předpisů nepochybně nesnadný úkol a ne vždy se setkávají pouze s pochopením. Aktuální rozhodnutí okamžitě veřejně kritizoval například Nasser Al-Attiyah, který na Dakaru obhajuje loňské vítězství s Toyotou třídy T1+ a po čtvrté etapě, kdy byl oficiální dokument zveřejněn, vedl s osmnáctiminutovým náskokem před Yazeedem Al-Rajhim s dalším Hiluxem a Stéphanem Peterhanselem s nejlepším z vozů Audi.
„To je ale překvapení, že jste našim hlavním soupeřům přidali jedenáct koní! Díky, že jste závod předčasně zabili,“ napsal Nasser Al-Attiyah v postu, který publikoval na svém profilu na sociálních sítích.
S chladnější hlavou k celé problematice přistupuje šéf továrního týmu Toyoty Glyn Hall, který už před soutěží ke změnám v technických předpisech uvedl: „Musíme věřit FIA, kde je spousta chytrých lidí. Ve spolupráci s FIA jsme během roku udělali spoustu práce při testech akcelerace a absolvovali jsme také spoustu meetingů, na kterých jsme diskutovali o řadě parametrů a fungování motorů. Ale až po třech nebo čtyřech dnech letošního Dakaru skutečně zjistíme, jak na tom jednotlivé technologie při vzájemném porovnání skutečně jsou.“
Spíše smířlivě Hall reagoval i bezprostředně po zveřejnění dokumentu: „Rovnocennost technologií se začala řešit kvůli Audi, jehož pohonné ústrojí se skládá z tolika prvků. Pokud by tu Audi nebylo, vůbec bychom to nepotřebovali, o tom není pochyb. Změnou jsme samozřejmě trochu překvapeni, protože jsme viděli výkony Audi v průběhu prvních tří dnů, ale zatím jsme od FIA nedostali k dispozici veškerá data. Až si je prostudujeme, určitě dokážeme lépe porozumět tomu, proč k této úpravě předpisů došlo. Obecně ale platí, že mechanismu rovnocennosti technologií věříme.“
Na trati páté etapy svedl Al-Attiyah s Carlosem Sainzem a Stéphanem Peterhanselem (oba Audi) další velmi vyrovnaný souboj. Navzdory změně předpisů měl znovu navrch Katařan, který letos podruhé vyhrál etapu, když druhého Sainze porazil skoro o dvě minuty a na třetího Peterhansela najel ještě o minutu a tři čtvrtě víc. V průběžné klasifikaci se Peterhansel posunul na druhou příčku, ale na vedoucího Al-Attiyaha už ztrácí více než 22 minut.