Mezinárodní automobilová federace (FIA) a Amaury Sport Organisation (ASO) jednaly na základě analýzy dat získaných z vozů tříd T1.U a T1+ v průběhu prvních tří etap letošního ročníku dakarské rally. Rozhodnutí bylo zveřejněno krátce po dojezdu středeční čtvrté etapy, v platnost vstoupilo okamžitě a německý tým tudíž mohl zvýšit výkon motorů svých speciálů na 266 kW hned od následující páté etapy.
V rámci světového šampionátu v rally-raidech (W2RC), jehož součástí je i Rally Dakar, je pro automobily s alternativním pohonem vypsána samostatná třída T1.U, zatímco speciály ostatních špičkových týmů s pohonem všech kol a s klasickými spalovacími motory spadají podle technických předpisů do třídy T1+. FIA a ASO zároveň usilují o zajištění rovnocennosti různých technologií právě prostřednictvím specifických technických předpisů pro jednotlivé třídy.
Ve snaze o zajištění této rovnocennosti došlo před letošní sezonou například ke zvýšení minimální povolené hmotnosti vozů třídy T1.U o sto kilogramů, naopak vozy T1+ s přeplňovanými motory přišly zhruba o 40 koní a jejich výkon navíc klesá s nadmořskou výškou. Například při jízdě v dunách tak dochází k jeho kolísání, zatímco na výkon elektromotorů nemá nadmořská výška vliv.
„To je ale překvapení, že jste našim hlavním soupeřům přidali jedenáct koní! Díky, že jste závod předčasně zabili,“ napsal Nasser Al-Attiyah v postu, který publikoval na svém profilu na sociálních sítích.
S chladnější hlavou k celé problematice přistupuje šéf továrního týmu Toyoty Glyn Hall, který už před soutěží ke změnám v technických předpisech uvedl: „Musíme věřit FIA, kde je spousta chytrých lidí. Ve spolupráci s FIA jsme během roku udělali spoustu práce při testech akcelerace a absolvovali jsme také spoustu meetingů, na kterých jsme diskutovali o řadě parametrů a fungování motorů. Ale až po třech nebo čtyřech dnech letošního Dakaru skutečně zjistíme, jak na tom jednotlivé technologie při vzájemném porovnání skutečně jsou.“
Spíše smířlivě Hall reagoval i bezprostředně po zveřejnění dokumentu: „Rovnocennost technologií se začala řešit kvůli Audi, jehož pohonné ústrojí se skládá z tolika prvků. Pokud by tu Audi nebylo, vůbec bychom to nepotřebovali, o tom není pochyb. Změnou jsme samozřejmě trochu překvapeni, protože jsme viděli výkony Audi v průběhu prvních tří dnů, ale zatím jsme od FIA nedostali k dispozici veškerá data. Až si je prostudujeme, určitě dokážeme lépe porozumět tomu, proč k této úpravě předpisů došlo. Obecně ale platí, že mechanismu rovnocennosti technologií věříme.“
Na trati páté etapy svedl Al-Attiyah s Carlosem Sainzem a Stéphanem Peterhanselem (oba Audi) další velmi vyrovnaný souboj. Navzdory změně předpisů měl znovu navrch Katařan, který letos podruhé vyhrál etapu, když druhého Sainze porazil skoro o dvě minuty a na třetího Peterhansela najel ještě o minutu a tři čtvrtě víc. V průběžné klasifikaci se Peterhansel posunul na druhou příčku, ale na vedoucího Al-Attiyaha už ztrácí více než 22 minut.