Červenočerná Praga V4S DKR se startovním číslem 508 uvízla v deváté etapě Rally Dakar 2023 na čtvrt hodiny v rozvodněném a rozbahněném vádí. Přesto posádka Instaforex Loprais Teamu nejen udržela ostatní kamiony na distanc, ale dokonce se jim znovu o něco vzdálila.
Po dni volna se dakarská rally přehoupla do své druhé – sice kratší, ale údajně ještě náročnější – části. Účastníci nejpopulárnějšího motoristického maratonu světa se z Rijádu vydali dále na východ Saúdské Arábie. Po průtržích mračen a nízkých teplotách, s nimiž se potýkali v prvních lednových dnech, se všichni už nemohou dočkat tepla a sucha v jihovýchodní části země. Jenže rozmarné počasí o sobě dalo vědět také dnes. Podle informací pořadatelů sice devátá etapa do Harazu (celkem 686 km, RZ 358 km) neměla být nijak mimořádně obtížná, ovšem ranní déšť a v jeho důsledku zaplavená řečiště znovu sehrály nemalou roli.
„Někteří z našich soupeřů zapadli při přejezdu asi dvě stě metrů širokého vádí. Zkusili jsme to vzít jinudy, ale zůstali jsme tam taky,“ popisuje navigátor Jaroslav Valtr ml. „Ven jsme se hrabali asi patnáct minut, ale pak už jsme letěli. Před tou řekou jsme hledali jeden průjezdní bod, ale tím jsme neztratili víc než minutu.“
„Tak dneska nás v bivaku evidentně čeká trochu víc než jen detailing. Interiér i exteriér auta si od nás tentokrát asi vyžádají přeci jen drobet intenzivnější péči,“ usmívá se palubní mechanik Petr Pokora, kterému nikdo v týmu neřekne jinak než Butul.
Vyproštění pragovky, jejíž kola uvízla ve směsi promáčeného písku a bláta, sice posádku stálo několik minut a jistou dávku fyzických sil, ale o vedení v průběžném hodnocení ji nepřipravilo. Naopak. Lopraisova posádka dnes byla i navzdory nedobrovolné bahenní lázni čtvrtá nejrychlejší a díky tomu zvýšila svůj náskok na čele kategorie kamionů skoro na 27 minut, neboť dva její dosud nejbližší pronásledovatelé se se záludným vádí potýkali ještě déle. Na druhou příčku po deváté ze čtrnácti etap postoupil Janus van Kasteren, jenž dokázal kritické místo zcela objet.
„Mám krásný narozeninový den, protože se nám podařilo nádherně zajet etapu, i když jsme zahučeli do rozbahněné řeky, kde se dalo všechno ztratit nebo taky hodně získat,“ říká Aleš Loprais, který dnes slaví své 43. narozeniny. „Naší výhodou bylo, že jsme viděli, jak se tam už hrabou dva kamiony. Tak jsme se vydali po proudu, abychom vádí přeskočili jinde. Při hledání užšího místa jsme ujeli skoro dva kilometry. I když jsme Lady moc fandili, nakonec se zastavila necelé tři metry před protějším břehem. Kluci hned vyskočili, Butul šel pro své oblíbené vaky, Jardu jsem diplomaticky poprosil o plechy a já jsem si šel do řeky sbírat své oblíbené kameny, abych je mohl ‚lejdynce‘ kvůli zlepšení trakce naházet pod kola. Během chvilky se pak podařilo auto cuknutím dopředu a dozadu rozhoupat a díky boží pomoci a všem andělům, které jsem prosil, ať nám píchnou, z toho Lady zázračně vyskočila. Je neuvěřitelné, že jsme ztratili jen jedenáct minut. Za to děkuju, protože v určitém ohledu to dnes byla zásadní etapa a my jsme ji zvládli.“
11. ledna pokračuje soutěž desátou etapou z Harazu do Šajbá (celkem 624 km). Středeční speciálka měří jen 114 km, ale z devadesáti procent se pojede v dunách Pusté končiny, v níž se bude závodit i v následujících dnech.
Tisková zpráva Instaforex Loprais Teamu