První ze dvou maratonských etap v dunách pouště Pustá končina se Martinu Prokopovi a Viktoru Chytkovi vydařila. V hodnocení etapy se posádka Orlen Benzina Teamu letos podruhé prosadila mezi deset nejrychlejších a v celkovém pořadí získala jednu pozici.
Cestou ze Šajbá do maratonského bivaku v nitru čtvrté největší pouště světa se závodilo v náročných dunách a na písečných pláních, což je terén, který společně s nižší nadmořskou výškou Fordu z dílen jihlavského MP-Sports skutečně svědčí. A stejně tak samotnému jezdci. To ostatně potvrzují i výsledky čtvrteční speciálky (275 km), v jejíž klasifikaci patří Prokopovi s Chytkou desátá příčka s desetiminutovým odstupem od dnes opět nejrychlejšího Sébastiena Loeba.
„Zajímavá speciálka, kterou jsme si užili. Pro nás byla bez problémů, jen ke konci, což bylo v poledne, už byly blbě vidět hrany dun, takže to byla výzva, abychom je v pořádku přeskákali,“ popisuje Martin Prokop, který zvládl měřený úsek skoro o čtvrt hodiny rychleji než Romain Dumas s Toyotou a díky tomu připravil dvojnásobného vítěze čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans o šestou příčku průběžné klasifikace kategorie automobilů. Před druhou částí maratonské dvojetapy má před francouzským soupeřem k dobru deset minut. Cenných 24 minut dnes Prokop najel také na průběžně osmého Jihoafričana Briana Baragwanatha s tovární buginou Century.
Na absolutní špici celkového hodnocení pokračovala i dnes především bitva o druhé místo mezi útočícím Sébastienem Loebem (Prodrive) a Lucasem Moraesem (Toyota), jenž Francouzovu tlaku zatím srdnatě odolává. Přestože pilot týmu Bahrain Raid Xtreme přidal páté letošní etapové vítězství, z toho čtvrté v řadě, dokázal na brazilského nováčka, navzdory jeho nevelkým zkušenostem se závoděním v podobných dunových polích, najet pouze šest minut.
„V dunách jsme museli měnit kolo a nebylo úplně snadné najít správné místo, kde bychom to mohli udělat. Tím jsme ztratili několik minut,“ vysvětluje Sébastien Loeb důvod, proč jej po jedenácté ze čtrnácti etap nedělí od druhého místa ještě méně než aktuálních devět minut a 37 sekund.
Loebovy výkony z posledních dnů jsou každopádně naprosto mimořádné a úctyhodné, neboť čtyři etapy v řadě dokázali v minulosti v kategorii automobilů vyhrát pouze Carlos Sainz (v roce 2009), Ari Vatanen (dokonce pět etap v řadě v roce 1989 a čtyři o rok později) a Jacky Ickx (v letech 1982, 1983 a 1984).
„Jednu další máme za sebou, o jednu méně před sebou,“ usmívá se Lucas Moraes. „Speciálka byla poměrně záludná, museli jsme zdolat pár docela zrádných stoupání, ale auto fungovalo moc dobře. Pořád jsme druzí, takže do toho zkusíme jít i dál naplno a uvidíme, jak na to Loeb zareaguje.“
Moraes tak zůstává druhý, hodinu a 24 minut za obhájcem loňského vítězství Nasserem Al-Attiyahem s Toyotou. Katařan s ohledem na solidní náskok už bezhlavě neriskuje a na trati se navíc může spolehnout na pomoc týmových kolegů Henka Lategana a Giniela de Villierse, kteří mu zodpovědně kryjí záda. Sami se v průběžné klasifikaci drží mezi Loebem a Prokopem na čtvrté a páté pozici.