Strhující stíhací jízda nese Sébastienu Loebovi kýžené ovoce. Francouz se na Rally Dakar 2023 dokázal během deseti etap prodrat z jednatřicátého až na druhé místo průběžné klasifikace automobilů.
Sébastien Loeb s belgickým spolujezdcem Fabianem Lurquinem byli s vozem Prodrive Hunter nejrychlejší i na páteční rychlostní zkoušce, která se jela v rámci druhé části maratonské dvojetapy v dunách Pusté končiny. Na třetí nejkratší speciálce (185 km) pětačtyřicátého ročníku dakarské rally porazila posádka týmu Bahrain Raid Xtreme o tři minuty a devatenáct sekund dnes druhého Mattiase Ekströma s Audi. Především však najela přes jedenáct a půl minuty na brazilsko-německou dvojici Lucas Moraes, Timo Gottschalk (Toyota) a připravila ji o druhou příčku celkového hodnocení.
„Pro nás perfektní den bez chyb, zastavování, otáčení. Jeli jsme dobře a auto fungovalo perfektně,“ pochvaluje si Sébastien Loeb. „Druhé místo je naším cílem a je to také důvod, proč do toho tolik jdeme. Nepředpokládal jsem, že dokážeme vystoupat až na druhé místo. Myslel jsem si, že bychom mohli být tak pátí, ale tři skvělí piloti jako Carlos [Sainz], Stéphane [Peterhansel], Yazeed [Al-Rajhi] z původní rovnice vypadli. Od té chvíle jsem se snažil o druhé místo.“
Pátým etapovým vítězstvím v řadě vyrovnali Loeb s Lurquinem historický rekord Ariho Vatanena a Bruna Berglunda. Finsko-švédská dvojice byla nejrychlejší v pěti po sobě jdoucích etapách na Dakaru 1989, který také vyhrála.
Průběžné vedení si třetím čase (+ 3:31 min) pohlídali Nasser Al-Attiyah a Mathieu Baumel s tovární Toyotou. Dva dny před koncem tak mají před druhým Loebem k dobru hodinu a 27 minut, třetí Moraes ztrácí na obhájce loňského vítězství ještě o dvě minuty víc.
„Dokončit maratonskou etapu a dovézt auto zpět v dobré kondici je fajn,“ usmívá se spokojený Nasser Al-Attiyah. „Pokud v každé další etapě budeme v první pětce, bude mi to stačit, protože máme dostatečný náskok. Víc útočit budeme až na příštím závodě.“
Pořadí se dnes měnilo i těsně za medailovými pozicemi. Henk Lategan byl na měřeném úseku o 37 minut pomalejší než jeho týmový kolega Giniel de Villiers, což stačilo, aby si tovární jezdci Toyoty prohodili místa v celkovém hodnocení. De Villiers postoupil před Lategana a je čtvrtý.
Znovu se dařilo Martinu Prokopovi s Viktorem Chytkou (Ford), kteří byli se ztrátou necelých deseti minut na Loeba klasifikováni jako sedmí, čímž zopakovali svůj nejlepší výsledek v dosavadním průběhu letošního Dakaru. Posádka Orlen Benzina Teamu si upevnila šesté místo celkově s 26minutovým odstupem od pátého Lategana.
„Dneska to bylo malinko těžší, protože v dunách to bylo v protisměru, takže některé výjezdy byly obzvlášť vypečené a daly nám zabrat,“ připouští Martin Prokop. „Hned po startu jsme jeden nedali, museli jsme tam kroutit a bylo jasné, že to bude složitý den. Celkově jsem jel asi moc opatrně, moc klidným tempem. Bylo to sice v pohodě, ale Kuba Przygoński nás chytil a předjel, ale my jsme se nevzdali. Začali jsme tahat a kousek před cílem jsme ho předjeli. Dvacet kiláků do cíle jsme se honili auto vedle auta a do cíle jsme přijeli před ním. Super souboj a je vidět, že v dunách ještě něco ukázat umíme a můžeme, nicméně musíme dál makat kousek po kousku, abychom to dotáhli do cíle. Pořád je to ještě spousta kilometrů.“
Problémy Romaina Dumase (Toyota) nahrály do karet Brianu Baragwanathovi, který se s tovární buggy Century posunul na sedmou příčku. Od Prokopa Jihoafričana dělí 34 minut.