Ještě o dni volna, který závodníci strávili po osmé ze čtrnácti etap v Rijádu, byl Janus van Kasteren průběžně třetí s více než půlhodinovou ztrátou na do té doby suverénního Aleše Lopraise s Pragou. Ovšem v následujících dnech přálo štěstí Nizozemci mnohem více než jeho soupeřům. Zapadnutí týmového kolegy Martina van den Brinka v rozvodněném vádí posunulo van Kasterena po deváté etapě na druhou příčku a o dva dny později už vyrážel na trať jako lídr, neboť Lopraisova posádka musela z prvního místa odstoupit v důsledku nešťastné události, k níž došlo v průběhu desáté etapy.
Van Kasteren si situaci sám ještě zkomplikoval uvíznutím v dunách v první části maratonské dvojetapy, kdy jeho náskok klesl na pouhou minutu, ale v posledních třech etapách si už premiérové vítězství uniknout nenechal. A rozhodně jej pouze nezdědil.
36letý Nizozemec v současnosti patří společně s Martinem Macíkem a Mitchelem van den Brinkem k nejdravějším jezdcům v kategorii kamionů, což ostatně potvrdil třemi dílčími triumfy v průběhu letošního ročníku. Svým razantnějším stylem sice zatěžuje techniku a mechaniky Teamu De Rooy zaměstnával i tentokrát, avšak společnými silami veškeré nástrahy mimořádně těžkého Dakaru překonali. Díky tomu van Kasteren s navigátorem Marcelem Snijdersem zaslouženě rozšířili vybranou společnost vítězů nejslavnější maratonské rally světa, zatímco polský mechanik Darek Rodewald se z dakarského zlata raduje už potřetí.
Druhé místo trojice Martin Macík ml., František Tomášek, David Švanda je největším úspěchem českých závodníků v kategorii kamionů od roku 2003, kdy Tomáš Tomeček, Jaromír Martinec a Brazilec André de Azevedo s Tatrou získali také stříbro.
Posádka týmu MM Technology své Iveco Powerstar nijak nešetřila a Čenda, jak Macík svému vozu přezdívá, o sobě dal několikrát vědět. S ohledem na vývoj závodu byly asi nejzásadnější problémy s brzdami ve druhé etapě. Ovšem Macíkovo vysoké nasazení, Tomáškova téměř bezchybná navigace a Švandova zodpovědná péče o techniku byly odměněny čtyřmi etapovými vítězstvími, a především druhým místem absolutně, na něž české trio postoupilo den před koncem soutěže.
Pro Martina van den Brinka je dakarský bronz nepochybně životním úspěchem, i když je zřejmé, že také on chtěl na stupních vítězů vystoupat ještě výš. 52letý Nizozemec první týden držel krok s Lopraisem a po šesté etapě dokonce vedl, ale zapadnutí v deváté a technické problémy ve dvanácté a třinácté etapě jeho naděje na lepší umístění zhatily.
Důvodem k van den Brinkově velké spokojenosti však nepochybně budou výkony jeho syna Mitchela, který si pouhý den po svých jednadvacátých narozeninách dojel pro čtvrté místo. Přitom se jednalo o jeho pátou účast na Dakaru a teprve třetí za volantem kamionu, přičemž v roce 2021 sbíral první zkušenosti za volantem staršího vozu bez výsledkových ambicí a před rokem plnil čistě roli rychlé asistence. Té se na základě interní týmové dohody ujal i letos po dni volna, kdy z nesnází zachraňoval jak svého otce, tak van Kasterena, ale i tak jasně ukázal, že není daleko doba, kdy v rámci rodiny van den Brinkových dojde k prohození pozic a Martin bude krýt záda Mitchelovi. Jedno etapové vítězství, čtyři druhá a dvě čtvrtá místa jsou dostatečně výmluvnou vizitkou nizozemského benjamínka.
Pátým místem posunul své dakarské maximum Jaroslav Valtr starší, který se po sedmi letech vrátil za volant Tatry Phoenix. Společně s Reném Kilianem a Tomášem Šikolou prožili několik perných chvilek, včetně převrácení kamionu v dunách dvanácté etapy, ale blýskli se také třemi etapovými bronzy.
Pro nejlepší výsledek dakarské kariéry si dojeli i Valtrovi týmoví kolegové Martin Šoltys, Roman Krejčí a David Hoffmann, kteří s Tatru 815 skončili šestí.
Do první desítky se poprvé za dobu svého působení na Dakaru prosadil i Tomáš Vrátný. S Tatrou Jamal v barvách ostravského Fesh Fesh Teamu, polským navigátorem Bartłomiejem Bobou a palubním mechanikem Jaromírem Martincem dojeli devátí.
RALLY DAKAR 2023 – KAMIONY konečné výsledky |
||||||
1. | 502 | Van Kasteren / Rodewald / Snijders | Iveco Powerstar | Boss Machinery Team De Rooy Iveco | 54:03:33 | |
2. | 501 | Macík / Tomášek / Švanda | Iveco Powerstar | MM Technology | +1:14:34 | |
3. | 506 | Van den Brink /Kofman / Mouw | Iveco Powerstar | Eurol Team De Rooy | +2:40:22 | |
4. | 511 | Van den Brink / Van de Pol /Torrallardona | Iveco Powerstar | Eurol Team De Rooy | +4:02:29 | |
5. | 505 | Valtr / Kilian / Šikola | Tatra Phoenix | Tatra Buggyra ZM Racing | +5:06:09 | |
6. | 503 | Šoltys / Krejčí / Hoffmann | Tatra 815 | Tatra Buggyra ZM Racing | +9:08:43 | |
7. | 512 | Van de Laar / Van de Laar / Huijgens | Iveco 4×4 DRNL | Fried van de Laar Racing | +10:49:26 | |
8. | 510 | De Groot / Laan / Hulsebosch | Iveco Powerstar | Fireman Dakar Team | +13:45:15 | |
9. | 509 | Vrátný / Boba / Martinec | Tatra Jamal | Fesh Fesh Team | +14:23:52 | |
10. | 519 | Sugawara / Somemiya / Mochizuki | Hino 600-Hybrid | Hino Team Sugawara | +18:55:00 |