Dakar 2023: Prokop s Chytkou zopakovali nejlepší český výsledek. Al-Attiyah popáté

Nasser Al-Attiyah a Mathieu Baumel s tovární Toyotou GR DKR Hilux úspěšně obhájili loňské vítězství. V závěrečné etapě z Hofufu do Dammámu (celkem 417 km, RZ 138 km) neměli nejmenší důvod riskovat a pro výhru v 45. ročníku dakarské rally si dojeli s komfortním náskokem jedné hodiny a osmnácti minut před Sébastienem Loebem.

Nasser Al-Attiyah, Toyota Gazoo Racing. Dakar 2023. © Red Bull Content Pool

Posádka továrního týmu Toyoty podala až profesorský výkon. Vedení se ujala už po třetí etapě a o tři dny později zůstala na špici de facto nikým neohrožována, když do té doby druhý Stéphane Peterhansel odstoupil ze soutěže kvůli zranění páteře svého spolujezdce Edouarda Boulangera a dosud čtvrtý Carlos Sainz (oba Audi) na stejném místě dlouhé hodiny čekal na asistenční kamion, aby mu jeho posádka pomohla s opravou vozu poškozeného při havárii. O dni volna v Rijádu měl Al-Attiyah už více než hodinový náskok, což pro něj bylo velmi povzbudivé. V žádném z ročníků, které předtím vyhrál (2011, 2015, 2019 a 2022), totiž o volném dnu nikdy nevedl o více než padesát minut.

Al-Attiyah vyhrál Rally Dakar už popáté, čímž překonal bilanci čtyřnásobného vítěze Ariho Vatanena a osamostatnil se na druhé příčce historických tabulek. Víckrát na Dakaru ovládl kategorii automobilů pouze Peterhansel (8x). Baumel dovedl Katařana k triumfu počtvrté a díky tomu na druhé pozici mezi navigátory dostihl Michela Périna. Toyota získala zlatou trofej potřetí.

„Jsem moc šťastný, že jsme v cíli, protože pro všechny to byl těžký Dakar. My jsme nemuseli útočit jako šílení, ale druhý týden jsme zvládli, vyhráli jsme Dakar a to se počítá. Jsem moc rád, že jsem vyhrál pětkrát a Mathieu čtyřikrát… Promiň, Mathieu! Nesmírně respektuji Ariho, pořád zůstává mým idolem,“ chrlil ze sebe v cíli Nasser Al-Attiyah. „Pořád chci vyhrávat znovu a znovu, takže teď chci obhájit titul mistra světa.“

Svými výkony tak celkové vítěze v jednotlivých etapách zastínili Sébastien Loeb a Fabian Lurquin. Francouzsko-belgické duo srazila série defektů ve druhé etapě až na 31. pozici, ale od následujícího dne stoupal Hunter se startovním číslem 201 velkými skoky vzhůru pořadím. A nic na tom nezměnilo ani převrácení vozu na duně, ani potíže s posilovačem řízení. Posádka týmu Bahrain Raid Xtreme vyhrála celkem sedm etap, z toho šest v řadě, čímž překonala rekord Ariho Vatanena (pět vítězství v řadě v roce 1989) a vyrovnala Sainzův historický zápis z roku 2011 (sedm etapových vítězství v jediném ročníku). Devítinásobný mistr světa v rally získal dakarské stříbro potřetí (předtím v letech 2017 a 2022), navigátor Lurquin podruhé.

Kliknutím na obrázek přejdete do našeho e-shopu.

Obrovskou pozornost si vysloužil také Lucas Moraes. 31letý dakarský debutant se po šesté etapě, v níž ze souboje o umístění na pódiu definitivně vypadli Peterhansel, Sainz i Yazeed Al-Rajhi, usadil na třetí příčce průběžného pořadí a s Toyotou z dílen belgického Overdrivu v následujících dnech ustál tlak mnohem lépe než Henk Lategan disponující továrním Hiluxem, kterého měl v tu chvíli Brazilec ještě před sebou. A nejen to. Pod vedením zkušeného německého navigátora Tima Gottschalka se nenechal rozhodit ani Loebovým náporem, dál se soustředil jen na sebe a z Dakaru 2023 si odváží trofej za třetí místo.

„Je neskutečné, že se mi podařilo dosáhnout takového výsledku napoprvé. Je to velice důležité pro celou brazilskou rallyovou komunitu, protože nic takového se dřív nestalo. Teď budu slavit se všemi brazilskými fotografy, kteří tu jsou,“ těší se Lucas Moraes.

Historicky nejmladší vítěz Rally dos Sertões, která patří k nejprestižnějším podnikům jihoamerické scény cross-country rally, je od roku 1988 prvním nováčkem, který se na Dakaru v kategorii automobilů prosadil na stupně vítězů. Tehdy šlo o Juhu Kankkunena, jenž při premiéře zvítězil. Stejný kousek se o pouhý rok dříve zdařil také Arimu Vatanenovi. A aby toho nebylo málo, mezi automobily se jedná též o nejlepší výsledek brazilského jezdce v dakarské historii. Dosud jím bylo osmé místo Klevera Kolberga z roku 2002.

Také další dvě místa obsadily v konečných výsledcích Hiluxy, ovšem tentokrát se jedná o vozy továrního týmu. Giniel de Villiers, který se v průběhu roku významnou měrou podílí na vývoji dakarských Toyot, opět spolehlivě kryl záda Al-Attiyahovi a vybojoval čtvrtou příčku. Při své dvacáté účasti dojíždí Jihoafričan podvacáté do cíle, z toho podevatenácté mezi desítkou nejlepších. Henk Lategan si při třetím startu připisuje dosud nejlepší výsledek v podobě pátého místa.

Martin Prokop, Dakar 2023
Martin Prokop / Viktor Chytka, Ford Raptor RS Cross-Country, Orlen Benzina Team. Dakar 2023. © MP-Sports

Martin Prokop a Viktor Chytka v sobotu zdolali předposlední etapu i s porouchaným diferenciálem a mechanici Orlen Benzina Teamu zodpovědně připravili jejich Ford i na závěrečný den. Prokop s Chytkou poslední erzetu zvládli a radují se ze šestého místa absolutně. Společně tak vyrovnali dosud nejlepší výsledek české posádky v kategorii automobilů, o který se před čtyřmi lety zasloužili Prokop s Janem Tománkem. V případě brněnského navigátora se jedná o jeho dosud nejlepší výsledek na Dakaru.

„Byl to dlouhý Dakar. Nejdelší tady v Saúdské Arábii a rozhodně nejtěžší. Etapy byly krásně namixované, žádná z nich nebyla jednoduchá, žádná nebyla přejezdová. Takže super zážitek,“ bilancuje Martin Prokop. „Pro nás bylo nejdůležitější, že jsme zvládli tři milníky. Druhou etapu, kdy spousta lidí chybovala, ale my ne. Tam jsme se dostali do první desítky a tu jsme celou dobu drželi. Pak pět etap ve velké nadmořské výšce kolem Háilu, kde jsme hrozně ztráceli. To bylo psychicky náročné, protože nám to bylo líto. Viděli jsme, že ten výsledek ztrácíme, ale nemohli jsme s tím nic dělat, ale vydrželi jsme to. No a potom určitě předposlední třináctá etapa, kdy se nám rozbil diferák, ale nevzdali jsme to, dovezli jsme to do cíle. To pro nás byl asi nejemotivnější okamžik z celého Dakaru. Dneska tady na blátě byla povinnost Shreka dovézt. Nebylo to nic srandovního, ale Shrek je tady a já musím poděkovat Viktorovi za skvělou práci.“

Sedmou příčku udržel Argentinec Lucas Cruz Yacopini s Toyotou, osmý skončil Číňan Wei Han s buginou SMG. Smůlu měl Francouz Mathieu Serradori (Century), který po problémech v poslední etapě přišel o deváté místo, na kterém jej vystřídal Argentinec Sebastian Halpern s Mini.

Úctyhodnou stíhací jízdu nepředvedl pouze Sébastien Loeb, ale také Guerlain Chicherit s dalším Hunterem. Po sérii defektů ve druhé etapě se do toho v následujících dnech opravdu opřel, vyhrál třetí etapu, jednou byl druhý, dvakrát třetí a soutěž zakončil nejrychlejším časem na poslední speciálce. Díky tomu se prodral z 71. pozice až na desátou v cíli!

Exit mobile version