Po koncernu Volkswagen, který se před rokem vrátil do dálkových rally prostřednictvím značky Audi, má na nejslavnější maratonskou rally světa namířeno další velký hráč. Jak informují francouzská média, nejvyšší vedení skupiny Renault posvětilo ambiciózní projekt, v jehož rámci by se Dakaru měla zúčastnit Dacia.
Přestože v uplynulých dekádách dával Renault v motoristickém sportu tradičně přednost jiným disciplínám, jeho stopy na Dakaru jsou nepřehlédnutelné. Bratři Marreauové patřili s Renaultem 4L k úplně prvním průkopníkům maratonských soutěží a s modelem R20 v roce 1982 africký maraton vyhráli. Z dalších dvou triumfů se značka radovala v letech 1999 a 2000 díky spolupráci s Jeanem-Louisem Schlesserem, jehož buginy poháněly právě motory z produkce francouzské automobilky.
Návrat na Dakar má podporu vrcholového managementu skupiny. Její generální ředitel Luca de Meo se plány netajil již během loňského jara a šedá eminence Davide Brivio, jenž v současnosti řídí tým Alpine ve formuli 1, se v říjnu vydal „na výzvědy“ na podniky mistrovství světa v dálkových rally do Maroka a Andalusie.
V plánu byla i Briviova cesta na letošní Dakar, z níž sice na poslední chvíli sešlo, ale samotný projekt pokračuje dál. Podle zatím oficiálně nepotvrzených informací se na Dakar 2025 připravuje hybridní prototyp Dacia Duster. Přitom není bez zajímavosti, že Dacia byla pro Renault až druhou volbou. Přednost měla původně dostat jiná značka ze skupiny, jejíž sportovní aktivity byly v minulosti s dakarskou rally propojeny podstatně výrazněji. Ve hře byla ruská Lada, ale i tato myšlenka padla za oběť ruskému napadení Ukrajiny.
S Prodrivem a Loebem?
V rámci skupiny Renault byl vedením projektu pověřen Bruno Famin, jenž v současnosti zastává post výkonného ředitele týmu Alpine F1, kde je zodpovědný za vývoj pohonných jednotek. Ovšem ani ve světě cross-country rally Famin rozhodně není žádným cizincem. Právě pod jeho taktovkou získal tým Peugeot Sport tři dakarská vítězství v letech 2016 až 2018.
Podle francouzských médií je možné, že i v rámci dakarského projektu vznikne podobná francouzsko-britská aliance jako v případě týmu Alpine F1, jehož motory vznikají ve Viry-Châtillon, zatímco šasi se staví v anglickém Enstonu. Spekuluje se o spolupráci s Prodrivem, jehož šéf David Richards již v roce 2020 otevřeně říkal, že by ve střednědobém horizontu rád navázal spolupráci s některou z velkých automobilek. A o tom, že mají Britové co nabídnout, není pochyb. Prodrive se během dvou let ve světě cross-country rally rychle etabloval a se svým know-how může být pro Renault zajímavým partnerem.
Ať už s Prodrivem nebo bez něj, v hledáčku Renaultu je údajně Sébastien Loeb, jehož současná smlouva vyprší na konci sezony. Je však otázkou, jak zajímavý může být zcela nový projekt v relativně rané fázi pro samotného Francouze. Devítinásobný mistr světa v rally po úspěchu na Dakaru touží, ale Renault téměř jistě nebude jeho jedinou možností. Devětačtyřicetiletý Alsasan nemá zavřené dveře k Toyotě a zájem o spolupráci projevil i M-Sport, jenž se chystá na Dakar ve spolupráci s Fordem.