Pokud je vám 40+, kouzlu Dakaru jste jako fanoušci propadli už na „základce“ a za svůj život jste slepili alespoň pár papírových modelů, pak jste nejspíš měli (nebo pořád ještě máte) ve sbírce svých výtvorů i model tohoto vozu z časopisu ABC od Richarda Vyškovského. Nebo jste jako děti byli smutní, že se vám nebo vašim rodičům nepovedlo právě toto číslo „abíčka“ sehnat…
Ať tak, či tak, nyní máte možnost pořídit si model Nivy ve větším měřítku a v podstatně realističtějším provedení. A rozhodně jde o kousek, který si místo ve sbírce zaslouží. Protože sovětské Lady v barvách týmu francouzského importéra se do historie dakarské rally v jejích počátcích zapsaly opravdu výrazně.
Sériová výroba vozů Lada Niva se začala rozbíhat v dubnu 1977, o necelý rok později se sovětské vozy začaly prodávat ve Francii a už o Vánocích se s nimi pětice francouzských posádek postavila na start premiérového ročníku Rally Paříž – Dakar.
Na první průkopníky z řad soukromníků navázal o dvanáct měsíců později zkušený soutěžní jezdec Jean-Claude Briavoine, jenž se do druhého ročníku pustil s podporou dovozní společnosti Poch a hned na úvod se blýskl vítězstvím v prologu ve vojenském prostoru Olivet u Orléansu. Tehdy pětačtyřicetiletý Francouz si vedení udržel i v prvních afrických etapách, ale na jihu Alžírska jej o veškeré naděje na vynikající výsledek připravilo prasklé ložisko kola a dlouhé čekání na doprovod. Do Dakaru nakonec dojel mimo soutěž. Nejlepší z trojice Niv figurovala ve výsledcích Dakaru 1980 na devatenáctém místě a řídil ji André Trossat.
Jednatřicetiletý zástupce značky Lada v Lons-le-Saunier si tímto výsledkem řekl o místo v oficiálním týmu Lada-Poch, jehož barvy poprvé hájil na Dakaru 1981. Briavoine tehdy ještě tři dny před koncem vedl, ale po nesportovním ataku pozdějšího vítěze Reného Metge musel v etapě z Kolokani do Niora opravovat předek vozu a chlazení motoru poškozený záměrným nárazem Francouzova Range Roveru. V Dakaru byl nakonec klasifikován jako třetí, Trosstat obsadil jedenácté místo.
O rok později si Briavoine o příčku polepšil, což pochopitelně ještě přiživilo ambice týmu Lada-Poch, který do Rally Dakar 1983 nasadil tři speciály Niva Proto vybavené novými motory Maurelec z dílny francouzského ladiče Marcela Morela. Jednalo se o řadové čtyřválce o objemu 2,4 l, opatřené zdvojeným elektronickým zapalováním a dvěma dvojitými karburátory Weber, jejichž výkon činil 180 k (132 kW), což zhruba tunovému vozu umožňovalo dosáhnout nejvyšší rychlosti okolo 175 km/h.
Upravená Niva Proto měla stejně jako v předchozích ročnících laminátovou kapotu, zadní víko i dveře, ale kromě hlavní palivové nádrže (150 l) dostala ještě jednu přídavnou, která pojala dalších 50 litrů benzinu. Přední náprava byla osazena kotoučovými brzdami, vzadu byly brzdy bubnové a omezovač brzdného účinku pracující v závislosti na okamžitém zatížení zadní nápravy. Vůz byl obut pneumatikami Kléber 195 SR 16, elektrické prvky výbavy (alternátor, startér, světlomety) dodal Marchal.
V roli týmové jedničky vstupoval do soutěže opět Briavoine, ale v prologu se o chlup lépe dařilo Trossatovi s mladým Ericem Briavoinem, kteří u Orléansu zvítězili, byť týmové kolegy překonali o pouhých devět sekund.
Briavoine se tentokrát trápil se stávkující spojkou, později musel po havárii v poušti Ténéré odstoupit a podobně skončila i bývalá motocyklista Martine de Cortanze navigovaná francouzskou spolujezdkyní závodící pod pseudonymem „Nanouk“. Dámská posádka zlikvidovala třetí vůz týmu Lada-Poch sérií kotrmelců již v Alžírsku.
Prapor Lady však držel velmi vysoko Trossat, který po celou dobu bojoval na špici, vyhrál sedm etap a po souboji s Jackym Ickxem (Mercedes) obsadil v cíli druhé místo. Trossat tak zopakoval Briavoinův výsledek z roku 1982 a Lada měla druhé dakarské stříbro. Přestože tým Poch usiloval o úspěch na africké soutěži ještě řadu let, tak vysoko už nikdy znovu nedosáhl…
Milovníci dávné dakarské historie si nyní mohou slavnou a úspěšnou Nivu pořídit díky firmě Solido, která jej uvedla na trh v měřítku 1:18.
Model je možné objednat v našem e-shopu.