První detaily týkající se příštího ročníku nejpopulárnějšího pouštního maratonu světa zveřejnili jeho organizátoři ve francouzském Château-Lastours, které v minulosti hostilo prology afrických Dakarů. Dnes zdejší tratě využívají mnohé týmy k testování techniky pro dálkové rally a společnost Amaury Sport Organisation také jako dějiště jedné ze zastávek tzv. Dakar Tour, při níž se pořadatelé setkávají s potencionálními účastníky dakarské rally a se zástupci médií. O prvním červnovém víkendu se na jihu Francie sešli nejen domácí dakaristé, ale pozvání přijali také jejich kolegové ze sousedního Španělska.
A co se od Davida Castery a jeho spolupracovníků dozvěděli?
Po letošním experimentu, kdy se úvodní krátká speciálka jela podobně jako za starých časů ještě před příchodem nového roku, začne Dakar 2024 zhruba o týden později. Prolog se v okolí historické Úly odehraje v pátek 5. ledna a nazítří se účastníci vydají do první ze dvanácti klasických etap, které je tentokrát provedou Saúdskou Arábií od severozápadu na jihovýchod země do Pusté končiny a odtud zpět k pobřeží Rudého moře do Janbú, kde v pátek 19. ledna soutěž skončí.
„Závodníci budou čelit stejně náročné výzvě jako letos v lednu,“ slibuje ředitel závodu David Castera, podle něhož účastníky čekají rozsáhlé úseky v dunách komplikované náročnou navigací a vyžadující zkušenosti a cit pro zdolávání písečných přesypů.
Celkem by mělo být připraveno přibližně 5 000 kilometrů rychlostních zkoušek, z nichž 60 % povede po zcela nových tratích. Organizátoři vybudují celkem devět bivaků, což znamená, že ani v roce 2024 nebudou v programu chybět okružní etapy, při nichž si doprovody náležitě odpočinou a nebudou se muset přesouvat, neboť závodníci se večer vrátí do stejného tábora, z něhož ráno vyrazí.
Tradiční maratonskou etapu tentokrát nahradí dvoudenní etapa s netradičním formátem. Pojede se v Pusté končině a její speciálka bude měřit okolo šesti set kilometrů. Přitom bude na každém závodníkovi a posádce, jakou část ujedou první den a jaká porce jim zbude na den následující. Ovšem první den mohou závodit pouze do čtyř hodin odpoledne, pak budou muset zastavit a do měřeného úseku se budou smět znovu vydat až v sedm hodin ráno.
To však neznamená, že by jednotliví účastníci trávili noc osamoceně a rozeseti na značné ploše v poušti. Svou soutěžní techniku nemusí úderem šestnácté hodiny okamžitě odstavit, ale dojedou do nejbližšího bivaku, jichž organizátoři připraví celkem osm. V bivacích si mohou jednotliví účastníci vzájemně pomáhat, ale budou naprosto bez spojení s okolním světem a tudíž i bez jakýchkoliv informací o tom, jak si vedou jejich týmoví kolegové nebo soupeři, kteří budou trávit noc v jiném bivaku.
Výsledky se nebudou počítat zvlášť za první a za druhou část, jako to bývá u „klasických“ maratonských etap, ale vše se sečte a spočítá až po zdolání kompletní šestisetkilometrové trasy.
Aby toho nebylo málo, pro motorky a čtyřkolky bude vytyčena úplně jiná trasa než pro automobily, S×S a kamiony, neboť obrovská rozloha Pusté končiny k takovému kroku doslova vybízí. Přední posádky automobilů tudíž nebudou moci využít nápovědy v podobě stop motorkářů a budou si muset cestu hledat samy. Proto budou i v kategorii automobilů v této etapě udělovány časové bonusy určené posádkám, které budou na jednotlivých mezičasech otevírat trať ostatním (půjde o obdobu systému, jaký byl od Dakaru 2023 zaveden v kategorii motocyklistů).