Pohled do seznamu posádek přihlášených na Baju Aragón 2023 v kategorii automobilů slibuje velkolepou podívanou a skvělý sport. Do soutěže je registrováno celkem dvacet posádek s vozy královské třídy T1+ a chybět nebudou ani tři tovární Audi zařazená do třídy T1.U.
Baja Aragón se letos pojede už podevětatřicáté a podesáté v řadě ji bude hostit španělská provincie Teruel. Pořadatelé sice letos museli program populární letní soutěže vměstnat do pouhých dvou dnů, neboť v neděli 23. července proběhnou ve Španělsku volby. Přesto na účastníky čeká v pátek 21. a v sobotu 22. července trať dlouhá 905 kilometrů, z nichž se 533 km pojede na čas v rámci čtyř rychlostních zkoušek.
O hlavních favoritech čtvrtého podniku letošní sezony Světového poháru FIA v cross-country bajách není sporu. Nasser Al-Attiyah a Mathieu Baumel budou s tovární Toyotou GR DKR Hilux obhajovat výhru ze dvou předchozích ročníků a na start se postaví jako lídři světového poháru, na jehož čele mají po třech z osmi soutěží pětatřicetibodový náskok.
Průběžně druhý Argentinec Juan Cruz Yacopini se už tradičně představí s Hiluxem T1+ od Overdrivu, stejně jako vítěz předchozí Italské baji Yazeed Al-Rajhi ze Saúdské Arábie.
Identickou techniku bude mít k dispozici i Litevec Rokas Baciuška, jenž v cross-country rally dosud působil pouze se „sériovým“ S×S skupiny T4 a s vozem elitní skupiny T1 bude závodit úplně poprvé.
Hiluxy T1+ připravil Overdrive také pro Portugalce Francisca Barreta, domácího Isidreho Esteveho Pujola nebo Brazilce Lucase Moraese, jenž ve Španělsku premiérově pojede s oficiální podporou Toyoty a pod hlavičkou týmu Toyota Gazoo Racing Brasil.
31letý Brazilec v lednu při debutu na Dakaru ohromil třetím místem a bronz vybojoval také před rokem na Španělské baje, a tak bude zajímavým měřítkem pro Tomáše Ouředníčka a Davida Křípala, kteří budou pro změnu poprvé reprezentovat tým Toyota Gazoo Racing Czech.
Generální ředitel českého zastoupení Toyoty Martin Peleška při oficiálním představení projektu uvedl, že od posádky na Dakaru očekává pokoření českého rekordu, jímž je šesté místo, které dvakrát vybojoval Martin Prokop. Ouředníček byl na Dakaru dosud nejlépe sedmnáctý, shodou okolností s vozem Prokopova týmu MP-Sports, a pokud bude chtít cíl stanovený klíčovým partnerem splnit, bude nezbytné, aby v brzké době začal svádět vítězné souboje právě s jezdci Moraesových kvalit. Proto může už Baja Aragón významně napovědět, jak moc – a zda vůbec – se očekávání pana Pelešky opírají o reálné schopnosti a možnosti 53letého Jihomoravana. Být Toyotou podporovaným jezdcem je nepochybně příjemné, ale také zavazující…
S dalšími Toyotami třídy T1+ pojedou Portugalci Tiago Reis a Miguel Barbosa, vítěz 24h Le Mans a dalších významných vytrvalostních závodů sportovních vozů Romain Dumas z Francie či švýcarský majitel společnosti vyrábějící exkluzivní hodinky Rebellion Alexandre Pesci.
První kroky na mezinárodní scéně cross-country rally udělá v Aragonii britský M-Sport, dosud působící především v klasických automobilových soutěžích. O víkendu se v okolí Teruelu představí s dvojicí Fordů Ranger T1+, které s oficiální podporou automobilky připravuje na Dakar 2024.
Kromě plejády Toyot poměří M-Sport síly také se speciály Mini JCW Rally Plus z dílen německého X-raidu pilotovanými Polákem Krzysztofem Hołowczycem, Argentincem Sebastiánem Halpernem a Postugalcem Joãem Ferreirou, jenž se počátkem července při svém prvním startu s tímto vozem ve světovém poháru blýskl třetím místem na Italské baje. Za volant Mini JCW Rally Plus by měl přesednout také Litevec Vaidotas Žala, jenž v lednu na Dakaru závodil s Hunterem od Prodrivu.
První závod od Dakaru ve Španělsku absolvuje tovární tým Audi, i když jeho vozy pojedou s ohledem na sportovní předpisy Mezinárodní automobilové federace (FIA) pouze mimo soutěž.
Celkem je na Baju Aragón 2023 přihlášeno 93 posádek s automobily a S×S. Kompletní seznam přihlášených ve formátu pdf naleznete zde.