Navigátor Baumel nastínil, proč s Al-Attiyahem odcházejí od Toyoty

Rubrika: Auto  

S Toyotou třikrát ovládli Dakar a jako první se s jejím vozem stali oficiálními mistry světa v dálkových rally. Spolupráce mezi posádkou a týmem fungovala znamenitě, přesto končí. Důvody odchodu Nassera Al-Attiyaha od Toyoty vysvětluje Katařanův francouzský navigátor Mathieu Baumel.

Nasser Al-Attiyah, test Maroko 2022
Nasser Al-Attiyah / Mathieu Baumel, Toyota GR DKR Hilux, Toyota Gazoo Racing. Testování v Maroku, říjen 2022. © Red Bull

Zprávy o Al-Attiyahových zaječích úmyslech prosákly do médií už na jaře, ale sám jezdec je veřejně potvrdil až koncem července bezprostředně po skončení španělské Baji Aragón, na níž s Toyotou GR DKR obhájil loňské vítězství.

Díky získaným bodům si Al-Attiyah upevnil vedení v průběžném hodnocení Světového poháru FIA v cross-country bajách a první příčka mu po třech z pěti soutěží patří i v klasifikaci světového šampionátu v dálkových rally (W2RC). Ani jeden ze seriálů však s Hiluxem nedokončí, neboť tým Toyota Gazoo Racing opustí už po Desafío Ruta 40, která proběhne od 26. srpna do 1. září v Argentině jako čtvrtý podnik W2RC. Současný kontrakt vyprší pětinásobnému dakarskému vítězi už den před koncem soutěže a Al-Attiyah jej neprodlouží.

„Rozhodli jsme se tak proto, že jsme s Toyotou neměli žádné dlouhodobé jistoty,“ vysvětlil Mathieu Baumel pro francouzský magazín AUTOhebdo. „Myslím si, že Hilux je zjevně stále schopen velmi efektivně bojovat o vítězství na Dakaru 2024, ale to nám nedává záruky, že bychom i pak s Nasserem mohli pokračovat tak, jak si přejeme.“

„S Toyotou jsme prožili sedm let, vybojovali jsme všechna tři jejich dosavadní dakarská vítězství, třikrát jsme vyhráli světový pohár v cross-country rally a v roce 2022 jsme se také stali mistry světa v dálkových rally. Ale pořád jsme velmi motivovaní a jsme připraveni přijmout nové výzvy,“ říká 47letý Francouz.

Podle informací zveřejněných španělskými médii bezprostředně po Baje Aragón zamíří Al-Attiyah s Baumelem k Prodrivu, který do světa maratonských rally vstoupil při Rally Dakar 2021 a rychle se stal vážným soupeřem Toyoty.

Speciály Hunter se během pouhých dvou let vyrovnaly japonským vozům po stránce rychlosti, byť ohledně spolehlivosti ještě jisté rezervy mají. Ovšem o lepší výsledky je několikrát nepřipravily pouze technické závady, ale také jezdecké chyby, navigátorská zaváhání nebo defekty.

Nasser Al-Attiyah, Dakar 2023
Nasser Al-Attiyah / Mathieu Baumel, Toyota GR DKR Hilux, Toyota Gazoo Racing. Dakar 2023. © ASO

Britský Prodrive se navíc dohodl na spolupráci s koncernem Renault, který nasadí na Dakar 2025 tým dceřiné značky Dacia. Prodrive tak před sebou má vizi dlouhodobějšího projektu se zajímavým finančním zabezpečením, zatímco o dalších plánech Toyoty, resp. továrního týmu Toyota Gazoo Racing v dálkových rally v tuto chvíli příliš známo není.

Al-Attiyah sice za volantem Hiluxu T1+ vyhrál dva poslední Dakary a také loňský premiérový ročník W2RC, je však otázkou, do jaké míry se Japonci v následujících letech budou chtít přizpůsobit aktuálnímu trendu a jistému tlaku ze strany společnosti Amaury Sport Organisation, která je pořadatelem Dakaru, promotérem W2RC a ráda by v blízké budoucnosti prosadila v dálkových rally technologie považované za šetrnější k životnímu prostředí (hybrid, vodík). Podle současných plánů ASO by už v roce 2026 měly elitní posádky startovat na Dakaru a ve W2RC pouze s vozidly s nízkými emisemi.

Je jisté, že Renault a Dacia berou tento požadavek od počátku svého společného projektu v úvahu, ale připraví „zelenější“ vůz pro dálkové rally i Toyota? Zástupci týmu nebo automobilky zatím o ničem takovém veřejně nikdy nemluvili.

Kromě snahy zajistit si místo ve voze, který bude schopen bojovat na špici i v delším časovém horizontu, mohla při Al-Attiyahově rozhodování sehrál jistou roli také otázka finančního ohodnocení. Podle informací serveru DH Les Sports si Sébastien Loeb vydělá u Dacie dva miliony eur, což by měl být více než dvojnásobek Al-Attiyahova příjmu u Toyoty. A připomeňme, že i Loeb s Toyotou v minulosti jednal, ale tým tehdy nebyl ochoten dostát Francouzovým finančním požadavkům.

Právě s Loebem by se Al-Attiyah měl potkat při svém novém angažmá u Prodrivu, s jehož vozem by měl poprvé startovat při závěrečném podniku W2RC v říjnu v Maroku. Následně by se s Hunterem T1+ mohl v závěru roku zúčastnit také ještě některé z baj.

Rally Dakar 2024 odstartuje v pátek 5. ledna v saúdskoarabské Úle.

Mohlo by vás zajímat

Aleš Loprais, testování v Maroku, 2024

Aleš Loprais po testech odřekl účast na Marocké rally

Počátkem října absolvoval Aleš Loprais v Africe testování nově postaveného kamionu Iveco Powerstar, s nímž se měl následně zúčastnit Rallye du Maroc. Na jejím startu však bude posádka InstaTrade Loprais Teamu De Rooy FPT chybět.

Více...
InstaTrade Loprais Teamu De Rooy FPT, Dakar 2025

Aleš Loprais na Dakaru 2025 s novým vozem i posádkou

Aleš Loprais otevírá novou kapitolu svého působení na dakarské rally. Frenštátský závodník opouští kabinu Pragy V4S DKR a přesedá za volant vozu Iveco Powerstar.

Více...
Aleš Loprais, Dakar 2024

Dakar 2024: Aleš Loprais, Jaroslav Valtr ml., Jiří Stross a Instaforex Loprais Praga Team slaví stříbro

Dlouhé čekání je u konce. Aleš Loprais se na Rally Dakar vrací na stupně vítězů v konečném hodnocení

Více...

Mobile Sliding Menu