Z dílen společnosti Profiko vyjel další zajímavý závoďák. Na řadu vrchařských vozů, které nedaleko Domažlic vznikají už déle než dekádu, poprvé navazuje také dakarský speciál královské třídy T1+, který si tento víkend odbývá závodní premiéru při podniku evropského poháru v bajách v Maďarsku.
Karel Trněný sedí na třech židlích. Kromě automobilových soutěží, kterým se věnuje už přes čtvrt století, a neméně úspěšného působení v závodech do vrchu jej od loňského podzimu intenzivně zaměstnává také dakarský projekt, jehož prostřednictvím si plní další sen.
Meclovský závodník debutoval na Rally Dakar v roce 2017. Navzdory brutální dřině hned v úvodní etapě, kdy s kamionem MAN týmu MP-Sports nadlouho uvízl v záludném blátě, i spoustě dalších útrap, které v Jižní Americe s Davidem Schovánkem a Petrem Pokorou prožili, se chtěl vrátit. Ale musel si počkat a do Jižní Ameriky se už znovu nevydal. Na startu nejpopulárnější maratonské rally světa znovu stanul až letos v Saúdské Arábii. Tentokrát v kategorii automobilů, když s podporou nového partnera pořídil Ford F-150 postavený Zapletalovým Offroadsportem, s nímž dva Dakary absolvoval Boris Vaculík.
„Už jsem tomu skoro přestával věřit, ale pak přišla spolupráce s Workoutlandem a hlavně s Milanem Horylem. Rozhodli jsme se na poslední chvíli a úsilí, které jsme tomu následně věnovali, bylo enormní. Přesto se nám chvílemi zdálo, že se to nedá zvládnout,“ vzpomíná Karel Trněný na hektické období před Dakarem 2023. „Samozřejmě jsme se snažili vše připravit co nejlépe, ale na spoustu věcí nebyl čas. Proto auto bohužel nefungovalo tak, jak mělo. To se projevilo hned na začátku v prologu, kdy motor nejel, a už se to s námi vezlo. Čas nebyl dobrý, takže jsme následně startovali vzadu, dojížděli jsme v noci a tak dále. Ale získali jsme zkušenosti, které se teď budeme snažit zúročit.“
Pro jejich další porci se Wourkoutland ACCR Czech Team vydal v dubnu na španělskou Baju TT Dehesa Extremadura, kterou však posádka Karel Trněný, Václav Pritzl po havárii nedokončila.
Změna plánu
„Říká se, že všechno zlé je k něčemu dobré, a to je velká pravda. Škody po ráně ve Španělsku sice nebyly velké, přesto jsme si říkali, že by bylo dobré auto přelakovat a vyměnit na něm spoustu věcí. Proto jsme ho rozebrali do šroubku jen na rám. A když už jsme ho měli v tomto stavu, rozhodli jsme se, že z něj přeci jen uděláme T1+. Martin Prokop mi od začátku říkal, že jestli chci jet normálně a v klidu, tak musím auto přestavět, protože pak bude nesrovnatelně jiné z hlediska brodivosti, ran, otřesů… Já jsem se tomu bránil, ale nakonec k tomu došlo a už to máme,“ usmívá se Trněný.
Při přestavbě auta těžilo Profiko nejen z dlouholetého přátelství Karla Trněného s některými dakarskými účastníky, mezi něž patří již zmínění Martin Prokop nebo Petr Pokora, ale i ze zkušeností Bohumíra Svobody, který byl několikrát na Dakaru součástí party mechaniků Loprais Teamu vedené právě Pokorou.
„Už dvanáct let stavíme v našich dílnách kopcová auta a pořád to jsou ve své skupině nejšpičkovější vozy, které na evropské vrchy jezdí. Proto jsme se toho nezalekli. Pořád je to ‚jen‘ další závodní auto a šlo o to, abychom si jej dodělali k obrazu svému. Máme dva tři kmenové lidi okolo Míry Svobody, kterého jsme na Dakar vlastně půjčovali zcela zištně, abychom věděli, jak to tam chodí. K tomu patru externistů, kteří s námi letos byli na Dakaru. Čerpali jsme samozřejmě nějaké poznatky a informace, ale jinak je to vyloženě práce naší dílny na základě našich zkušeností. Snažili jsme se to udělat i co nejekonomičtěji, protože přestavba je hrozně nákladná. Ale věřím, že se to vyplatí, protože kluci teď auto znají nejvíc, jak můžou. V podstatě by nás po technické stránce nemělo už nic překvapit, protože víme, jak je auto udělané,“ věří 49letý Západočech. „Největší dík ale patří Workoutlandu, díky němuž jsme vůbec mohli začít tento sen realizovat.“
Přestavěného Mazla, jak v týmu dakarskému speciálu přezdívají, představil Trněný motoristické veřejnosti o uplynulém víkendu na akci Posedlí Dakarem v Sedlčanech. Následovaly poslední dodělávky a ve středu už se Ford vydal do Maďarska.
Maďarsko hlavně jako test
„Byla to zase honička veliká. Spíchli jsme to horkou jehlou na minulou sobotu a pak bylo ještě nutné dodělat některé věci, které byly potřeba k závodu,“ vysvětluje Trněný. „Auto je postavené tak, jak jsme ho chtěli mít, všechny věci, které jsme chtěli, aby tam byly, už tam také jsou, ale ještě nebude úplně funkční. Určitě nás čeká práce kolem nastavování tlumičů, podvozku a dalších věcí. Ale technicky už by se mělo jednat jenom o doladění, vyšperkování a donastavení.“
„Samozřejmě bych v Maďarsku hrozně rád závodil, ale tým jednoznačně chce, aby se hlavně dojelo a shromažďovala se data a poznatky. Proto se budu snažit najít nějaký kompromis. To znamená, že nesmím opakovat chybu ze Španělska a musím se snažit dojet, abychom najeli kilometry a zjistili, jak to drží a funguje. Cílem je posunout to zase o něco blíž k hlavní metě, což je samozřejmě a jednoznačně Dakar.“
Na ladění Fordu bude Wourkoutland ACCR Czech Team pracovat i během podzimu, byť před dalšími závody možná dostane přednost intenzivní testování v písku.
„Každý kilometr, který s autem člověk ujede, mu dá určitě hodně, ale evropské soutěže mi bohužel nedají, co potřebuji nejvíc. Na šotolinových a kamenitých cestách se cítíme docela v pohodě a víme, o co na nich jde, ale potřebujeme víc zkušeností z písku. To samozřejmě řešíme, ale v posledních týdnech jsme veškerou energii věnovali přestavbě auta, abychom ji včas dokončili. Teď je na řadě Maďarsko a teprve po něm budeme řešit ostatní věci. Teď teprve zjistíme, jestli auto opravdu funguje, případně co bude potřeba ještě zlepšit. Na základě toho se budeme rozhodovat, co a jak dál.“
Letošní baji ve Španělsku a Maďarsku s Karlem Trněným absolvuje jeho dlouholetý rallyový mitfára Václav Pritzl, ale to, kdo se objeví na horké sedačce spolujezdce v Saúdské Arábii, zatím definitivně jasné není.
„Musíme vyřešit také složení posádky pro Dakar 2024, protože Milan Horyl se rozhodl, že ze zdravotních důvodů v závodění pokračovat nebude. Bylo by to příliš riskantní. V ideálním případě bychom to chtěli mít vyřešené do půlky září, ale to zdaleka nezáleží jen na mně. Každopádně jsme pevně rozhodnutí startovat. Letošní ročník byl pro nás nultý a Dakar 2024 pro nás bude ten první skutečný. Myslím, že posun, jaký jsme za relativně krátkou dobu udělali, je obrovský. Auto jsme pořizovali pět týdnů před odjezdem na Dakar 2023, takže ho teď máme v garáží teprve tři čtvrtě roku a už jsme ho stihli předělat na úplně zásadně jiné auto. Stejně tak zázemí. Na to jsme hodně pyšní,“ uzavírá Karel Trněný.
Maďarská baja se jede v pátek 11. a v sobotu 12. srpna v okolí Várpaloty. Celkem soutěž měří 633 kilometrů, z nichž je 467 km rozděleno do pěti rychlostních zkoušek (včetně prologu).