V dunách páté etapy Rally Dakar 2024 potrápily posádku Instaforex Loprais Praga Teamu technické problémy. Aleš Loprais, Jaroslav Valtr ml. a Jiří Stross však opravu v polních podmínkách zvládli a v kategorii kamionů dál bojují na medailových pozicích.
Ve středu 10. ledna pokračovala Rally Dakar 2024 etapou z Hofufu do Šubajtá (celkem 645 km). Závodníky čekal nejprve více než pětisetkilometrový spojovací úsek, po němž následovala krátká (118 km), ale o to výživnější speciálka. Závodilo se totiž výhradně v dunách Pusté končiny.
Praga V4S DKR se startovním číslem 602 dorazila do cíle s téměř čtyřicetiminutovým odstupem od vítěze etapy, neboť její posádka musela na trati rychlostní zkoušky vyřešit technický problém.
„Odešel nám startér, takže jsme v dunách nechali půl hodiny. Bylo to o přežití a trošku hektické, ale jsme rádi, že jsme závadu odhalili, startér vyměnili a dotlačili auto do cíle,“ oddechl si v bivaku Aleš Loprais. „V první trojce to teď je víc natěsnané. Van Kasteren nám poodjel, ale jsme teprve v páté etapě, takže ještě zkusíme zatáhnout, jak jen to půjde. Snad nám bude Štěstěna nakloněna zase o trošku víc.“
V celkovém součtu dosažených časů přibyla na kontě posádky Instaforex Loprais Praga Teamu také pětiminutová penalizace za překročení maximální povolené rychlosti v zóně s jejím omezením, jehož se dopustila už na pondělní speciálce. Aleš Loprais, Jaroslav Valtr ml. a Jiří Stross tak přišli o vítězství ve třetí etapě a v jejích oficiálních výsledcích klesli na druhé místo.
Jednu pozici ztratili také v průběžném hodnocení kamionů. Po pěti ze dvanácti etap jsou třetí. Na vedoucího Januse van Kasterena nyní Loprais ztrácí 26 minut, od druhého Martina Macíka ml. jej dělí čtyři minuty.
Na 11. a 12. ledna připravili pořadatelé dvoudenní etapu, označovanou jako „48H Chrono Stage“, jakou Dakar od svého vzniku v roce 1979 ještě nikdy nenabídl.
Smyčka se startem i cílem v Šubajtá měří celkem 781 kilometrů, z nichž se 572 km pojede jako rychlostní zkouška v dunách, po písečných pláních a přes soliska Pusté končiny. Čtvrtá největší poušť světa prověří závodníky nejen náročným terénem, ale mimořádně obtížná má být i navigace.
Ovšem hlavní specifikum tkví ve speciálním formátu etapy. Do ní soutěžící odstartují ve čtvrtek a do 16. hodiny se budou snažit zdolat co největší část speciálky. Po čtvrté hodině odpolední však budou muset zastavit v nejbližším improvizovaném bivaku, kterých bude na trati celkem sedm.
Zde stráví noc na pátek, přičemž od organizátorů dostanou k dispozici pouze stany, spacáky a balíček základních potravin k večeři a snídani. Po celou dobu mají být naprosto izolováni od okolního světa, jakákoliv komunikace s kýmkoliv mimo daný bivak je přísně zakázána. Závodníci tak nebudou mít žádnou představu, jak si první den počínali jejich konkurenti, kteří budou nocovat na jiných místech, a tudíž ani o tom, jak si sami stojí v průběžném hodnocení etapy.
V pátek ráno odstartují do zbývající části rychlostní zkoušky v pořadí, v jakém do daného bivaku ve čtvrtek dorazí.
Není pochyb, že následující dva dny budou pro účastníky slavného pouštního maratonu opravdu mimořádnou výzvou. O tom ostatně svědčí i slova Davida Castery, která ředitel Dakaru pronesl o šesté etapě už před startem rally: „Myslím, že za tohle určitě žádnou soutěž popularity nevyhraju.“
Newsletter Instaforex Loprais Praga Teamu