Další prašná a kamenitá etapa Dakaru 2024 sice nezačala pro posádku Aleše Lopraise zrovna ideálně, ale nakonec přinesla dobrý výsledek a výrazné navýšení náskoku před soupeři, s nimiž se červeno-černá pragovka v posledních dnech přetahovala o druhou příčku průběžné klasifikace kamionů.
Desátou etapu Rally Dakar 2024 tvořila smyčka v okolí Úly o celkové délce 614 kilometrů, z nichž se 371 jelo na čas jako rychlostní zkouška. Přestože pořadatelé na včerejším večerním brífinku slibovali o něco jednodušší speciálku, než byla ta předchozí, závodníci na trati úplně zásadní rozdíl nevnímali. Znovu je čekala spousta rozbitých úseků, prachu, kamení a obtížné navigace.
„Ztratili jsme pár minut na začátku, protože jsme měli defekt a museli jsme měnit kolo, ale jinak to byla relativně rychlá etapa. Zítra to ale bude jiná písnička,“ sesumíroval navigátor Jaroslav Valtr ml. vše podstatné bezprostředně po dojezdu do cíle měřeného úseku, kam Praga V4S DKR se startovním číslem 602 dorazila jako čtvrtá s odstupem dvanácti a půl minuty od vítězného Nizozemce Gerta Huzinka.
„Opět výživná etapa. Čelo kategorie kamionů startovalo po třiceti vteřinách, takže jsme do úvodní kamenité pasáže vyráželi hned do prachu zvířeného Martinem Macíkem a Gertem Huzinkem. Nevím, proč nám to pořadatelé dělají, ale považuji to za úplný nesmysl,“ kroutí hlavou Aleš Loprais.
„V prachu jsme měli defekt levé zadní gumy a výměna kola byla trochu komplikovanější, protože nám nešel úplně dobře vzduch. Rád bych poděkoval Jardovi Valtrovi staršímu a klukům Kiliánovým, kteří u nás zastavili a pomohli nám. Mezitím nás nicméně předjela spousta bugin a aut, která jsme následně museli v prachu postupně zase předjíždět my. Někteří ale nechtějí pouštět, tak jsme byli při předjíždění občas nuceni trochu riskovat. Ale podařilo se, jsme v cíli a valíme dál. Máme před sebou ještě dvě těžké etapy, tak uvidíme, co přinesou. Pořád věřím,“ uzavírá frenštátský jezdec.
Navzdory několikaminutové ztrátě si Aleš Loprais s Jaroslavem Valtrem ml. a Jiřím Strossem po desáté etapě upevnili druhé místo v celkovém hodnocení kamionů. Svůj náskok před průběžně třetím Mitchelem van den Brinkem, jenž na trati řešil technický problém a delší dobu opravoval, dokázali zvýšit ze sedmnácti minut téměř na půldruhé hodiny. Od vedoucího Martina Macíka ml. dělí trojici Instaforex Loprais Praga Teamu dvě hodiny a šest minut.
Ve čtvrtek 18. ledna se účastníci Dakaru 2024 vrátí na pobřeží Rudého moře, odkud před necelými dvěma týdny do slavné pouštní rally odstartovali. Cíl 46. ročníku slavného pouštního maratonu je však stále ještě v nedohlednu. Předposlední etapa z Úly do Janbu totiž měří 529 kilometrů a sami organizátoři varují, že nesmírně náročná rychlostní zkouška (420 km) může radikálně zamíchat pořadím ve všech kategoriích.
Čtvrteční denní menu bude nejspíš šmakovat jen těm nejotrlejším ‚labužníkům‘. Drsný, rozbitý terén plný děr, hrbolů a kamení všech tvarů a velikostí dá zabrat nejen lidem, ale také soutěžní technice poznamenané dvoutýdenním závoděním. Hrozba defektů pneumatik bude všudypřítomná. Chybět nebude ani relativně krátký, ale o to záludnější úsek v nebezpečně zlomených dunách.
Newsletter Instaforex Loprais Praga Teamu