Aleš Loprais absolvoval s Lady, jak své pragovce přezdívá, pět předchozích ročníků dakarské rally a věří, že by zvládla i další, přesto jej hned několik okolností přimělo k razantní změně.
„Na autě bychom museli udělat několik rozsáhlejších úprav podle nových předpisů a odlehčit ho, ale co je ještě zásadnější, abychom se i nadále pohybovali v absolutní špičce, museli bychom zcela přepracovat vstřikování paliva ze systému pumpe-düse na common rail, který využívá většina našich hlavních konkurentů. To by byla otázka minimálně tříletého až čtyřletého nákladného vývoje, optimálně s podporou továrny. Bylo by to určitě zajímavé, ale v tuto chvíli nechci ztratit své nejlepší závodnické roky tím, že bych na Dakaru zkoušel nové věci místo toho, abych své zkušenosti využil v boji o vysněný výsledek,“ vysvětluje Aleš Loprais.
„Na druhou stranu právě díky tomuto rozhodnutí jsme letos s naší Lady mohli našim fanouškům rozdávat radost na mnoha eventech po celé České republice, což dříve možné nebylo. Lady je stále extrémně výkonný stroj a jednou bych si s ní chtěl zopakovat Morocco Desert Challenge nebo vyzkoušet Africa Race.“
„Rád bych poděkoval automobilce Praga za několikaletou velkorysou podporu a nádherné vzájemné vztahy, na nichž se nic nemění ani teď, kdy se každý vydáváme trochu jiným směrem. Z celého srdce jim přeju, ať se jejich hypercaru Praga Bohema ve světě supersportů opravdu daří.“
„Děkuji také Tatře, s níž jsme delší dobu jednali o možnosti vzájemné spolupráce, ale pro tuto chvíli jsme k dohodě nedospěli,“ prozrazuje osmnáctinásobný účastník dakarské rally.
V období námluv s kopřivnickou značkou navíc Loprais obdržel další zajímavou nabídku, kterou nakonec přijal. Společnost Gerarda de Rooye pro něj ve svých dílnách v nizozemském Sonu postavila nový kamion, o jehož servis se také v průběhu soutěží postará.
S Ivecem Powerstar a pod hlavičkou InstaTrade Loprais Teamu De Rooy FPT se čtyřiačtyřicetiletý závodník představí nejen na lednové Rally Dakar v Saúdské Arábii, ale za necelý měsíc také v Africe.
„Už tento týden nás čekají první zkušební jízdy v Nizozemsku, počátkem října pak budeme znovu testovat u marockého Erfoudu,“ nastiňuje Loprais svůj podzimní program. „Přímo z testů se přesuneme do Marrákeše na start Rallye du Maroc, při níž si potřebuji v závodním režimu vyzkoušet jak kamion, tak nového navigátora.“
Post navigátora Lopraisovy posádky totiž po třech letech opustil Jaroslav Valtr ml. Nahradí jej David Křípal, který má na svém kontě šest dakarských startů v kategorii automobilů, ale v kabině kamionu bude nováčkem.
„Po letošním Dakaru jsem vážně uvažoval, že se závoděním minimálně na nějakou dobu skončím a budu se věnovat jiným aktivitám. Pak ale přišla nabídka od Aleše a nebylo moc o čem přemýšlet, protože se jednalo o jednu z mála variant, které pro mě byly v souvislosti s Dakarem stále ještě lákavé,“ vysvětluje David Křípal, jehož čeká zcela nová zkušenost, neboť v dakarském kamionu se zatím svezl pouze velmi krátce při testech. Navíc v tempu a terénu, které se těm dakarským podobají jen velmi vzdáleně.
„Ale to mě nijak neděsí. Naopak jsem rád. S osobním autem jsem už totiž věděl, na co se mám nachystat a co bude stačit, ale teď vůbec netuším, co mám od kamionu čekat, a proto musím vystoupit ze své komfortní zóny a opravdu pořádně makat na vytrvalosti, zpevnění střední části těla, zad a krku. K přípravě tentokrát opět přistupuji tak, jako by mě čekal první Dakar. Myslím, že má fyzická i mentální příprava je nyní na úplně jiné úrovni než v několika předchozích letech.“
„Zároveň se těším i na testy, které nás nyní čekají. Chci posbírat co nejvíc znalostí o technice, abych byl při závodě skutečně platným členem posádky. Udělám maximum, aby naše spolupráce s mechanikem fungovala hladce, abych v jakékoliv situaci přesně věděl, co mám udělat, a byl mu opravdu k ruce. Vím, že Aleš chce jet na výsledek, takže půjde o každou vteřinu a tlak bude určitě hodně velký. Ovšem s tím do toho prostě jdeme. Budete to velká výzva, ale sám za sebe udělám vše, co je v mých silách, abychom v ní společně uspěli,“ slibuje dvaačtyřicetiletý rodák z Jihlavy.
Po dohodě s týmem dochází ke změně také na sedadle palubního mechanika, na němž Jiřího Strosse vystřídá Bernard der Kinderen, mnohonásobný účastník Dakaru a jeho vítěz z roku 2007. Loprais si spolupráci se zkušeným Nizozemcem vyzkoušel už v letech 2015 a 2016, kdy s technikou od Teamu De Rooy poprvé závodil právě na Rallye du Maroc a na následně na Dakaru v Jižní Americe.
Napilno však budou mít na podzim a v lednu i další členové frenštátského týmu, kteří dosud zajišťovali přípravu a servis Lopraisova soutěžního kamionu. Tentokrát se budou starat o repliku legendární Tatry Puma a zrenovovaný Hasičák, které se pod křídly Loprais Teamu zúčastní soutěže Dakar Classic pořádané v Saúdské Arábii paralelně s Dakarem.
I když Aleše Lopraise čeká velmi rušný podzim a Dakar se spoustou novinek, jedna věc se nemění. A tou jsou jezdcovy ambice.
„Přesně tak. Ty jsou už řadu let stejné. Jednoznačně si přeji být nejlepší a udělám maximum, abych to dokázal,“ uzavírá Aleš Loprais těsně před odletem na testování do Nizozemska.
(Newsletter InstaTrade Loprais Teamu De Rooy FPT)