Důvodem změny programu přípravy na Rally Dakar 2025 je závada, kterou pětidenní testování odhalilo. Místo Marrákeše, odkud Marocká rally v neděli 6. října startuje, tak červenočerné Iveco míří rovnou zpět do nizozemského Sonu, kde se v dílnách de Rooyovy společnosti dočká dalších úprav.
„Iveco Powerstar se jeví jako velice výkonný stroj. Tlumení i pohonná jednotka umožňují lepší akceleraci a vynikající trakci, ale z důvodu nedostatečného chlazení není možné absolvovat původně plánovaný start na Rallye du Maroc,“ vysvětluje Aleš Loprais.
Navzdory tomu neopouští InstaTrade Loprais Team De Rooy FPT severní Afriku nespokojen. Za sebou má obrovskou porci důležité práce, z níž vzešly nejen cenné poznatky, ale také základní souhra nově zformované posádky, kterou společně s Lopraisem tvoří navigátor David Křípal a nizozemský palubní mechanik Bernard der Kinderen.
Zatímco velezkušený Nizozemec se mezi dakarskými kamiony i v Teamu De Rooy pohybuje jako ryba ve vodě, český spolujezdec, jenž dosud v dálkových rally závodil v kategorii automobilů, začal v Maroku odhalovat taje pro něj de facto nového prostředí.
„Z testů samotných jsem úplně nadšený! Skoro týden jsme každý den jezdili a testovali od rána až do noci. Díky tomu jsme najeli několik set kilometrů v hodně ostrém tempu,“ popisuje David Křípal. „I když se na první pohled může zdát, že jde o neúspěch, protože neodstartujeme do závodu, já to tak určitě nevnímám. Prioritou je totiž Dakar a nám se během testování povedlo auto zatížit – nebojím se říct – víc než na maximum. Díky tomu se odhalila závada, která by jinak možná zůstala skryta. A kdyby se projevila až na Dakaru, bylo by to horší. Kromě toho se nám povedlo nastavit mnoho důležitých věcí a celkově test ukázal, co jsme potřebovali.“
„I když nejedeme Rallye du Maroc, do další přípravy jdu s obrovským entuziazmem a na Dakar se hodně těším. Aleš je naprosto úžasný pilot. Je vidět, že auto má perfektně v ruce a opravdu si ho vodí.“
„Z kamionu samotného jsem strašně nadšený. Auto je neskutečné, protože je silné, odolné, koncepčně úplně dokonale vymyšlené. Myslím, že až se odstraní problém, který se během testu projevil, bude to pro Dakar opravdu skvělý stroj,“ věří dvaačtyřicetiletý navigátor.
„V porovnání s osobními auty kategorie T1+ nebo T1 Ultimate je kamion úplně někde jinde. Je neuvěřitelné, jak neskutečně dokáže tenhle devítitunový stroj s výkonným motorem fungovat jak v dunách, tak na rychlých i rozbitých pistách. Z mého pohledu je truck stoprocentně o hodně větší nářez než osobní auto. Je to vážně pecka a já jsem strašně rád, že jsem tuhle příležitost dostal,“ uzavírá David Křípal, který by měl v průběhu podzimu absolvovat společně s Alešem Lopraisem a Bernardem der Kinderenem další testování, při němž se ověří funkčnost technických úprav provedených na základě poznatků získaných nyní v Maroku.
(Newsletter InstaTrade Loprais Teamu De Rooy FPT)