Dakar 2025: První část maratonské etapy zdolána. Loprais bojuje na špici

Hned druhá etapa Rally Dakar 2025 se jede jako maratonská, měří přes tisíc kilometrů a je rozdělena do dvou dnů. Na její trati se do problémů dostali i někteří z favoritů jednotlivých kategorií. Ovšem posádka InstaTrade Loprais Teamu De Rooy FPT nezaváhala a patřila k těm, které mezi kamiony diktovaly tempo.

Aleš Loprais, Dakar 2025
Aleš Loprais / David Křípal / Darek Rodewald, Iveco Powerstar, InstaTrade Loprais Teamu De Rooy FPT. Rally Dakar 2025. Foto: Loprais Team

Noc z neděle 5. na pondělí 6. ledna tráví Aleš Loprais, David Křípal a Darek Rodewald v improvizovaném bivaku uprostřed saúdskoarabské pustiny v tzv. odpočinkové zóně na 546. kilometru dvoudenní etapy označované jako „48H Chrono Stage“.

Posádka InstaTrade Loprais Teamu De Rooy FPT tentokrát nemůže využít pomoci týmových mechaniků a o své Iveco Powerstar se startovním číslem 601 se musí postarat výhradně vlastními silami. Případně může o pomoc požádat pouze další účastníky, kteří jsou stále v soutěži a z aktuální etapy oficiálně neodstoupili.

Po nezbytné údržbě techniky čeká česko-polskou trojici nocleh v opravdu spartánských podmínkách. Od pořadatelů má každý závodník k dispozici pouze stan, nafukovací matraci, spací pytel, pitnou vodu a skromný balíček jídla k večeři a snídani. Největším luxusem je teplá voda, kterou organizátoři závodníkům poskytnou také. V bivacích naopak chybí sprcha nebo WC.

Dvoudenní etapa se startem i cílem v Biše měří pro automobily a kamiony celkem 1058 km, z nichž se 967 jede v rámci rychlostní zkoušky. Její terén je velmi pestrý. Závodí se jak na rychlé šotolině, tak po kamenitých horských cestách nebo v písku. Soutěžní stroje navíc letos poprvé zamířily do dun, mezi nimiž nechybí ani ty nejzáludnější se zlomenými vrcholky. S první porcí dun se závodníci vypořádali už v neděli, další je čekají v pondělí.

Jak velkou část etapy zdolaly první den a kolik kilometrů jim zbývá na zítřek, to záleželo jen na schopnostech a dovednostech jednotlivých posádek. Platilo jediné omezení: v neděli se smělo závodit pouze do pozdního odpoledne a po 17. hodině místního času musela každá z posádek zastavit v nejbližší ze šesti připravených odpočinkových zón, kterou měla v tu chvíli na trase před sebou. Zde stráví noc a v pondělí ráno odsud restartuje do zbytku etapy.

Aleš Loprais s Davidem Křípalem a Darekem Rodewaldem vstoupili do maratonské etapy skvěle a se svým červeno-černým Ivecem se na mezičasech po celý den drželi v první trojce. Na kontrolní bod u bivaku na 546. kilometru, kde dnes přenocují, dorazili z kamionů jako druzí s tříminutovým odstupem od obhájce loňského vítězství Martina Macíka a jeho posádky.

Kromě výše zmíněné dvojice se v neděli až na 546. kilometr probily pouze dva další kamiony: Iveco pilotované Litevcem Vaidotasem Žalou (+ 24 min), jenž jede stejně jako Aleš Loprais s vozem připraveným v dílnách Teamu De Rooy v nizozemském Sonu, a další Powerstar mladého Nizozemce Mitchela van den Brinka. Žádný z dalších truckerů nedokázal před vypršením časového limitu dojet dál než do předchozího bivaku na 521. km.

V pondělí 6. ledna pokračuje 47. ročník dakarské rally druhou částí maratonské etapy. Vedoucí čtveřici kamionů dělí od jejího cíle ještě 421 km.

Jiří Husek / Lubomír Dočkal / Dominik Holaň, Tatra 815 4×4 HAS, Loprais Tatra Team. Dakar Classic 2025. Foto: Loprais Team

LOPRAIS TATRA TEAM & DAKAR CLASSIC

5. a 6. ledna má maratonskou etapu ve svém programu také soutěž Dakar Classic, která se koná paralelně s Dakarem, je určena pro historické vozy a jejich repliky a jede se podle odlišných pravidel.

Její účastníci se po první části maratonské etapy vrátili do bivaku v Biše, kde však mechanici mohli na soutěžních vozech pracovat tentokrát maximálně 90 minut. Následně musela být technika předána do uzavřeného parkoviště, odkud si ji soutěžící smí znovu vyzvednout až v pondělí ráno před startem druhé části maratonu.

V neděli „klasici“ absolvovali jeden navigační test a tři testy pravidelnosti. Na navigační zkoušce se stejně jako o den dříve dařilo Jiřímu Huskovi, Lubomíru Dočkalovi a Dominiku Holaňovi. Trio se zrenovovanou Tatrou 815 4×4 HAS patřilo znovu k posádkám, které testem prošly bez trestného bodu a podělily se tak o první příčku v jeho hodnocení.

Na testech pravidelnosti se v neděli více dařilo posádce Igor Pazdera, Olga Lounová, Milan Holaň s replikou Tatry 815-2 „Puma“.

Igor Pazdera / Olga Lounová / Milan Holaň, Tatra 815-2 "Puma", Loprais Tatra Team. Dakar Classic 2025. Foto: Loprais Team

„V první etapě jsme se sžívali s navigací a celkovými pravidly ‚klasiků‘, protože s kamionem je to trošku jiné. Navíc máme nový navigační systém, se kterým se učíme. Proto pro nás byl první den spíš poznávací,“ vysvětluje navigátorka Olga Lounová, která Dakar Classic již v minulosti okusila, ovšem s osobním vozem.

„Dnešní etapa už probíhala lépe. První navigační zkouška pro nás sice byla trošku matoucí, protože jsme se snažili najít body, o kterých jsme si mysleli, že se vždy potvrdí na obrazovce, ale po dojezdu do bivaku jsme zjistili, že ne všechny se na ní zobrazí doopravdy. Pak jsme odjeli tři další testy pravidelnosti, jejichž výsledky naznačují, že už trochu začínáme chápat celý systém. Uvidíme, jak nám to půjde dál.“

„Největším zážitkem pro mě ale každý den je, když se z bivaku dostanu na hotel za malou,“ zmiňuje Olga Lounová svou dvouletou dceru Arianne, která je v Saúdské Arábii společně s maminkou. „Přes noc kojím a přes den závodím, což je pro mě fyzicky trošku náročné, ale baví mě to strašně moc, protože kluci z posádky jsou naprosto dokonalí, úžasní a milí.“

Průběžné pořadí soutěže i výsledky maratonské etapy pořadatelé zveřejní až po dokončení její druhé části. Ta je naplánována na 6. ledna a účastníky Dakar Classic v jejím rámci čekají další dva testy pravidelnosti a jeden navigační.

Newsletter InstaTrade Loprais Teamu De Rooy FPT & Loprais Tatra Teamu

Exit mobile version