Vítězství ve třetí etapě Rally Dakar 2025 přiblížilo Aleše Lopraise první pozici i v průběžném hodnocení kategorie kamionů. Jezdce InstaTrade Loprais Teamu De Rooy FPT nyní od leadera závodu dělí jen tři a půl minuty.
V úterý 7. ledna se karavana Rally Dakar 2025 vydala z Biši na severozápad do Hanakíjá. Speciálka třetí etapy byla kvůli lokálním bouřkám, které v posledních dnech sužují oblast kolem cílového města, o něco kratší, než organizátoři původně zamýšleli. Lijáky totiž na několika místech výrazně ztížily průjezdnost závěrečné části původně plánované rychlostní zkoušky. Pořadatelé proto vypustili posledních 169 kilometrů, takže se jich na čas tentokrát jelo „jen“ 327. Zhruba čtvrtinu erzety tvořily technicky náročné kamenité úseky, zbytek rychlejší šotolinový terén s trochou písku bez dun.
Aleš Loprais s Davidem Křípalem a Darekem Rodewaldem se zhruba po sto kilometrech usadili v čele průběžné klasifikace kamionů a na mezičasech už před sebe žádného ze soupeřů nepustili. Do cíle své červeno-černé Iveco dovezli s náskokem 53 sekund před Litevcem Vaidotasem Žalou, který stejně jako Loprais pilotuje kamion připravený v dílnách renomovaného Teamu De Rooy v nizozemském Sonu.
„Velmi kamenitá, rozbitá etapa. Bylo to o vteřinách a o chybách. Tu jsme si nemohli dovolit. Proto jsme se soustředili, abychom to projeli akurátně a vyhnuli se defektu. Podařilo se, i když to bylo na hraně, protože po dojetí do cíle jsme měli úplně dorvané gumy,“ popisuje spokojený Aleš Loprais a dodává: „Mám dvojnásobnou radost za Davida, protože pro něj to je první vyhraná dakarská etapa. A to se počítá!“
V průběžné klasifikaci kamionů zůstává Lopraisova posádka druhá, ale odstup od vedoucího Martina Macíka dnes snížila o 5 minut a 20 sekund. Po třech etapách a více než 1700 kilometrech rychlostních zkoušek dělí oba české závodníky jen 3 minuty a 34 sekund.
Ve středu 8. a ve čtvrtek 9. ledna pokračuje Dakar 2025 etapami z Hanakíjá do Úly a odsud do Háilu, které se pojedou jako maratonské. Na rozdíl od 48H Chrono Stage dojedou zítra všechny posádky do jediného bivaku v Úle, kde se však opět budou muset obejít bez zázemí svých týmů a pomoci mechaniků. Rychlostní zkouška středeční etapy měří 415 km a její trať provede soutěžící fotogenickými, ale záludnými kaňony mezi skalami, jimiž je oblast kolem Úly proslulá.
LOPRAIS TATRA TEAM & DAKAR CLASSIC
Z Biši do Hanakíjá dnes zamířili také účastníci Dakar Classic, mezi nimiž nechyběly ani obě tatrovky v barvách Loprais Tatra Teamu.
„Ani nám to tady organizátoři nedělají vůbec jednoduché. Auta jsou pořádně očesaná ze všech stran. Stromy, kameny, písek. Ve druhé části maratonské etapy jsme v rámci navigačního testu poprvé okusili i duny. A dnes nás čeká nejdelší etapa ze všech, během níž najedeme 811 kilometrů,“ přiblížil před třetí etapou Igor Pazdera, který se soutěže účastní společně s navigátorkou Olgou Lounovou, palubním mechanikem Milanem Holaňem a replikou slavné Tatry 815-2 „Puma“.
Před třetí etapou figurovali Pazdera s Lounovou a Holaňem na 5. pozici průběžné klasifikace skupiny H2 Truck, zatímco jejich týmoví kolegové Jiří Husek, Lubomír Dočkal a Dominik Holaň s Tatrou 815 4×4 HAS byli šestí.
V úterý absolvovali „klasici“ další čtyři testy pravidelnosti a jeden navigační. A Loprais Tatra Teamu se dařilo. Pazderova posádka byla ve skupině H2 Truck nejlepší na posledním testu dne a jednou byla třetí, Husek a spol. obsadili v hodnocení tří testů druhé místo.
Newsletter InstaTrade Loprais Teamu De Rooy FPT & Loprais Tatra Teamu