Dakar 2025: Po třech defektech zůstal Loprais v maratonské etapě bez rezervy

Čtvrtá etapa Rally Dakar 2025 byla pro Aleše Lopraise, Davida Křípala a Dareka Rodewalda smolná. Posádka InstaTrade Loprais Teamu De Rooy FPT musela celkem třikrát zastavovat a měnit zničené pneumatiky. Přesto v průběžném pořadí kamionů udržela druhé místo.

Aleš Loprais, Dakar 2025
Aleš Loprais / David Křípal / Darek Rodewald, Iveco Powerstar, InstaTrade Loprais Teamu De Rooy FPT. Rally Dakar 2025. Foto: Loprais Team

Středeční etapa z Hanakíjá do Úly měřila celkem 588 kilometrů, z nichž se 415 jelo v rámci rychlostní zkoušky. Speciálka začínala v oblasti poseté balvany sopečného původu, nechyběly brutální trialové sekce, ale ani rychlé úseky na pláních s pevnějším podkladem.

Závěr dnešního dramatu se odehrál na písčitém povrchu v malebných kulisách skalních kaňonů u Úly, jejichž krásy si však z účastníků soutěže stihl vychutnat jen málokdo. Jejich pozornost byla upřena úplně jiným směrem. Například posádky kamionů dnes potrápily především defekty pneumatik.

„Začátek speciálky byl super, drželi jsme si hezké tempo, ale pak to přišlo. Po sedmdesáti kilometrech první defekt, za dalších osmdesát kilometrů další defekt, okolo 350. kilometru do třetice,“ rekapituluje navigátor David Křípal. „Během každé výměny nás předjelo několik aut, takže jsme po výměně vyráželi do prachu za těmito závodníky. Jen co jsme se před ně dostali, přišel další defekt a celá situace se opakovala znovu. To nás také zpomalilo. Bylo to těžké, ale to je Dakar. Makáme dál.“

Ve výsledcích etapy patřilo červeno-černému Ivecu se startovním číslem 601 deváté místo a průběžně zůstává mezi kamiony druhé, i když jeho odstup od vedoucího Martina Macíka narostl na více než tři čtvrtě hodiny. Před třetím Litevcem Vaidotasem Žalou má Loprais nyní k dobru deset minut.

Čtvrtá etapa Dakaru 2025 končila přímo v maratonském bivaku v Úle, kde se soutěžící musí obejít bez obvyklého zázemí svých týmů, ale hlavně bez vybavení a náhradních dílů, které vezou jejich servisní vozy. Tedy včetně náhradních pneumatik.

„Jsme v hodně blbé situaci,“ připouští David Křípal. „Vezli jsme tři náhradní kola, takže dneska jsme naštěstí měli co měnit, ale zatím to vypadá, že do zítřejší etapy budeme startovat bez rezervy.“

Ve čtvrtek 9. ledna pokračuje soutěž pátou etapou do Háilu, kde soutěžící v pátek čeká zasloužený den odpočinku. Předtím však musí zdolat další téměř pětisetkilometrovou etapu a hlavně její speciálku (428 km), na níž opět nebudou chybět extrémně rychlé úseky, písek, ani další porce brutálního kamení.

Jiří Husek / Lubomír Dočkal / Dominik Holaň, Tatra 815 4×4 HAS, Loprais Tatra Team. Dakar Classic 2025. Foto: Loprais Team

LOPRAIS TATRA TEAM & DAKAR CLASSIC

Posádkám Loprais Tatra Teamu, které se účastní soutěže Dakar Classic, se v posledních dnech dařilo. V úterý si obě připsaly dobré výsledky na jednotlivých testech, v hodnocení etapy obsadily ve skupině H2 Truck první dvě místa a v průběžném pořadí se posunuly vzhůru. Tatra 815-2 „Puma“, jejíž kabinu sdílejí Igor Pazdera, Olga Lounová a Milan Holaň, postoupila ve skupině H2 Truck na čtvrtou příčku, trojice Jiří Husek, Lubomír Dočkal a Dominik Holaň byla s Tatrou 815 4×4 HAS pátá.

Dnešní čtvrtá etapa z Hanakíjá do Úly byla maratonská i pro „klasiky“. Ti tedy také přenocují v maratonském bivaku a vlastními silami a bez pomoci svých mechaniků musejí zvládnout péči o techniku, s níž dnes zdolali dalších 519 kilometrů, z toho 313 v rámci speciálky. Její součástí bylo pět testů pravidelnosti i devítikilometrový dunový test, který sice není klasifikován, ale je pro většinu účastníků Dakar Classic povinný a jeho vynechání je penalizováno porcí trestných bodů.

Navzdory náročnosti středeční etapy se členům Loprais Tatra Teamu znovu dařilo. Posádka Jiřího Huska s „hasičákem“ byla z kamionů skupiny H2T nejúspěšnější na čtyřech z pěti testů pravidelnosti a na zbývajícím skončila druhá, což jí v celkovém součtu vyneslo nejlepší umístění i v hodnocení etapy. Pazderova Puma byla třikrát druhá a dvakrát třetí.

Newsletter InstaTrade Loprais Teamu De Rooy FPT & Loprais Tatra Teamu

Exit mobile version