Dakar 2025: Loprais stále třetí, i když musel duny zdolat už za tmy

Rubrika: Dakar 2025, Kamiony, Partnerské týmy, Rally Dakar  

Technické problémy, které měla ve čtvrtek, ovlivnily výsledky Lopraisovy posádky nejen v inkriminované páté etapě, ale i o dva dny později. Pozdní start v sobotu znamenal, že posledních 200 kilometrů v písku a dunách museli Aleš Loprais s Davidem Křípalem a Darekem Rodewaldem zdolat už za tmy.

Aleš Loprais, Dakar 2025
Aleš Loprais / David Křípal / Darek Rodewald, Iveco Powerstar, InstaTrade Loprais Teamu De Rooy FPT. Rally Dakar 2025. Foto: Loprais Team

47. ročník dakarské rally vstoupil 11. ledna do své druhé části etapou z Háilu do Davadmí (celkem 829 km). Speciálka šesté etapy měřila 605 km, ale její součástí byl i 172kilometrový transfer, což je úsek, který sice musí každá posádka zdolat za stanovenou dobu (jejíž překročení je penalizováno), ale jede se po asfaltu a platí na něm stejná pravidla jako na spojovacích úsecích mezi bivakem a startem rychlostní zkoušky nebo mezi jejím cílem a následujícím bivakem. Čas strávený v transferu se posádce nezapočítává do celkového času dosaženého na rychlostní zkoušce a nijak tedy neovlivňuje ani celkové výsledky soutěže.

V sobotu se tudíž závodilo de facto na dvou oddělených úsecích. Úvodní před transferem měřil 233 km a kombinoval rychlé pasáže na pláních s techničtějšími a kamenitými částmi.

Po problémech s listovými pery, které mělo v předchozí etapě, vyráželo červeno-černé Iveco se startovním číslem 601 na trať až jako jedenáctý kamion v pořadí. Posádku InstaTrade Loprais Teamu De Rooy FPT tudíž čekala jízda v prachu a spousta předjíždění. V úvodu měřeného úseku si navzdory náročným podmínkám počínala dobře a zhruba po první stovce kilometrů se na mezičasech prokousala na třetí příčku, ale do transferu vjížděla jako šestá.

„Tlačíme, co to jde, i když se hodně brodíme prachem za pomalejšími. Chytli jsme jeden defekt a jednou nám nakrátko zastávkovala elektronika a auto přestalo jet. Ale po restartu už to bylo zase OK,“ hlásil po první ostré části dnešní speciálky navigátor David Křípal.

Po transferu následovalo dalších 201 km převážně v měkkém písku a v dunách. Navíc kamiony jely velkou část tohoto úseku už za tmy. A čím později startovaly, tím více kilometrů musely zdolat jen za světla svých reflektorů.

„Navečer nás dohnalo to, že jsme dnes startovali hodně vzadu. Proto jsme posledních dvě stě kilometrů jeli potmě a byl to slušný masakr. Bylo tam hodně dun prvního a druhého stupně obtížnosti a hodně dun se zlomenou hranou,“ popisuje David Křípal. „Dali jsme to, ale je jasné, že první kamiony, které tam najely půl hodiny před námi, mohly jet úplně jiné tempo, než jsme jeli my za tmy. Jsme rádi, že jsme venku, i když nás mrzí ta ztráta, ale zítra tlačíme dál!“

V hodnocení šesté etapy obsadili Aleš Loprais s Davidem Křípalem a Darekem Rodewaldem pátou příčku s odstupem 31 minut od dnes nejrychlejšího Mitchela van den Brinka.

V průběžné klasifikaci zůstává Lopraisova posádka třetí. Od druhého van den Brinka ji dělí necelých 52 minut, od vedoucího Martina Macíka 2 hodiny a 41 minut. Před čtvrtým Martinem Šoltysem má Loprais k dobru hodinu a 20 minut.

Zítřejší okružní etapa se startem a cílem v Davadmí, respektive její rychlostní zkouška, bude s ohledem na bezpečnost soutěžících kratší, než organizátoři původně plánovali. Důvody jsou dva: déšť, jenž má podle předpovědi oblast zasáhnout, a pak také dnešní mimořádně vysoké vytížení helikoptér, které zajišťující bezpečnost na trati. Některé z nich proto zůstanou i přes noc v prostoru mezi Háilem a Davadmí a ráno tudíž budou potřebovat více času pro přesun do nových pozic. Posádky automobilů a kamionů tak v neděli čeká rychlostní zkouška zkrácená ze 481 na 419 km.

Igor Pazdera, Dakar Classic 2025
Igor Pazdera / Olga Lounová / Milan Holaň, Tatra 815-2 "Puma", Loprais Tatra Team. Dakar Classic 2025. Foto: Loprais Team

LOPRAIS TATRA TEAM & DAKAR CLASSIC

Závěr úvodního týdne Dakar Classic se posádkám Loprais Tatra Teamu vydařil opravdu výtečně. Maratonskou etapu zvládly na rozdíl od svých přímých konkurentů naprosto bez zaváhání a volný den v Háilu díky tomu trávily na prvních dvou pozicích průběžného hodnocení skupiny H2 Truck.

Trojice Igor Pazdera, Olga Lounová, Milan Holaň se s replikou Tatry 815-2 „Puma“ ujala ve své skupině vedení s náskokem 353 bodů před týmovými kolegy Jiřím Huskem, Lubomírem Dočkalem a Dominikem Holaněm, kteří jedou se zrenovovanou Tatrou 815 4×4 HAS. Třetí příčka patřila ostřílenému dakarskému matadorovi Jérômu Pelichetovi, jehož od Huska dělilo dalších 682 bodů.

„První týden se mi líbil moc a umístění v průběžné klasifikaci naprosto předčilo veškerá očekávání, protože první den to tak vůbec nevypadalo. Se vším jsme se sžívali a připisovali si trestné body po stovkách. Teď už to jsou desítky, protože víme, jak na to,“ rekapituloval během pátečního volného dne řidič Pumy Igor Pazdera. „První týden nám nabídl ochutnávku komplet celého Dakaru. Vyzkoušeli jsme si duny, pomalé i rychlé erzety, složitější i lehčí navigační testy. Bylo to naprosto fantastické, a musím říct, že se na další týden opravdu těšíme a jsme zvědaví, co všechno nás ještě čeká.“

Pro Pazderovu navigátorku Olgu Lounovou byla maratonská etapa před dnem odpočinku ještě náročnější, neboť se snaží co nejlépe skloubit závodění s mateřskými povinnostmi. V Saúdské Arábii s sebou má i dvouletou dcerku, která ze čtvrtka na pátek musela strávit úplně první noc bez maminky.

Jiří Husek, Dakar Classic 2025
Jiří Husek / Lubomír Dočkal / Dominik Holaň, Tatra 815 4×4 HAS, Loprais Tatra Team. Dakar Classic 2025. Foto: Loprais Team

„Poslední dvě etapy byly napínavé. Zažili jsme první velké duny i dlouhý navigační test. Maratonská etapa byla určitě hodně zajímavá, protože jsme spali v menším bivaku bez mechaniků, jen s ostatními účastníky Dakar Classic, což bylo hodně sdružující, ale pro mě to bylo těžké,“ připouští Olga Lounová. „Ale malinká to zvládla dobře a během noci se prý probudila jen dvakrát a na chviličku. Takže jsem nakonec trpěla spíš já, protože druhý den bez kojení byla prsa samozřejmě už dost bolavá. Ale stálo to za to, protože jsme se posunuli na první místo, které se teď budeme snažit udržet.“

Šestá etapa z Háilu do Davadmí měřila pro účastníky soutěže Dakar Classic celkem 731 kilometrů a její součástí byla speciálka dlouhá 425 km zahrnující tři testy pravidelnosti, dvě navigační a dvě dunové zkoušky.

Kamiony Loprais Tatra Teamu a hlavně jejich posádky si výtečně počínaly i tentokrát. Pazderova Puma byla ve své skupině nejlepší na všech třech testech pravidelnosti, přičemž Huskův „hasičák“ bral pokaždé stříbro.

Obě tatrovky zvládly i dunové testy a na závěrečném navigačním testu dne patřily mezi devatenáct vozů všech skupin, které tuto zkoušku zvládly bez jediného trestného bodu. Na úplné špici nebyly jen na zbývajícím navigačním testu, kde se před ně prosadili dva soupeři.

Díky těmto výsledkům si Loprais Tatra Team upevnil první dvě místa v průběžném hodnocení Dakar Classic 2025 ve skupině H2 Truck.

Newsletter InstaTrade Loprais Teamu De Rooy FPT & Loprais Tatra Teamu

Mohlo by vás zajímat

Aleš Loprais, Dakar 2025

Dakar 2025: Díky etapovému stříbru má Loprais na dosah druhé místo i celkově

Posádka Aleše Lopraise se i v osmé etapě Rally Dakar 2025 prosadila mezi kamiony na medailové pozice a v průběžném pořadí ji od druhého místa dělí již pouze minuty.

Více...
Aleš Loprais, Dakar 2025

Dakar 2025: Po třech defektech zůstal Loprais v maratonské etapě bez rezervy

Čtvrtá etapa Rally Dakar 2025 byla pro Aleše Lopraise, Davida Křípala a Dareka Rodewalda smolná. Posádka InstaTrade Loprais

Více...
Aleš Loprais, Dakar 2025

Dakar 2025: Ve třetí etapě Aleš Loprais nejrychlejší

Vítězství ve třetí etapě Rally Dakar 2025 přiblížilo Aleše Lopraise první pozici i v průběžném hodnocení kategorie kamionů.

Více...

Mobile Sliding Menu