Posádka Aleše Lopraise si v sedmé etapě Rally Dakar 2025 připsala druhé dílčí vítězství v rámci letošního ročníku slavné pouštní soutěže a v průběžném pořadí kategorie kamionů se výrazně přiblížila druhému místu.
V neděli 12. ledna pokračoval Dakar 2025 okružní etapou se startem i cílem v Davadmí (celkem 716 km). Automobily absolvovaly rychlostní zkoušku dlouhou 419 kilometrů, do níž Iveco se startovním číslem 601 vyráželo na základě výsledků předchozí etapy jako páté z kamionů.
Pořadatelé dnes pro účastníky namíchali zajímavý koktejl mísící duny s měkkým pískem, rychlejšími úseky, klikatými pasážemi nejen v záludné vegetaci a nechyběly ani další porce nevyzpytatelného kamení. Jednoduchá opět nebyla ani navigace a vše navíc okořenily dešťové přeháňky.
Ovšem Aleš Loprais s Davidem Křípalem a Darekem Rodewaldem se se všemi nástrahami náročné speciálky vypořádali bravurně.
„Dělali jsme, co jsme mohli. Šli jsme do toho tělem, a to doslova,“ usmívá se v cíli etapy David Křípal a ukazuje na chybějící sklo v okénku na pravé straně kamionu, a tedy vedle sedačky, která v kabině červeno-černého Iveca patří právě jemu. „V jednom vádí byly nízké stromy s větvemi, které hodně zasahovaly do pisty. A jedna z nich evidentně čekala právě na nás, protože jsme v tu chvíli už jeli z kamionů jako první. Ale v pohodě, tlačili jsme dál.“
Posádka InstaTrade Loprais Teamu De Rooy FPT dokázala v úvodu testu předjet všechny své dříve startující soupeře a od mezičasu na 183. kilometru byla první nejen na trati, ale i v průběžných výsledcích etapy. Cílovou fotobuňku proťala s téměř desetiminutovým náskokem před nejbližším ze soupeřů a radovala se z druhého etapového vítězství v rámci letošního ročníku dakarské rally.
„Celkově se nám jelo perfektně. Tohle byla etapa, kterou jsme si užili. Byla těžká jak terénem, tak místy i navigačně. Ale dali jsme to všechno,“ pokračuje Lopraisův navigátor. „S dnešním výsledkem jsme samozřejmě spokojení a uvidíme, co bude dál a jak se vyvine další etapa. Každopádně tahle byla hodně těžká, ale super.“
V průběžném pořadí kategorie kamionů patří Lopraisově posádce stále třetí příčka, ale svůj odstup od druhého Mitchela van den Brinka dnes snížila z 52 na 22 minut. Naopak její náskok před čtvrtým Martinem Šoltysem narostl už na 2 hodiny a 13 minut.
V pondělí 13. ledna zamíří Dakar 2025 z Davadmí do saúdskoarabské metropole Rijádu. Osmá etapa měří 733 km, z nichž se 483 pojede jako rychlostní zkouška.
LOPRAIS TATRA TEAM & DAKAR CLASSIC
I po šesté etapě, která v sobotu 11. ledna zavedla účastníky Dakar Classic z Háilu do Davadmí, patřily kamionům Loprais Tatra Teamu první dvě pozice v průběžné klasifikaci skupiny H2 Truck. Ovšem jejich pořadí se změnilo. Do čela se před dnešní sedmou etapou posunuli Jiří Husek, Lubomír Dočkal a Dominik Holaň se zrenovovanou Tatrou 815 4×4 HAS.
Trojice Igor Pazdera, Olga Lounová, Milaň Holaň doplatila na opakovaná překročení maximální povolené rychlosti v zónách s jejím omezením (nejen v šesté etapě), za což inkasovala tisícibodovou penalizaci a s replikou Tatry 815-2 „Puma“ klesla na druhou příčku. Na Huska tak Pazdera před nedělní etapou ztrácel 218 bodů, ale před třetím Francouzem Jérômem Pelichetem stále držel velmi solidní náskok 2327 bodů.
Speciálka okružní etapy kolem Davadmí, vytyčená pro účastníky soutěže Dakar Classic, měřila 333 km a její součástí byly další tři testy pravidelnosti (z toho dva více než stokilometrové) a jeden dunový.
Pazderova posádka se nepříjemnou penalizací nenechala rozhodit a znovu podávala výtečné výkony. Na dvou testech byla ve své skupině nejlepší, jednou obsadila druhé místo a podle zatím neoficiálních výsledků jednotlivých testů dokázala z Huskova náskoku umazat během jediného dne 130 bodů. V každém případě oba kamiony Loprais Tatra Teamu i nadále vedou průběžné hodnocení Dakar Classic 2025 ve skupině H2 Truck.
Newsletter InstaTrade Loprais Teamu De Rooy FPT & Loprais Tatra Teamu